Szakértők szerint emberi beavatkozás kellett az MH370-es járat katasztrófájához, de azon a döntő bizonyíték hiányában egyelőre vitáznak, hogy Lubitz-féle öngyilkosságról, merényletről, vagy egyszerű balesetről van szó.

Az Aviation Ratings annak okán szedte össze a lehetséges variációkat, hogy az Ocean Infinity elkezdte a kutatást a 2014 márciusában elveszett gép után. Egyelőre egyetlen egy dologban értenek egyet a szakértők, abban, hogy mindenképpen emberi beavatkozás kellett a tragédiához, mivel négy nagyobb irányváltást is végrehajtottak a géppel, erre pedig önmagától egy 777-es Boeing nem képes.

Voltak olyan feltételezések, hogy tűz miatt megbénult a kommunikációs rendszer, de ettől még az utasok Malajzia fölött repülve a saját telefonjaikon értesíthették volna a hatóságokat. Ez viszont azt feltételezheti, hogy az, akinek köszönhető a tragédia mindenkit képtelenné tett a telefonok használatára. Például úgy, hogy kihermetizálták a kabint, így mindenki elájult. Ez viszont a pilótákra is hatással lehet, mivel oxigénpalackjaik végesek, így aztán a gép folytatta volna az előre beprogramozott útvonal lerepülését egészen addig, amíg ki nem fogy a kerozin és a gép le nem zuhan, éppen ahogy a Helios Boeing 737-ese.

Egy triplahetes pilótákat oktató azt mondta, a mostani bizonyítékok alapján valahol a Dél-kínai-tengerben végezte a gép, ehhez mindenképpen emberi beavatkozás kellett. Már csak azért is, mert a kevés rendelkezésre álló, a tenger által partra sodort roncsdarabok arra engednek következtetni, hogy a gép dugóhúzóban, működő hajtóművek nélkül csapódott a vízbe. Ez pedig azt a feltételezést is kizárja, hogy a pilóták kontrolláltan szálltak volna a víz felszínére.

Ez ugyanakkor még nem zárja ki teljesen, hogy a kapitány, Zaharie Ahmad Shad öngyilkosságot követett volna el. Erre utalhat az is, hogy az Ausztrál Balesetvizsgáló Bizottság (ATSB) jelentése szerint a pilóta majdnem ugyanezt az útvonalat repülte le otthoni szimulátorában. Azt pedig az Eurowings 9525-ös jártnak katasztrófája óta tudjuk, hogy nem minden esetben vannak jelei az öngyilkosságra való készülésnek, ahogy Andreas Lubitz első tiszt esetében sem volt egyértelmű, hogy mire készül.

Korábban felmerült az is, hogy távirányítással vették át az irányítást a gép felett, de ezt az elméletet elvetették, mert a mobiltelefonok ettől még működtek volna.

A valódi okot addig nem fogjuk megtudni, amíg elő nem kerülnek az adatrögzítők. A pilótafülkében zajló beszélgetést rögzítő eszköz (CVR) vélhetően használhatatlan lesz, ha egyáltalán előkerül, mert ezek a rögzítők két órát képesek tárolni, aztán mindig felülírják a korábbi adatokat. Az első kitérőt pedig bőven két órával a lezuhanás előtt tették meg a Malaysia Airlines pilótái. Így minden azon múlik, hogy a repülési adatokat rögzítő fekete doboz előkerül-e, és milyen adatokat tudnak kiolvasni belőle.