Itt a bejelentés, valóban nagyobb wingletet kínál majd az Airbus az A350-esekhez az idei év végétől. A gyártó nyilvánosságra hozta a hamarosan forgalomba álló A350-1000 tesztadatait is, e szerint a típusváltozat jobb az elvárt paramétereknél, és még a heathrow-i szigorú éjszakai “csendrendeletnek” is megfelel.

A szingapúri légiszalonon az Airbus A350-es program marketingigazgatója, Francois Obe tartott sajtótájékoztatót, amelyen bejelentette, hogy mivel a vártnál jobb a típus teljesítménye, a közeljövőben több fejlesztést is a tervezettnél előbb végeznek el rajta – írja a flightglobal.com.

Az előrehozott aerodinamikai finomítások között lesz az idei év végétől egy új, nagyobb winglet.

Az Airbus-nyelven sharkletnek nevezett kiegészítőről korábban megírtuk: spotterek felfedezték tavaly októberben, hogy az egyik A350-es tesztgépen a szériaváltozathoz képest magasabbra nyúló szárnyvégekkel végeznek repüléseket, akkor a gyártó még nem nyilatkozott erről.

Az idei év végétől kínált új, nagyobb winglet nem növeli a geometriai szárnyfesztávolságot, csak a hasznosat – azaz lényegében nem szélesebb, csupán magasabb a szériaváltozatnál.

A marketinges tájékoztatása szerint elvégezték a szükséges repülési teszteket, és az új szárnyvég „nagy előnyökkel” jár majd. Elmondta: meg kellett bizonyosodniuk arról, hogy a repülőgép szerkezete elviseli a többletterhelést.

Felül a magasabb, új szárnyvég, alul a hagyományos:

Sharklets Airbus A350 msn 001Jobban teljesít az elvártnál az A350-1000-es

A légiszalonon Francois Obe beszélt arról is az aviationweek.com tudósítása szerint, hogy a bemutatókörúton lévő, a Qatar Airways flottájában várhatóan nemsokára először szolgálatba álló A350-1000 típusváltozatról milyen tapasztalatokat szereztek a repülési teszteken.

Az A350-1000 jobban teljesít az elvártnál a felszállási teljesítményben, emellett a zajkibocsátása megfelel a legszigorúbb, heathrow-i éjszakai határértéknek is.

A hosszú A350-es felülmúlta a várakozásokat a felszállóteljesítmény terén (Forrás: Airbus)

Az üres tömeg az előzetesen megadott 129 tonna lett. Ugyanakkor a tervezettnél több tonnával is nehezebb lehet egy gép a magaslati/forró éghajlatú futópályákról történő felszálláskor, illetve az olyanokról, amelyeknél az akadályok (épületek, hegyek) miatt speciális eljárások vannak érvényben.

Francois Obe szerint a típus a vártnál jobb teljesítménye révén erős pozíciókkal rendelkezik ahhoz, hogy kihasználja az ázsiai és csendes-óceáni régió egyre növekvő forgalmában rejlő lehetőséget. A következő húsz évre az Airbus szerint négyezer szélestörzsű repülőgépre lesz szükség e régióban, a globális kereslet mintegy felére.

A gyártó szerint a 777-300ER leváltására szánt A350-1000 a következő években kaphat majd egyre több megrendelést, ahogy a Boeing-gépek elkezdenek kiöregedni.

Ami a további törzshosszabbítást illeti, nemrég Fabrice Brégier, a leköszönő Airbus-vezér beszélt arról, hogy nem tartják sürgősnek az A350-2000 néven emlegetett változatot, szerintük a hajtóműiparban szükség van még fejlődésre a megvalósításához.

Az Airbus a Singapore Airshow-n