Budapest ACC első féléves forgalma az európai forgalomnövekedést jóval meghaladó 7,8 százalékos növekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest. A rekordszámú légiforgalmi terhelés mellett a késések egyébként sem jelentős mértékét közel 80 százalékkal csökkentették a magyar légiforgalmi irányítók. A megnövekedett légi forgalom zökkenőmentes kezelését az elmúlt évek innovatív technológiai fejlesztései, valamint új eljárások bevezetése tették lehetővé – közölte lapunkkal a HungaroControl.

Légiforgalmi irányítók dolgoznak a HungaroControl munkatermében. (Fotó: AIRportal.hu)

A HungaroControl szakszolgálatai az év első 8 hónapjában akkora forgalmat regisztráltak, mint 2013-ban az egész évben. Először a HungaroControl történetében Budapest FIR átrepülő forgalma júliusban és augusztusban is átlépte a 80 000 darabszámot, a magyar légtérben kezelt júliusi 100 274, valamint az augusztusi 98 133 légijármű pedig a valaha regisztrált legerősebb havi forgalomnak számítanak.

A rekordforgalom ellenére a nagyrészt extrém időjárás által okozott késések mértéke a tavalyi 53 739 percről 10 190 percre, 81 százalékkal csökkent. 

Július 30-án Magyarországon több mint 3000 gép repült át a légtéren, amihez hozzáadva az induló-érkező és a kisgépes forgalmat, továbbá a HungaroControl  által 2014 óta Budapestről felügyelt Koszovó szektor átrepülő forgalmát, összesen 4187 gépet kezeltek a légiforgalmi irányító és repüléstájékoztató szolgálatok. Ez új rekord a HungaroControl történetében.

A téli időszakhoz képest kétszeres nyári forgalom kezelésére az elmúlt évek professzionális technológiai fejlesztéseivel, továbbá új munkaszervezési eljárások bevezetésével és a légtérben alkalmazott szektorizációs megoldások módosításával készült fel a HungaroControl.

Az év végére várható 950 000 légijármű irányítása 4 év alatt 60 százalékos növekedést jelent, ami európai szinten is kiemelkedő teljesítménynek számít.

Rendezvények, hadgyakorlatok, extrém időjárás

 

A nyáron Magyarországon megrendezett nemzetközi rendezvények – a 17. FINA Világbajnokság, a Forma 1 – miatt megnövekedett forgalom, a fapados légitársaságok térhódítása, az extrém időjárás, valamint a nagy légtérfoglaltsággal járó, gyakori katonai gyakorlatok hatalmas kihívások elé állították a légiforgalmi irányítókat.

 

A Network Manager adatai szerint 2017 első 8 hónapjában az európai légtér forgalma 4,1 százalékkal emelkedett a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. Ugyanezen időszak alatt a HungaroControl légiforgalmi irányítói 8,4 százalékkal több légijárművet irányítottak, mint a tavalyi év első 8 hónapjában.

 

A magyar légtér forgalmára és a forgalmi komplexitásra az un. fapados légitársaságok voltak a legnagyobb hatással. Számos új desztinációt hoztak létre és szinte minden európai nagyvárost légi útvonallal kötöttek össze. Továbbra is jelentős az Arab-öböl menti légitársaságok Magyarországon keresztüli légi forgalma, továbbá a légtéren keresztül haladó, Törökországból és Törökországba tartó légiforgalom nagysága is.

 

A Wizz Air a Turkish Airlines-t megelőzve a magyar légtér legnagyobb felhasználójává lépett elő.

Csúcsidőszaknak számított a Koszovó feletti légtér a 2016-os nyárhoz viszonyított másfélszeres forgalma is. A légitársaságok megerősödő bizalma népszerű átrepülő forgalmi helyszínné tette a korábban csendes légteret, amelyen a forgalom rekord napján közel 500 gép, rekord hónapjában, augusztusban pedig 13 391 repülőgép haladt át.

„Az elmúlt években a HungaroControl több olyan jelentős innovatív technológiai beruházást hajtott végre, amely légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozza és garantálja a gyorsan növekvő légi forgalom biztonságos kezelését. 2017 nyarán havonta átlagosan 100 000 járat, vagyis összesen 40 millió utas biztonságos légi közlekedéséről gondoskodtunk,” – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

MEGOSZTÁS