Kép a 2008. augusztus 20-i áthúzásról

Az augusztus 20-i ünnepségsorozat keretében a Malév egyik B737-es repülőgépe, és az idén hatvan éves, egykoron a Malév flottájában repülő Li-2-es típusú oldtimer gép repülnek át a Duna fölött az államalapítás ünnepének tiszteletére. A Malév idén már az ötödik alkalommal vesz részt az augusztus 20-i légibemutatón.

Az ünnepi légibemutató részeként, 11.45 órakor, a magyar nemzeti légitársaság egyik Boeing 737-ese repül át a Duna felett északról déli irányba. A Malév jelenlegi flottáját képviselő Boeing 737-ese mellett a légitársaság 1960-as évekbeli festésével repülő, a Goldtimer Alapítvány által üzemeltetett Li-2-es is látható lesz az ünnepségen.
A Malév B737-es repülőgépét Fehérváry Géza vezérigazgató-helyettes és Zámbó Mihály légitársasági főpilóta irányítják.

Az AIRportal.hu „augusztus hónap fotója” versenybe várjuk az eseményről (Malév áthúzás, LI-2, DC-3 és Red Bull Air Race) készített fotókat! Mindenkinek szép fényeket, jó fotózást kívánunk!

Boeing 737 Next Generation

A Malév flotta gerincét 18 darab B737 Next Generation típusú repülőgép alkotja, melyek 2003-tól fokozatosan váltották fel a B737 Classic gépeket. A B737 Next Generation modellt úgy tervezték, hogy magasabbra, gyorsabban és nagyobb távolságokra repülhessen, mint korábbi társai. A Boeing 737NG 12.500 méteren 750-850 km/órás sebességgel 6230 km hosszú utat képes repülni leszállás nélkül, a szárny fesztávolsága 34,3 m a törzs hossza pedig egy B373-800-as esetén – mely gépcsalád leghosszabb tagja – 39,5 m. A Malév legnagyobb kapacitású B737-esei 180, míg a legkisebbek 109 utas befogadására képesek. A Malév által üzemeltetett Next Generation repülőgépek fedélzetén mind a business, mind a turistaosztályon bőrülések várják az utasokat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Li-2: hatvan éves a világon egyedülálló repülőgép

A HA-LIX-et (gyári szám: 18433209) 1949-ben gyártották az üzbegisztáni Taskentben lévő 84. számú gyárban, ahonnan egyből Magyarországra hozták. Először a Magyar Néphadseregben repült, mint katonai szállító-repülőgép. Ezt követően 1958-ban került a Malévhez, ahol 1964-ig állt forgalomban. Ezután visszakerült a Magyar Néphadseregbe, ahol egészen az 1974-es kivonásáig szolgálatban volt. Leszerelését követően a szolnoki repülőtéren volt kiállítva.

A HA-LIX a Magyar Állam (Honvédelmi Minisztérium) tulajdona és a Hadtörténeti Intézet és Múzeum a kezelője. A Goldtimer Alapítvány 1997-ben hozta el a gépet Szolnokról és több, mint 30 ezer munkaórával állította helyre és tette repülőképessé. Ezt követően 2001. szeptember 21-én emelkedhetett – közel harminc év után – ismét a HA-LIX a levegőbe.

Az egyedülálló repülőgép 2008 augusztusában kapott ismét, az 1960-as éveket idéző maléves festést a magyar nemzeti légitársaság és a Goldtimer Alapítvány együttműködésének köszönhetően. A hazai és nemzetközi repülőnapokon a világon egyedül álló gép maléves színekben jelenik meg, felidézve a több mint 60 éves légitársaság történetének kezdeti időszakát és egyben a magyar repüléstörténet egyik felejthetetlen korszakát.

Együttműködés a Malév és a Goldtimer Alapítvány között

A Malév nemcsak a légitársaság jövőjét, sikeres fejlődését tartja fontosnak, de a vállalat múltjához kapcsolódó értékek megőrzését is. A Li-2-est üzemeltető Goldtimer Alapítvány és a Malév együttműködésének köszönhetően az egykor a nemzeti légitársaság flottájához tartozó repülőgép 2008 augusztusában kapott ismét a ’60-as éveket idéző Malév festést. A nemzeti légitársaság a világon egyedülálló repülőgép sikeres üzemeltetéséhez jelentős szakmai és anyagi támogatást biztosít a Goldtimer Alapítványnak.

A Malév ünnepi bemutatón repülő Boeing 737-es pilótái

Fehérváry Géza, oktató-berepülő kapitány B737-es típuson, a Malév üzemeltetési vezérigazgató-helyettese

Közel harmincéves repülő múlttal rendelkező oktató, berepülő parancsnok pilóta, a Malév volt vállalati főpilótája. Jelenleg kapitányi munkája mellett az üzemeltetési területért felelős vezérigazgató-helyettes. Rendkívül széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik a magyar légi közlekedési szakma területén. A kereskedelmi repülést az Aktyubinszki Repülő Műszaki Egyetemen tanulta. 1982 óta a Malév pilótája, első típusa a TU-134 volt, 1991-ben váltott Boeing 737-es típusra, melyen azóta is repül. Oktató és berepülő parancsnok lett, majd 2002-ben vállalati főpilóta. 2003-ban és 2009-ben megbízott vezérigazgatóként is tevékenykedett. A nemzeti légitársaságnál üzemben lévő minden B737-es típuson repült, jelenleg több mint 13 000 repült órát mondhat magáénak. Angolul és oroszul beszél.

Zámbó Mihály, oktató-berepülő kapitány, a Malév repülési igazgatója

A harmincéves maléves múlttal rendelkező oktató, berepülő parancsnok pilóta, a légitársaság főpilótája, rendkívül széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik a magyar légiközlekedési szakma területén. A repülést a mezőgazdasági- és sportrepüléssel kezdte. 1978 óta a Malév pilótája, első típusa a TU-154 volt, majd oktató parancsnok lett ezen a típuson. 1988 és 1996 között a Légügyi Igazgatóságon, majd a Polgári Légügyi Hatóságnál dolgozott berepülő pilótaként, majd 1991-től hatósági főpilóta és igazgató helyettes 1996-ig. A nemzeti légitársaságnál üzemben lévő minden Boeing típuson repült, jelenleg több mint 18 000 repült óra van a háta mögött.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!