Öt alkalomból háromszor kell használnia a Korean Air személyzetének az elektromos sokkolót balhézó utas miatt, a többi légicég egyelőre nem vezeti be az eszköz használatát.

A Business Traveller a brit közszolgálati médiára hivatkozva számolt be arról, hogy a Korean Air 2002-ben vezette be az elektromos sokkoló használatát a fedélzeten a tomboló, nem megfelelően viselkedő utasok ellen, akik sokszor már a légiközlekedés biztonságát is veszélyeztetik. Éppen azért az amerikai hatóságok már azt tervezik, hogy szigorítják a büntetési tételeket, hogy ezzel is elejét vegyék az eseteknek.

A BBC-nek nyilatkozó légicég azt mondta, 2002-óta ötször használták az eszközt, ebből háromszor lőni is kellett a fegyverrel, a másik két esetben elég volt a balhézó utasra fogni a szerkezetet.

Emellett a koreai légitársaság természetesen képzéseket is tart a hajózó személyzetnek, miután többször arra panaszkodtak az utasok, hogy a légiutas-kísérők nem megfelelő módon kezelték a helyzetet. Legutóbb egy Hanoi és Szöul közötti járaton egy utas szidta a stewardesseket, többször le is köpte őket és háromszor is sikerült kiszabadulnia a kötözésből.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Korean Air Boeing 777-300-asa Bécsben. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Korean Air Boeing 777-300-asa Bécsben. (Fotó: AIRportal.hu)


Általában a légicégek köteleket, karpereceket használnak arra, hogy ártalmatlanítsák a nem megfelelően viselkedő utasokat. A BBC több társaságot is megkeresett, de többségük biztonsági okokra hivatkozva nem válaszolt a kérdésre, az Etihad, a Malaysia Airlines és a Jet Airways pedig annyit közölt, hogy nem alkalmaznak elektromos sokkolót.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) tavaly szeptember végén közölt statisztikát, amely szerint egyre több a balhézó utas, és az ezek miatti intézkedés, amely a járatok menetrendjét, üzemét is érinti, ezért a szervezet lépéseket sürgetett.

2015-ben 10 854 esetben kellett intézkedni fegyelmezetlen utas miatt a taglégitársaságok járatain, vagyis minden ezerkétszázötödik járatra jutott egy balhézó utas. Ez 16 százalékkal több, mint egy évvel korábban, amikor 9316 incidens történt. Az esetek legnagyobb többségében a szóbeli inzultus és a hajózó személyzet utasításainak figyelmen kívül hagyása és egyéb antiszociális viselkedésformák jelennek meg.

Ugyanakkor elég markáns, 11 százalékos hányadot képviselnek azok az esetek, amikor fizikai agresszió is tapasztalható az utastársak, vagy a személyzet felé, de ide sorolják azokat az eseteket is, amikor az utas a repülőgépen akar elégtételt venni rongálással.

Az okok között többnyire (az esetek 23 százalékában) drogos, vagy alkoholos befolyásoltság áll, ezeket a szereket az utasok többnyire még a beszállás előtt teszik magukba.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!