Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. június 20-án nyitott meg a Budaörsi Repülőtér, amelynek állapota mára jelentősen leromlott, milliárdokat kellene áldozni rá, de döntés egyelőre nem született erről.

Bár a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő a tulajdonosa és a Magyar Repülő Szövetség az üzemeltetője, mégis a repülőtéren üzemelő Goldtimer Alapítványnak jutott csak eszébe, hogy megünnepelje a repülőtér megnyitásának 80. évfordulóját. Ezen alkalomból az alapítvány ünnepi kötelékrepülést hajtott végre egy R-18c Kánya, egy Gerle 12-es, valamint egy Li-2-es repülőgéppel.

Budaörsön 1937. június 20-án indult be az élet, miután a növekvő utas- és áruforgalom miatt Mátyásföldről más helyre kellett telepíteni a repülőteret. Zsák Ferenc kutató a repülőtéren tartott megemlékezésen elmondta, senki a mai napig nem tudja, hogy a vezetés miért döntött végül Budaörs mellett, mert a végsőkig a csepeli helyszínt preferálták.

A nemrég felújított Gerle-12-es is részt vett a kötelékrepülésben. Fotó: Szigetváry Zsolt - MTI | © AIRportal.hu

A nemrég felújított Gerle-12-es is részt vett a kötelékrepülésben. Fotó: Szigetváry Zsolt – MTI


Budaörs megnyitásával ez lett az első, és akkor egyetlen nemzetközi repülőtér, amely a háborúban szinte alig sérült meg, a háború után katonai reptérként használták, majd állami vezetők szállítására jelölték ki, ezért szinte teljesen elzárták a külvilágtól. Az 50-es évek végétől először a Mezőgazdasági Repülési Szolgálat kezdte el használni, később a Magyar Honvédelmi Szövetség sportrepülőtérként üzemeltette és ma is ezt a funkciót tölti be.

Sajtos Zoltán, a Goldtimer Alapítvány kuratóriumának tagja azt mondta, a felújításhoz több milliárd forintra lenne szükség, mivel a füves futópálya alatt lévő vízelvezető Zsolnay-porcelánból készült, ezért ipartörténeti emléknek számít.

A Goldtimer Alapítvány kezdeményezte, hogy a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum repülőgép-gyűjteménye kerüljön Budaörsre, ahol interaktív múzeumot és kulturális központot tudnának létrehozni, emellett repüléseket is végre tudnának hajtani.