Az Aviation Week szerkesztőségi véleménycikkében írt arról hogy bár a bizjet piacon minden készen van arra, hogy meginduljon a fejlődés, egyelőre semmi jele a felfutásnak. Így annak is örülnek, hogy nincs visszaesés.

A genfi és Las Vegas-i, a témában tartott konferencián is arról volt szó, hogy a magángépes piacon az árak stabilizálódtak, el kellene kezdődnie a felpörgésnek, de ez valamiért mégsem történik meg. Egyedül az Egyesült Államokban indult meg viszonylag jó rátával az eladások bővülése, a használt gépek piaca pedig egyelőre szintén stabilizálódott. A gépek életciklusát azonban inkább kitolják a használók és nem vesznek új gépeket a használtak helyett.

A piacot a fejlesztések késlekedése is sújtja, legutóbb például a Dassault Falcon 5X programja szenvedett csúszást a Safran által tervezett hajtómű nagynyomású kompresszora miatt. Ez újabb csúszást jelent a forgalomba állításban, most 2020 és 2021 közé teszik.

Fotó: Bombardier

Míg a Dassault nehéz helyzetbe került a Falconnal, ellenfelük, a kanadai Bombardier eközben a Global 7000-es programjával a tervezetteknek megfelelően halad, eközben pedig a Gulfstream G650-es simán bezsebelte a piacot, de a Global 7000-es letörheti a szarvaikat, mert nagyobb kabinméretű gépet készülnek piacra dobni. Ehhez csak egy dolog kell: az ígért időpontra elkészíteni a gépet.

Miközben a gyártók szépen készülődnek az új gépekkel, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) 5-6 százalék körüli élénkülést mért a használt gépek piacán az előző évi szinthez képest. A gyártók ezt persze tudják, és az eddigieknél jobban ráfeküdtek az alkatrész-utánpótlásra, mivel arra készülnek, hogy a régebbi gépeket a várnál tovább fogják használni.

Nem rossz ez, de a jó az nem ilyen – gondolhatják a befektetők, akik az elmúlt időszakban mást sem láttak, csak a gyártási kapacitás csökkentését, most pedig azt próbálják valahogy lenyomni a torkukon, hogy az alkatrészpiacban is van potenciál. Egy dologban bízhatnak: a piac még ezekkel a faktorokkal együtt is sokkal jobb állapotban van, mint 2008-ban, a gazdasági világválság kitörésekor.