Több mint 35 új rendszer tesztjét kezdte meg a Boeing a FedEx-től bérbe vett 777-200F EcoDemonstrator tesztgépen. Új műszereket, bioüzemanyagot és újfajta anyagokat is vizsgálnak repülés közben.

Az Aviation Week cikke szerint az idén év elején a FedExnek legyártott, majd tőlük a tesztelés időszakára visszabérelt N878FS lajstromú gépen számos olyan újítást tesztel a Boeing, amelyek hamarosan megjelenhetnek majd a repülőgépekben. Ezzel a géppel a második fázisában ért a tesztprogram, amely még 2012-ben indult azzal, hogy egy 737-800-ason vizsgáltak néhány újítást.

A FedEx Express egyik Boeing 777F szállítógépe. (Fotó: AIRportal.hu)

A mostani fázis április végéig tart majd és a triplahetesben 35 újdonságot szeretnének kipróbálni. Ezzel 80-ra emelkedik a Boeing által tesztgépekben ebben a programban kikísérletezett új alkatrészek és műszaki megoldások száma.

A mostani fázis korai tesztjeiben bioüzemanyaggal történő repüléseket hajtottak végre, amelyben az volt a különleges, hogy az alternatív üzemanyagot nem vegyítették, hanem 100 százalékban használták. A Boeing szerint ezzel ez lett az első repülés, amelynek során egy szélestörzsű gép csak bioüzemanyagot égetett el.

Emellett kipróbálták a General Electric GE90-es hajtóművön a kompakt, termoplasztikus műanyagból is készült sugárfordítót, amely sokkal könnyebb az eddig használtnál, valamint egy SILS elnevezésű, szintetikus műszeres leszállító berendezést is. Ez a régebbi repülőgépeknek teszi lehetővé a szatellit-alapú, az ILS-rendszerrel végzetthez nagyon hasonló megközelítést.

A triplahetesben mindezek mellett a Boeing mérnökei kipróbáltak egy LIDAR nevű, doppler elven működő turbulencia-előrejelzőt is. A lézeres műszer a kibocsátott lézernyaláb visszatérő sugarából szűr le információkat a levegőben lévő aeroszolokról, vízcseppekről és porról és ez alapján képes a légmozgás megbecsülésére és képes arra, hogy a turbulenciát biztosabban előre tudja jelezni.
AZ ILS leszállító berendezés jeladói Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu)
Bár a mostani teszteknek ez nem volt célja, de a Boeing a jövőben olyan rendszert is szeretne kipróbálni, amely a forgalmi előteret pásztázza és a lehetséges akadályokra hívja fel a pilóták figyelmét, ezzel elkerülve a gurulás közben ütközést más járművekkel, vagy egyéb tárgyakkal.