Ötven millió dollárba kerül a Pratt & Whitney-nek a GTF rendszerű hajtóművek legújabb hibájának kijavítása, erről a cég első embere beszélt nemrég.

A GTF rendszerű, az Airbus A320neo-k szárnya alá tervezett PW1100G erőforrások legújabb hibája hatalmas, ötven millió amerikai dolláros összegbe kerül majd a gyártónak. Az érintett száz darab hajtóműre leosztva ez annyit jelent, hogy ötszézezer dollár minden egyes példány javítási költsége.

A javítás a keretében egy, a magas nyomású kompresszor tengelyén található tömítést kell kicserélnie a gyártónak.

Fotó: AIRportal.hu

Mint arról lapunk is beszámolt, az Európai Repülés Biztonsági Ügynökség (EASA) rendkívüli légialkalmassági direktívát adott ki az érintett, PW1100G-JM hajtóművekkel szerelt Airbus A320neo-kra vonatkozóan, ugyanis volt olyan gép, amelynek mindkét hajtóműve a hibás sorozatból került ki.

Ennek következtében pedig szélsőséges esetben előfordulhatott volna, hogy az adott gép mindkét hajtóművét le kell állítani repülés közben.

Időben kiderült a hiba

A hibás alkatrésszel gyártott, mintegy száz darab erőforrás közül a februárban még körülbelül csak 45 darab került fel az A320neo-kra, és üzemelt aktívan különböző légitársaságoknál. A többi hajtómű még az Airbus telephelyén vártak arra, hogy felszereljék őket.

Utóbbi ötvenöt PW1100-as közül huszonkettő már visszakerült a Pratt-hez javításra, a maradék harminchárom darabot pedig április végéig szállítják vissza az Airbustól a hajtóműgyártóhoz.

A légitársaságok számára átadott gépek hajtóművén a gyártó már a hiba kiderülése után pár nappal megkezdte a javítást, így a gépek nagy része már újra kereskedelmi forgalomban repülhet.

“Ez az ötven millió tovább növeli a GTF hajtóművek gyártásán elszenvedett idei veszteség mértékét, ami így közelít 1,2 milliárd amerikai dollárhoz” – mondta el Bob Leduc, a Pratt & Whitney vezérigazgatója a Flightglobal-nak.

Az eddigi sorozatos meghibásodások ellenére a következő három évben, igazodva az A320neo gyártási üteméhez, a Pratt 2500-nál is több GTF-hajtóművet szeretne átadni az Airbusnak.

Leduc azt is elárulta, hogy a PW1100G-JM hajtóművek érintett tömítése eredetileg is tervezési hibás volt, emiatt bizonyos időközönként ellenőrizni kellett a hajtóműveket. A Pratt ezt szerette volna kiküszöbölni egy újratervezett tömítéssel, amelyet múlt év végén kezdtek alkalmazni a sorozat gyártott hajtóműveknél. Az új tömítés azonban rontott a helyzeten, ez vezetett több repülés közbeni hajtómű leállításhoz.

Amint arról korábban beszámoltunk, a Lufthansa a múlt hét végén rövid időre leállította tíz Airbus A320neo repülőgépét, mert a hajtóműveknél egy újabb hibát találtak. Az ok, hogy egy kábel kidörzsölődhet és fennáll a lehetősége annak, hogy rövidzárlat keletkezik. A repülőgépek átvizsgálást követően ismét repülhetnek.