A 2017-esnél nehezebb évre számíthat a Luthansa idén a Bloomberg gazdasági hírügynökség szerint, mivel az airberlin eltűnésével megerősödhet a fapados konkurencia.

Fotó: AIRportal.hu

Az elmúlt évben a Lufthansának kimondottan jó éve volt, bár erről sokkal inkább az ellenfelei tehetnek, mint maga a légitársaság – nyilatkozták piaci elemzők a hírügynökségnek. Bár ez a részvényeseket különösebben nem érdekli, a lényeg, hogy a cégnek jól megy, és ez az árfolyamon is nagyon szépen látszott. Az év elejét a frankfurti tőzsdén még 12 euró kezdte egy éve, aztán év végére 30 euró fölő kúszott a német légitársaság bluechipjeinek árfolyama.

A Lufit segítette egyrészt a viszonylag alacsony kerozinár, amely lehetővé tette, hogy az olyan, kevésbé hatékony, négyhajtóműves gépeket, mint az öregebb A340-esek és Jumbo Jetek is viszonylag jó matekkal üzemeltessék. Kivétel ez alól talán a Berlin és Frankfurt között ideiglenesen üzemeltetett 747-esek voltak, amelyek hatalmas helykínálatot szabadítottak a piacra. Így az airlberlin eltűnésével keletkező igényre túlkínálat keletkezett, a második szintet például meg sem nyitotta a Lufthansa, és bevallottan veszteséggel üzemeltette ezeket a járatokat azért, hogy a légiközlekedés normális ütemben menjen az airberlin csődje után. Nem mellesleg azért, hogy az utasok náluk maradjanak.

Ez azonban némileg rávilágít a Lufthansa egyik nagy problémájára, a kevésbé hatékony működésre. Nem fair a diszkont légitársaságokhoz hasonlítani őket, de mégis ők jelentik a legnagyobb fenyegetést a társaságra. Nem véletlen, hogy európai üzeme legnagyobb részét az Eurowingshez szervezték ki a németek. De továbbra is ott vannak a drágán fenntartható szélestörzsű gépek, amelyekkel kezdenie kell valamint a társaságnak.

Forrás: Lufthansa

Hogy a Lufthansa teljesítménye legkevésbé saját magukon múlott az is példázza, hogy az airberlin csődje segítette a leginkább a céget. Egyrészt a csőddel és a felvásárlással egy halom gép, leszállási jog fizető utas került hozzájuk, másrészt pedig egy “versenytárssal” kevesebb lett a német piacon. Azért időjelben, mert az airberlin valójában soha nem volt igazi versenytárs, arra viszont jó volt, hogy feltartsa a fapadosok terjedését a belföldi piacon azzal, hogy lefoglalta a slotokat és megfelelő kapacitást biztosított.

Jövőre azonban ezen hatások egyike sem érvényesül, az easyJet is kapott 25 gépet és sok slotot az airberlintől, az IAG-hoz kerül majd a Niki, amelyre a Lufinak is fájt a foga, és a Ryanair is fel fogja venni a kesztyűt, miután elég sokáig nyalogatta a sebeit. A Lufthansa egyetlen mentsvára az Alitalia felvásárlása és a római bázis megszerzése lehet, amely felé joggal táplálnak pozitív reményeket.