Hamarosan elkezdődhetnek a tárgyalások az Európai Unió és az Egyesült Arab Emírségek között a Nyitott Égbolt-egyezményről. Utóbbi képviselője szerint a nemzeti légitársaságok érdekei helyett a szélesebb képet kellene néznie Európának, mert gazdasági előnyöket hozna a szabad repülés a két régió között.

Szabad légiközlekedést szeretne az Emírségek Európa felé (Fotó: Dubai Airports)

Előkészítés alatt vannak az egyeztetések egy Nyitott Égbolt-egyezményről (Open Skies) az Európai Unió és az Egyesült Arab Emírségek között, az EU szervei is megkapták már a felhatalmazást erre.

A Reuters cikke szerint most az Emírségek németországi nagykövete, Ali Al-Ahmed szorgalmazta azt, hogy hamar szülessen meg ez a megállapodás, mert szerintük számtalan előnnyel járna.

Az emirátusi nagykövet úgy véli, az öböl-menti utasok növekvő számából következő szélesebb gazdasági előnyökre kell fókuszálni, nem pedig az európai nemzeti légitársaságok sorsára.

A nagykövet kitért arra, hogy egy Nyitott Égbolt-egyezmény a szálláshelyek, éttermek és sok más szereplő számára hozna előnyöket. Szerinte az, hogy az európai légicégek a verseny méltányosságát emlegetik, szűklátókörűség, és sürgette a gazdasági szereplőket, hogy álljanak ki az egyezmény létrejötte mellett, mert nagyobb nyereséget hoz, mint ha csupán a nemzeti légitársaságokat védik.

Ismert, nagy európai és amerikai fuvarozók is többször bírálták az átszállóforgalomban is erős három nagy öböl-menti arab légitársaság működését, az unió készülő légügyi stratégiája ezért szigorú feltételekhez kötné a harmadik országbeli légitársaságok működését a területén.

Legutóbb az Emirates vezetője nyilatkozta azt, hogy ha az öböl-menti cégeket bírálók hatására az USA felmondja a meglévő Nyitott Égbolt-egyezményt az Emírségekkel, akkor lemondják a Boeing 777X-rendelésüket.

A jelenlegi négy német célállomáson felül Berlint és Stuttgartot is szeretnék az emírségekbeli légitársaságok felvenni a járathálózatukba

-mondta a nagykövet. Most ugyanis csak Münchenbe, Hamburgba, Düsseldorfba és Frankfurtba járhatnak a cégek, a korlátozások miatt.

Mint a cikk felidézi, Katarral már zajlanak a tárgyalások a Nyitott Égbolt-egyezményről, az uniónak egyébként az USÁ-val, Kanadával, Izraellel és néhány más országgal már van hasonló megállapodása. Ahogy arról beszámoltunk, Brazíliával viszont kútba esett a terv, a dél-amerikai ország ugyanis elállt a szerződéstől, mert nem kapna jogot európai utasok továbbszállítására harmadik országokba.

A nagykövet megemlítette azt is, hogy az Emirates a legnagyobb Airbus A380-as vásárló, a legutóbbi megrendelése segített megakadályozni a gyártósor leállítását, és Európa-szerte munkahelyeket biztosít ezzel. Emellett rámutatott arra, hogy jelentős az öböl-menti turisták száma például Bajorországban is.