Madárformájú holland drónsólymok riasztották el a madarakat a debreceni repülőtéren kedd délután, mielőtt megérkezett a WizzAir légitársaság első, úgynevezett bázis – helyben éjszakázó, s a különféle célállomásokra Debrecenből induló, illetve oda érkező – Airbus A320-as repülőgépe.

Herdon István, a repülőteret működtető Xanga cégcsoport elnök-vezérigazgatója elmondta: a madarak jelentős kockázatot jelentenek a légtérben közlekedő repülőgépekre.

Egy esetleges madárütközés akár az utasok biztonságát veszélyeztető katasztrófahelyzetet is előidézhet, és a repülőgépekben is komoly károkat okoz – jegyezte meg, emlékeztetve arra, hogy 2012 óta a debreceni repülőtéren három madárütközés történt.

Ebből egy a hajtóművet érintette, kettőben a repülőgép más részének csapódtak a madarak, de minden esetben jelentős késedelmet okoztak a balesetek – fűzte hozzá.

Az ilyen esetek elkerülésére számos megelőző intézkedést bevezettek: főállású biológust alkalmaznak és vadász segítségét is igénybe veszik a repülőtér környéki élőhelyek feltérképezésére, illetve a madarak távoltartására – magyarázta.

“A repülőtéren egy védett madár van, és az a repülő” – szögezte le a vezérigazgató. megjegyezve, hogy a hangágyúk alkalmazása mellett egy újabb madárriasztó eljárásról is tudomást szereztek, így kerültek a holland drónsólymok Debrecenbe.

A holland Clear Flight Solution cég madárformájú drónokat fejlesztett ki és alkalmaz többek között a holland főváros légikikötőjén is. Az Airport-Debrecen Kft. és a XANGA csoport hosszú távú együttműködést tervez az eljárást kifejlesztő innovatív holland vállalattal – mondta Herdon István.

Nico Nijenhuis cégtulajdonos, az eljárás kifejlesztője a debreceni sajtótájékoztatón kiemelte: a drónmadár teljesen élőnek, valósnak tűnik, repül és sólyomhangokat bocsát ki, félelmet keltve az előle riadtan menekülő többi madárban.

MTI Fotó: Czeglédi Zsolt | © AIRportal.hu

MTI Fotó: Czeglédi Zsolt


A szakember szemléletes példával illusztrálta milyen hatékony lehet a drón: a költöző, vonuló ludak már 5 kilométer távolságról meglátják legnagyobb ellenségük, a sólyom árnyékát, és emiatt módosítják az útjukat.

A cél az, hogy a drónsólymok véglegesen elriasszák a madarakat egy-egy repülőtér környékéről. Jelenleg tíz ilyen “madár” készült el, kipróbálásuk több nemzetközi repülőtéren folyik, Magyarországon először Debrecenben mutatták be.

Herdon István hozzátette: az innovatív holland céggel tárgyalnak oktatási-fejlesztési együttműködésről is, a drónsólymok várhatóan jövő év márciusától állhatnak rendszeres szolgálatba Debrecenben.

MEGOSZTÁS