A Farnborough Air Show első napjához hasonlóan Boeing-bejelentéssel kezdődött a légiszalon második napja. Az amerikai gyártó, csakúgy, mint előző nap egy nagy volumenű, szélestörzsű áruszállító repülőgép-megrendeléssel startolt, az Airbus pedig nyolc darabos A350-es megrendeléssel indította a napot.

A várakozásoknak megfelelően jól fogytak az új generációs hajtóművekkel felszerelt Airbus A320neo és Boeing 737 MAX keskenytörzsű repülőgépek. A délutáni órákban megszületett a show első A220-as megrendelése, a brazil Embraer pedig összesen 300 regionális repülőgép eladását jelentette be több részletben, vegyesen a korábbi ‘E1’-es és az új generációs ‘E2’-es változatokból.

Az Airbus eladott két jelenlegi változatú A330-200-ast az IAG-holdinghoz tartozó LEVEL-nek, a Boeing pedig három darab 787-9 Dreamliner megrendeléséről állapodott meg az Air Lease Corp. lízingcéggel.

Boeing 747-8F és 777F repülőgépeket rendelt az orosz Volga-Dnepr csoport és a CargoLogicHolding

Forrás: Boeing

Öt darab Boeing 747-8F és 29 darab Boeing 777F áruszállító repülőgép megrendeléséről kötött megállapodást az amerikai gyártó az orosz Volga-Dnepr csoporttal és a CargoLogicHoldinggal.

A megállapodás szerint az orosz gyökerű, de brit AOC alatt működő CargoLogicHolding csoport szándéklevelet írt alá az amerikai gyártóval a Boeing 777F-ek megrendeléséről.

Emellett megerősítette korábbi rendelését öt 747-8F repülőgépre, utóbbiak értéke listaárakon mintegy kétmilliárd USA-dollár. A Boeing 777F repülőgépekkel, amelyek a legnagyobb hatótávú kéthajtóműves áruszállító gépek, a légitársaság új útvonalakon kíván terjeszkedni. Ha az üzletet véglegesítik, a rendelés értéke aktuális listaárakon 9,8 milliárd dollár lesz.

Forrás: Boeing

A csoporthoz tartozó CargoLogicAir emellett vizsgálja azt is, hogy flottáját Boeing 767F és utasszállítóból átalakított 737-800BCF repülőgépekkel bővítse.

A megállapodások része, hogy a cégcsoport igénybe veszi a Boeing Global Services szolgáltatásait, köztük a Crew Pairing megoldást, amellyel a repülőgépek személyzeteinek beosztását tudják hatékonyan megtervezni.

A csoporthoz tartozó AirBridgeCargo légitársaság június eleje óta hetente két alkalommal a budapesti repülőtérre is üzemeltet áruszállító járatokat Boeing 747-400F és 747-8F repülőgépeivel.

Nyolc A350-900-ast rendelt egy titokzatos vevő

Az Airbus egy magát megnevezni nem kívánó vásárlóval aláírt, nyolc darab A350-900-as megrendeléséről szóló megállapodással indította a keddi napot.

Az A350 XWB alapváltozatának darabonkénti listaára 317,4 millió amerikai dollár. Az A350-es családból eddig 46 vásárló részéről 882 példányra szerzett megrendelést az európai gyártó.

Forrás: Airbus

Száz A320neo családba tartozó repülőgépet rendelt egy titokzatos vevő

Forrás: Airbus

Szándéknyilatkozatot írt alá az Airbus egy magát egyelőre megnevezni nem kívánó vásárlóval 25 darab A321neo és 75 darab A320neo repülőgép megrendeléséről.

Az összesen száz darab repülőgéphez a hajtóműválasztást később jelentik be. Az A320neo jelenlegi listaára 110,6, míg a nagyobb befogadóképességű A321neo változaté 129,5 millió USA-dollár.

Az A320neo család különböző változataiból eddig 6 100 példányra szerzett megrendelést az Airbus, világszerte több mint száz vásárló részéről, ezzel a piaci szegmens mintegy 60%-át uralja az európai gyártó.

Boeing 737 MAX 8-asokra írt alá a fehérorosz Belavia

Forrás: Boeing

Négy darab Boeing 737 MAX 8 lízingjéről állapodott meg a fehérorosz Belavia. A repülőgépeket a magyar származású, Steven F. Udvar-Hazy nevéhez köthető, amerikai Air Lease Corportation-től (ALC) bérli a légitársaság.

A repülőgépek 2019-2020-ban érkeznek a légitársasághoz, az elsőt jövő májusban veszik át. A Belavia a megállapodás szerint további két MAX 8-asra opciót szerzett.

A megállapodás nem növeli a Boeing megrendelésállományát, mert a repülőgépeket az ALC már megrendelt kontingenséből kapja majd a Belavia.

Megvan az A321LR első távol-keleti üzemeltetője

Forrás: Airbus

Két darabot rendelt az A321neo nagy hatótávú változatából a japán Peach Aviation. A légitársaság két A320neo repülőgépre szóló rendelését változtatta A321LR variánsra.

Az A321LR már az újfajta Airbus Cabin Flex vészkijárati elrendezéssel készül, amely lehetővé teszi, hogy a típusváltozat akár 240 utast szállítson, természetesen ez esetben egyosztályos, sűrű székezéssel.

A két A321LR 2020-ban csatlakozik az oszakai bázisú diszkont légitársaság flottájához, ezzel a Peach Aviation lesz az A321LR első üzemeltetője a térségben.

Az A321neo típusból eddig világszerte 50 vásárló rendelt több mint 1900 példányt, ezzel a piac közepének hívott szegmensben az Airbus 80%-os részesedéssel rendelkezik. Az LR opcióval az A321neo hatótávolsága 4 000 tengeri mérföldesre (7 400 km) növekszik.

75 darab 737 MAX 8 és három 787-9 megrendelését írta alá a Boeing az Air Lease Corporationnel

Forrás: Boeing

Hetvenöt darab Boeing 737 MAX 8 és három 787-9 Dreamliner megrendeléséről kötött megállapodást a a magyar származású, Steven F. Udvar-Hazy nevéhez köthető, egyesült államokbeli Air Lease Corportation (ALC) és a seattle-i repülőgépgyártó.

A megállapodásból 20 darab 737 MAX-re és a három 787-9 Dreamlinerre kötelező érvényű megrendelést adott a repülőgépfinanszírozó cég, a maradék 55 darab 737 MAX megrendelését később véglegesítik a felek.

A mostani megrendeléssel, amely listaárakon számolva 9,6 milliárd dollár értékű, az ALC 737 MAX-portfóliója 213 darabosra növekszik.

Az ALC 2010 óta összesen 361 darab Boeing repülőgépre adott le kötelező érvényű megrendelést, ebből 288 darab 737-esre, 21 darab 777-esre, és 52 darab 787-esre szól.

Két új Airbus A330-200-assal bővít a LEVEL

Két darab Airbus A330-200-as repülőgép megrendeléséről állapodott meg az International Airlines Group (IAG) a hosszútávú diszkont járatokat is üzemeltető légitársasága, a LEVEL számára.

Az újabb megrendeléssel a légitársaság már 7 darab A330-200-asra rendelkezik szerződéssel. Az IAG kevesebb mint egy évvel ezelőtt rendelt meg három A330-200-ast a fapadosa számára.

A most megrendelt két példányt jövőre adja át az Airbus az útvonalhálózatát folyamatosan fejlesztő LEVEL-nek, mint megírtuk, az egyik a barcelonai, a másik a párizsi bázisra kerül.

A légitársaság jelenleg két A330-200-ast üzemeltet barcelonai bázissal, ezekhez hamarosan csatlakozik a harmadik példány is, Párizs-Orly központtal pedig egy A330-200-as üzemel, amelyhez egy további érkezik még az idén nyáron.

A LEVEL A330-200-asai 314 utas szállítására képesek, 21 utas premium economy, 293 utas pedig turista osztályon utazhat.

Az A330-as család különböző változataira eddig több mint 1 700 megrendelést regisztrált az Airbus, a típuscsaládból 1 370 példány repül szerte a világon több mint 110 üzemeltető flottájában.

Forrás: Airbus

Befutott az első Airbus A220-megrendelés is

Fotó: AIRportal.hu

Az Airbus tájékoztatása szerint megérkezett az első A220-300-as rendelés (korábbi nevén Bombardier C Series CS300), ugyanis az Egyesült Államokból egy startup cég rendelt 60 példányt.

Az első repülőgépek várhatóan 2021-ben kerülnek a még nem is működő légitársasághoz, a megrendelés szándéknyilatkozat formájában jött létre.

A startup mögött a brazíliai születésű David Neeleman – a jetBlue, a brazil Azul, illetve a kanadai WestJet alapítója – által vezetett, tapasztalt befektetői csoport áll. Ami azért fontos információ, mert az A220-asra történt átnevezés után a típus első megrendelője a jetBlue volt, az amerikai diszkont cég szintén 60 darab A220-300-ast kért a gyártótól.

A szalon eddigi legnagyobb rendelését adta le a Republic Airways

Az eddigi legnagyobb volumenű géprendelést jelentette be az amerikai Republic Airways, amely regionális járatokat teljesít a Deltának, a Unitednak és az American Airlines-nak is. A társaság száz Embraer E175-öst rendelt és további százra szerzett opciós jogot. A cégnek jelenleg 188 gépes, Embraer E170-esekből és E175-ösökből álló flottája van.

Forrás: London City Airport

Az Embraer emellett bejelentette, hogy szándéknyilatkozatok formájában, a hétfői 25 darabos United E-175-ös rendeléssel együtt, eddig összesen 300 gép vételéről állapodott meg 15 milliárd dollár listaáron számolt értékben. A Helvetic Airways 24 darab E190-est kért, ebből 12 opciós lehívás, az Azul pedig 21 darab E195-ös vételéről írt alá szándéknyilatkozatot.

A brazil gyártó emellett két E175-öst adott el a Mauritania Airlines-nak, tíz E195-öst a Watanija Airways-nek, három E195-öst egy meg nem nevezett spanyol cégnek, és három E190-est a Nordic Aviation Capital lízingcégnek.

Húsz darab MAX 8-as 737-est rendelt az ACG

Az Aviation Capital Group 20 darab Boeing 737 MAX-8-ast rendelt 2,3 milliárd dollár értékben, ezzel száz darabra nőtt a lízingcég MAX-portfóliója.

Az ACG még 2012-ben adta le első megrendelését Boeing 737 MAX 8-as és 9-es verziókra, azóta már a leghosszabb törzsű 10-esre is van szerződésük.

Hat darab Boeing 787-9 Dreamlinert rendelt a Vistara

A Singapore Airlines és az indiai Tata Group közös vállalataként működő Vistara légitársaság hat darab Boeing 787-9 Dreamliner kötelező érvényű megrendelésről állapodott meg az amerikai gyártóval. A légitársaság további négy példányra opciós vásárlási jogot szerzett.

A listaárakon 2,8 milliárd dolláros üzlettel a Vistara az első 787-9-es üzemeltető lesz Indiában. A légitársaság a repülőgépek érkezésével kezdi meg a szélestörzsű operációt és indítja el hosszútávú útvonalait.

A légitársaság a show első napján összesen ötven A320neo megvásárlásáról és bérléséről is megállapodott. A Vistara szándéklevelet írt alá 13 darab Airbus A320neo repülőgép megvásárlásáról közvetlenül a gyártóval, valamint további 37 darab A320neo családba tartozó repülőgép bérlééséről állapodott meg lízingcégekkel.

Átalakított áruszálítókat vesz a GECAS a Boeingtől

Újabb Boeing 737 bejelentés érkezett, bár ezúttal nem kereskedelmi, hanem áruszállító verzió kelt el: a General Electric lízingcége, a GECAS állapodott meg arról a Boeing-gyárral, hogy 35 darab Boeing 737-800-as utasszállítóból átalakított áruszállító gépet vásárol 1,5 milliárd dollár értékben. Ebből 20 megrendelés, 15 pedig opcióként szerepel a megállapodásban.

A gépek 2019 és 2023 között készülnek el, a megrendeléssel ötvenre emelkedik a GECAS 737-800-asból átalakított áruszállítóra leadott rendelése. Az első ilyen gépet egyébként áprilisban vette át egy svéd üzemeltető.

A Boeing 737-800BCF 23,9 tonnás kapacitást és kétezer tengeri mérföldes (3700 kilométeres) hatótávolságot biztosít, amely jobb, mint a most elterjedt Classic 737-esekből átalakított áruszállítóké.

Az Airbus összefoglalója a show második napjáról

Farnborough 2018 – Highlights Day 2

#FIA18 Day 2: Airbus announced new orders and commitments in the triple-digits for the company’s single-aisle and widebody jetliners, while also underscoring its capabilities for mission-oriented training. Read the recap and enjoy our best of video: https://goo.gl/24sdxH

Közzétette: Airbus – 2018. július 17., kedd

…és a Boeingé