Az április 17-i baleset után a Southwest Airlines már nyolcezer-ötszáz ventilátorlapátot ellenőrzött, a gyorsított ütemű vizsgálat azonban eddig nem bukkant hibás szerkezetre. A még hátralévő mintegy tízezer részegység ellenőrzésével május közepére végeznek.

A halálesettel is járó április 17-i baleset vizsgálata javában zajlik a Southwest Airlinesnál. Mint megírtuk, a légitársaság egyik 737-700-asának bal oldali hajtóművében az egyik ventilátorlapát elszabadult. Az előzetes vizsgálatok szerint anyagfáradás miatti törés okozta ezt.

Ennek következtében a hajtómű első része – a beömlőnyílás és a burkolat egy része – lényegében darabjaira hullott, a szétrepülő darabok súlyos sérüléseket okoztak a repülőgépben, egy ablak betört és az ott ülő utas nem sokkal később meg is halt a sebesüléseitől.

A Southwest közölte, hogy a baleset óta 8500 ventilátorlapát vizsgálatát végezték már el, de ezek egyikén sem találtak fáradásos repedéseket.

A cég már a baleset előtt is ütemezetten vizsgálta a CFM56-7B típusú hajtóműveit a fligtglobal.com cikke szerint, hiszen 2016 augusztusában már történt egy nagyon hasonló meghibásodás. Azóta, egészen most április 17-ig már 17000 ventilátorlapátot ellenőriztek.

Ilyen nagyfokú sérülést okozott egyetlen lapát elszabadulása (Fotó: NTSB)

A CFM hajtóműgyártó a tavalyi eset után bulletint adott ki, ennek részeként folyt a karbantartásoknál a lapátok ellenőrzése, a menetrend szerint az összesen a Southwest flottájában lévő mintegy 35000 darab vizsgálatával az idei év végére végeztek volna.

Azonban a mostani baleset hatására felgyorsították az ellenőrzéseket, május 17-ig végezni akarnak a még hátralévő mintegy 10000 lapáttal.

A légitársaság közölte, hogy az április 17-i balesetben érintett hajtómű még nem érte el a legutóbbi karbantartása óta a 10000 ciklust, amely a szervizbulletin szerinti 15000 ciklusnál ugyebár kevesebb.

A Southwest egyik vezetője szerint meglepő, hogy egyetlen ventilátorlapát ilyen nagyfokú sérülést okozott.

Elviekben az ilyen esetben nem szükségszerű, hogy a hajtómű elülső része, a beömlőnyílás ennyire szétessen, mint az április 17-i balesetben. Ezért a légitársaság és a CFM szorosan együtt vizsgálják, miért történt így.