Vízsugaras köszöntéssel ünnepelték a Cargolux Boeing 747-8F típusú tehergépét Hanoiban. Az apropó kettős, ugyanis a Noi Bai nemzetközi repülőtér története során most először fogadta a luxemburgi légitársaság új generációs Jumbóját, valamint az észak-vietnámi város reptere sorrendben épp a századik, amelyre ilyen típus közlekedik.

Alig 16 hónapja állt forgalomba az első Boeing 747-8-as és máris száz olyan repülőtér van a világon, amely azon túl, hogy megszerezte a négyhajtóműves óriásgép kiszolgálásához szükséges engedélyeket már át is esett az első járat fogadásán.

Az új generációs Boeing 747-es első üzembeállítója a Cargolux, amely 2011. október 12-én vette át első teherszállító B747-8 típusát. Azóta már 7 darab teljesít szolgálatot a flottában. A luxemburgi cargo légitársaság összesen 13 darab B747-8 Freightert rendelt. Útvonalhálózatukban már 76 városba repülnek az új típussal. A repülőterek szükséges típusengedélyeinek hiányában egyedül a brazíliai célállomásaik azok, ahová nem mehetnek csak a korábbi szériás B747-400-asok.

A budapesti Liszt Ferenc repülőtérre elsők között érkezett Boeing 747-8F, amikor a Cargolux elsőként átvett LX-VCB lajstromú gépe 2011. október 17-én a hajnali órákban földet ért. A típus azóta is rendszeres vendége a magyar főváros repülőterének. Más légitársaság nem üzemeltet 747-8-assal teljesített járatot Budapestre.

Az utasszállító változat első üzembeállítója a Lufthansa, amely 2012. április 25-én vette át első Boeing 747-8 Intercontinental típusú repülőgépét. További megrendelője a Korean Air, valamint az Air China légitársaságokon kívül egyelőre nincs is az utasos verziónak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Új generációs Boeing prototípusok kötelékrepülésben. (Fotó: Boeing Company)


A Boeing tájékoztatása szerint eddig 42 darab 747-8-ast adtak át hét légitársaság, illetőleg néhány meg nem nevezett magán megrendelő számára. Típuselosztás szerint 29 teherszállító, 8 luxus kivitelű Boeing Business Jet és mindössze 5 utasszállító Intercontinental talált gazdára, pedig már több, mint 240 repülőtér szerzett jogosítást és készült fel rá, hogy fogadhassa és indíthassa is a korszerűsített típust.

Összehasonlításképp a konkurens Airbus A380-asa mindössze három tucatnyi repülőtérre tud menetrendszerűen közlekedni, ami a gyáriak szerint jól példázza, hogy a 747-8-as mennyivel hatékonyabban képes a repterek kiszolgálási rendszereihez integrálódni.

Saját típuscsaládján belül a 747-8-as teherszállító verziója egyértelműen sikeresebbnek mutatkozik az utasszállító variánsnál. A Boeing nagyon nehezen talál vevőt Intercontinentaljaira, ezért a legújabb szélestörzsű típusoknál, különösen az új 777-es legnagyobb verziója esetében a fejlesztőknek alaposan oda kell figyelniük, hogy olyan konstrukciót kreáljanak, amely elegendő túlélőteret biztosíthat az utasos 747-8-as piaci rentábilitásának.

A szolgálatba állított 747-8-asok egyébként nem teljesítenek rosszul: üzembiztosságuk 98.4%-os. Az új General Electric GEnx-2B hajtóművekkel nemcsak gazdaságosabb, hanem csendesebb is lett a 747-8-as. Mégis nagyon kevés légitársaságot sikerült meggyőzni, hogy kiöregedő 747-eseik cseréjével ne váljanak meg végleg a típustól. A Lufthansa volt az egyedüli, amely hangsúlyozta, hogy folytatni kívánja azt a 40 éve tartó kapcsolatot, amely a legendás JumboJet-hez köti a légitársaságot. A többiek viszont javarészt az Airbus A380-as, vagy a házon belül kínált Boeing 777-es nagy teljesítményű variánsai felé fordultak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!