Útjára indult a legnagyobb Dreamliner, 3 hónappal hamarabb érkezik a 737 MAX és nem mellesleg 66 milliárd dollár értékben 442 darab repülőgépet sikerült értékesítenie a Boeingnek az idei Párizsi Légi Szalon alkalmával. Szépen fogytak a 737-esek, hangsúlyos volt a 787-10-es és még 747-8 Intercontinentalt is sikerült eladni.

Nem sokkal maradt le a Boeing az Airbustól: a közölt számadatok alapján mindössze 2.7 milliárd dollár és 24 repülőgép az, amellyel az európai konkurens több szerződést tudott kötni a múlt heti Párizsi Légi Szalonon. A kiállított gépek számát tekintve egyértelmű volt az Airbus fölény, de a Boeing azzal, hogy két Dreamlinert is delegált a rendezvényre jó előre jelezte, hogy melyik típusra helyezi fókuszpontját. Az Air India egyik gépe a levegőben teljesített bemutató repülésekkel, míg a Qatar Airways ötcsillagos gépe a kiállítósoron igyekezett a vendégek elkápráztatására és az amerikai kompozit szélestörzsű sikerének demonstrálására.

A kategóriatárs-konkurens A350XWB a légi szalon előtt, mintegy felvezetőként teljesítette első felszállását, amely erőteljes figyelmet hódított az egész hétre, de a Boeing egyáltalán nem hagyta magát és jó érzékkel Párizsra időzítette a 787-es típuscsalád legnagyobb tagjának bejelentését, illetőleg programjának útjára indítását.

A várhatóan 2018-ban forgalomba álló 787-10-es Dreamliner a 300-330 utas szállítására alkalmas kéthajtóműves szélestörzsű gépek kategóriájában száll versenybe. A programot rögtön 102 gépes foglalással indította a Boeing. Az Air Lease Corporation (ALC) 30, a GE Capital Aviation Services (GECAS) 10, az International Airlines Group (IAG) a British Airways számára 12, a Singapore Airlines (SIA) 30 és az United Airlines 20 gépre formált igényt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A típusmegoszlást illetően a Boeingnek tulajdonképp minden aktuális típusából sikerült értékesítenie, így 737NG-re, 737 MAX-re, 787 Dreamlinerre, 777-esre, sőt az igen nehezen fogyó 747-8 Intercontinentalra is érkezett légitársasági igény. Amennyiben a 442 gépes összesített listához hozzáadjuk azt a 20-20 darab 737NG, illetőleg 737 MAX rendelést, amely egyelőre meg nem nevezett ügyfelektől érkezett, az amerikai gyártó még az Airbuson is túlteljesített. Tény azonban, hogy a publikus, megrendelőkkel azonosítható rendelési listákat alapul véve a maga 466 gépével az Airbus nyert.

A legnagyobb Dreamliner törzse 11 méterrel lesz hosszabb, mint az alaptípusé. (Fotó: Boeing Company)


Ami a konkrétumokat illeti a legnagyobb egyösszegű B-737-es rendelés a Ryanair-től érkezett. Az ír ultra low-cost légitársaság vezetője 175 darab 737-800-asra írt alá szerződést Párizsban. Next Generation típuscsaládba tartozó 737-esre még az Oman Air-től érkezett igény 5 darab 737-900ER formájában. A többi ügyfél vásárlási szándéknyilatkozatával mind az új generációs MAX rendelésállományát gyarapította: a TUI Travel 60, a Skymark Airlines 4, a Travel Service 3, a CIT Aviation pedig 30 géppel.

Dreamliner-rokon B737 MAX cockpit, HUD kijelzővel.
(Fotó: Boeing Company)

A MAX programhoz kapcsolódó hír, hogy a Boeing bejelentette, a tervezettnél három hónappal korábban, már 2017 harmadik negyedévében forgalomba áll az új 737-es család, amelynek korszerűsített, nagykijelzős pilótakabinjáról ez alkalommal közölt fotót elsőként a gyártó.

A szélestörzsű szegmensben a már említett 787-10-esen kívül 3 darab 787-9-esre kötött előfoglalást az ALC. A 777-es típuscsaládból a Qatar Airways rendelt 2 darab 300ER típusváltozatot és további 7 gépre opciós lekötéssel élt, míg a Korean Air 6 darab megnövelt hatótávú 777-300-asra írt alá szándéknyilatkozatot 5 darabos 747-8I igénye mellett.

Sokan várták, de a Boeing mégsem húzta elő 777X kártyáját a francia szalonon. Elvégre érthető is, hiszen egy típus indítása egy szalonra épp elég. Az új generációs 777-es család tehát egyelőre még várat magára, de természetesen szó esett róla a potenciális megrendelőkkel folytatott tárgyalások során, sőt a Boeing rövid előzetest is kibocsátott a típustervről.

A legújabb generációs kéthajtóműves Boeing nagygépek az új gyári festésminta szerint. (Fotó: Boeing Company)


Mint arról korábban beszámoltunk az amerikai gyár az igazgatótanács jóváhagyásával májusban előértékesítésbe kezdett, hogy felmérje az új triplahetesek iránti piaci igényt. Azóta nem sokat hallatott magáról a várva várt típus. A gyáriak hivatalos adatlapja viszont megerősítést ad a 777X hajtómű típusáról, a General Electric gyártotta GE9X-ről, valamint arról, hogy várhatóan kétféle törzshossz kivitelben kerül bevezetésre a jelenlegihez képest 20%-kal üzemanyag takarékosabb új gépcsalád.

A 777-8X nagyságrendileg 350, míg a 777-9X 400 utas szállítására lesz alkalmas. A hivatalos dokumentum a hatótáv teljesítményről igen szerényen fogalmaz, amikor azt állítja, hogy a mostani 777-es család hatótávját lefedő, vagy azt meghaladó lesz. Iparági értesülések szerint viszont a Boeing egy a 777-200LR Worldliner extra nagy hatótávját (17395km) is túlszárnyaló újabb verzióval készül, vagyis nagyon valószínű, hogy az új 777-esek között lesz ennél is messzebbre repülni képes típus és minden bizonnyal az új modellek standard verzióinál is várható hatótáv többlet.

A kompozit szárnyakkal, új hajtóművekkel és a Dreamlinertől örökölt technológiai újításokkal felvértezett 777X a gyáriak ígérete szerint a legnagyobb-leggazdaságosabb szélestörzsű kéthajtóműves lesz. A forgalomba állítás az évtized végére várható.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!