A Pratt & Whittney szerint nincs már több hiba az Airbus A320neóhoz és a Bombardier C Series-hez használt GTF (geared turbofan) hajtóművekben, és biztosak abban, hogy növekedni fog a kereslet az erőforrás iránt.

A Wings India légi szalonon egy neve elhallgatását kérő, az ügyet jól ismerő forrás a Flightglobalnak azt mondta, magabiztosságukat az eddig üzembe helyezett egységekből érkező üzemelési adatokból merítik, ezekből ugyanis az olvasható ki, hogy nem lehet számítani újabb komolyabb problémára.

A Pratt új, úgynevezett áttételes hajtóműve (geared turbofan) az Airbus A320neóval mutatkozott be, és már akkor problémák voltak vele: az indítás után ugyanis 3 percet alapjáraton kellett járatni, még gurulni sem lehetett vele. Emiatt a Qatar Airways vissza is mondta az első példányokat, így lett a Lufthansa az indító légitársaság. Később kiderült, hogy a CSeriesek is érintettek a hibában, bár ezt korábban az AIRportal.hu-nak a Swiss egyik szakembere többször is cáfolta.

Fotó: AIRportal.hu

Az ezt követő egy év azzal telt, hogy megpróbáltak megoldást találni a problémára. Idén aztán február elején az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA), hat nappal később pedig a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) rendkívüli légialkalmassági direktívát adott ki a magas nyomású kompresszor egyik hibás tömítése miatt. Az alkatrész meghibásodása miatt előfordulhat, hogy mindkét hajtóművet le kell állítani, ezért adták ki a direktívát. Mintegy 100, az Airbushoz leszállított hajtómű érintett a problémában, ebből 43 volt üzemben.

Az indiai hatóságok másképp gondolják…

 

Mindeközben az indiai légügyi hatóság 2018. március 12-én azonnali hatállyal földre parancsolta az országban üzemelő összes PW1100G-hajtóműves A320neót, melyeknek a hajtóműve a 450-esnél nagyobb szériaszámot viseli. Nem repülhet az IndiGo nyolc A320neo és a Go Air három A320neo repülőgépe.

 

A döntést órákkal azt követően hirdette ki az indiai hatóság, hogy az IndiGo egyik A320neója hajtóműprobléma miatt Ahmedabadban szakította meg útját a hétfő reggeli órákban.

Az amerikai cég szakemberei a hibák miatt több ponton is áttervezték a hajtóműveket, és az új adatok biztatóak. Olyannyira, hogy a Pratt úgy véli, erős lehet a kereslet a PW1100G hajtóművek iránt, mivel rengeteg, már megrendelt A320neóhoz a vevő még nem választott erőforrást.

A hajtóművek egyébként a visszakapott adatok alapján, ha működnek, akkor nagyon hatékonyak, az előzetesen várt eredményeket is túlszárnyalták. Az International Aero Engines V2500-asához képest (ezek hajtják például a Wizz Air Airbusait is) 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek, a konkurens CFM új generációs, LEAP egységeihez képest pedig 1-2 százalékkal hatékonyabb az üzemelés.