Megváltoztatná a külföldi gyártmányú repülőgépek behozatalának és üzemeltetésének feltételeit Oroszország. Eltörölnék az import vámmentességét az 50 és 300 férőhely közötti típusoknál, emellett az itt működő légitársaságoknak hazai lajstromba is kellene venni minden külföldi gyártmányú gépet.

A nyugati konkurenciát vámokkal tartaná távol Oroszország a saját gyártmányaitól (Fotó: Irkut)

Az orosz ipari miniszter egyeztetéseket folytat a közlekedési és a gazdasági tárcával, hogy módosítsák a külföldi gyártmányú repülőgépek behozatalának és üzemeltetésének szabályait.

A rusaviainsider.com a Kommerszantra hivatkozva arról ír, hogy eltörölnék az import vámmentességét az 50 és 300 férőhely, valamint 20 és 90 tonna közötti legnagyobb felszállótömegű gépekre.

Ezzel védenék ugyanis a Szuhoj Superjet és az Irkut MSZ-21-es típusokat. A hírek szerint már 2019-től életbe lépne a szabályozás, amikor utóbbi gyártmány, amely jelenleg a berepülési programját végzi, várhatóan szolgálatba áll.

A jelenlegi, nullás vámszabály 2010 óta van érvényben, bár 2014-től 2016-ig az 51 és 109 ülőhely közötti típusokra kivetettek importvámot.

Ha eltörlik a vámmentességet, az az orosz légitársaságok két legkedveltebb nyugati gyártmányát érintené leginkább, az A320-as és a Boeing 737-es típuscsaládot.

Előbbiből több mint kétszázhatvan, utóbbiból több mint százhetven közlekedik jelenleg orosz cégeknél. De ugyanígy érintett lenne az Embraer regionális E-jet típuscsaládja is.

Dimitrij Rogozin miniszterelnök-helyettest idézve a portál azt is írja, hogy az orosz polgári repülőgépek gyártási rátája 2025-re évi száztíz darabra növekedne a jelenlegi harmincról. A nyugati típusokra szóló importvámot pedig fokozatosan vezetnék be 2019-től, hogy a kettő kiegyenlítse egymást, a helyi gyárak kielégíthessék az orosz igényeket.

Az intézkedés nem menne szembe a Kereskedelmi Világszervezet, a WTO által előírt kötelezettséggel. Oroszország ugyanis azt vállalta, hogy „csökkenti az importvámokat 12, illetve 7,5 százalékra, a repülőgépek méretétől függően, 2019-ig”.

Az egyezmény aláírása előtt a legmagasabb vámtarifa 15,6 százalék volt.

Véget vetnének az EI-, VP-, VQ- lajstromjelek használatának is

A portál másik cikke szerint Oroszország eközben arra is készül, hogy kötelezővé tegye a helyi légitársaságoknak a külföldi gyártmányú repülőgépeik hazai lajstromba vételét. Még májusban beszélt erről a szövetségi légiközlekedési ügynökség, a FATA helyettes vezetője, Mikhail Bulanov.

Az Aeroflot Airbusai is bermudai lajstromban vannak (Fotó: Aeroflot)

A több mint 700 nyugati gyártmányú repülőgépnek alig ötöde van csak orosz lajstromban jelenleg.

A fennmaradó több mint 80 százalék jelentős többsége bermudai regisztrációval repül, a többi írországi vagy egyéb külföldi bejegyzéssel a portál összesítése szerint.

Ennek elsősorban adózási és egyéb, költségszemléletű okai lehetnek. Az Aeroflot például bermudai regisztráció alatt repüli Airbus- és Boeing-flottáját, csupán a Szuhoj Superjetek vannak orosz lajstromban.

Az átlajstromozást szintén fokozatosan, két-három év alatt végeznék el, számos regisztrációs központot állítanának fel ennek érdekében. Bulanov szerint költségmegtakarítást is elérnének az orosz légitársaságok ezzel, hiszen a karbantartó-központok jelenleg is zajló akkreditációjával a szervizek és a légialkalmassági engedélyek is egyszerűbbé válnak.