Átvenné a pécsi önkormányzattól az állam a Pécs-Pogány repülőteret, melyet nyomban használatba is adna a Roszatomnak. Az oroszok a paksi bővítéshez szükséges ipari és magáncélú légi forgalmat bonyolítanák a reptéren – írta cikkében a Magyar Nemzet.

Forrás: Pécs Pogány Airport

A lap értesülései szerint a kormány várhatóan megmenti az önkormányzati konszolidáció ellenére újabb 7,5 milliárd forintos működési hiányt felhalmozó pécsi önkormányzatot, ám cserébe bevásárol a megyeszékhelyen.

A legnagyobb tétel a tranzakciók közül a Pécs-Pogány repülőteret működtető cég felvásárlása lehet, majd a repteret nyomban bérbe is adnák a Paks II-t építő Roszatomnak.

Sajtóértesülések szerint ugyanis a magyar kormány megállapodhat, vagy előzetesen talán már meg is állapodott az orosz atomenergetikai óriással arról, hogy

a paksi bővítéshez szükséges ipari és magáncélú légi forgalmat is Pécs–Pogányt használva bonyolíthatják le.

A repülőtér adatai:
ICAO kód:  LHPP
Távolság és irány Pécstől: 9 Km D-DK
Magasság tengerszint felett (ARP): 648′ 197,6 m
Pályairány: 16/34
Futópálya burkolata: Aszfalt
Pályaméretek: 1500 x 30 m
Maximális teherbírás: 46t (PCN 25)

A szóban forgó repülőtér észszerű választás lenne az oroszoknak is, hiszen van közvetlen autópálya-csatlakozása. A sztráda Pécsről a dunai kikötővel rendelkező Mohács felé halad, és a fővárosig futó autópályának Paksnál is van lehajtója. Ráadásul a személy- és teherautó-forgalom sem jelentős a Pécs–Szekszárd, de még a Pécs–Paks vonalon sem.

A pécs–pogányi repteret az állam feltehetőleg 2,8 milliárd forintos áron veszi majd meg.

A pécsi önkormányzat ugyanis tavasszal ekkora értéken állította be ezt a tételt a költségvetésébe. Illetve az önkormányzati zárszámadás során is ezt az összeget állapították meg mint remélt, az év során befolyó bevételt.

A repülőtérről

 

A repülőtér története egészen 1907-ig nyúlik vissza. Pécs városának lakói először az akkor megrendezésre került mezőgazdasági kiállításon találkoztak légijárművel, ami egy hidrogénnel töltött léghajó volt. Az első világháború után kijelölték a repülőtér helyét, ami a mai Uránváros helyén terült el.

Az 1920-as évek második felében, már rendszeresen szálltak fel repülőgépek innen. 1929-től, az akkor még titokban szerveződő légierő is telepített ide felderítő repülőgépeket, később pedig egy repülőszázad állomásozott a repülőtéren Vörös Kakas néven.

A második világháború után 1946. augusztus 1-én a Közlekedési Minisztérium hatáskörébe került a sportrepülés, és vele a Pécsi Repülőtér is. 1947-től Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság, a Maszovlet beindította Budapest-Pécs menetrendszerinti járatait, Li2P típusú gépekkel.

 

1948-ban megalakult a Pécsi Vasutas Sportrepülő Egyesület, ám a hatóságok, a határ közelsége miatt betiltották a repülést. A belföldi légi forgalom tovább bővült, amikor 1952 áprilisában beindult a Szeged-Pécs járat is. 1953. szeptember 26-án újra engedélyezték a sportrepülést Pécsen, megalakult a Pécsi MÁV Lokomotív Repülőklub, így megkezdődhetett mind a vitorlázó, mind a motoros repülés. A belföldi légi közlekedés vonzó jegyárai egyre több utast eredményezett. 1954 október 4-től beindult, a Budapest-Pécs-Kaposvár járat is.

 

Az 1955-ös évtől a repülőtér közelében egyre több emeletes ház épült, ami jelentősen befolyásolta a repülést, így 1956 tavaszán a korábbi repülőteret megszüntetve egy újat alakítottak ki, a belvárostól 10 km-re délre, Pogány falu határában lévő réten. Itt kerültek kialakításra fogadóépület, irodák, hangár, majd üzemanyag tároló is.

 

A rendszerváltásig sport és hobby repülőtér volt, a rendszerváltás után már mezőgazdasági célokat is szolgált, de 1994 április óta légimentőbázis is üzemel itt. Az önkormányzati tulajdonban lévő repülőtér, az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül, hiszen 2003 áprilisától kezdődően megépült egy 1500 méter hosszú, 30 méter széles aszfaltborítású futópálya, 2004-ben pedig elkészült a légikikötő fény- és navigációs rendszere.

 

A 2005. év őszétől 2006 tavaszáig tartó időszakban épült új fogadóépület elkészültével, és átadásával egy időben, nemzetközi menetrend szerinti járatot is fogadott a repülőtér, jelezvén, hogy ezzel bekerült, a világ légi közlekedésének hálózatába.

 

A 2016-ban 60 esztendős Pécs-Pogányi Repülőtér célja a régió gazdasági és turisztikai elérhetőségének erősítése, az ide érkező légijárművek és utasok kényelmes, biztonságos kiszolgálása.

 

Forrás: airportpecs.hu

MEGOSZTÁS