Az Airbus vezetője szerint “katasztrofális” hatásai lennének egy hrd Brexitnek, azaz megállapodások nélküli kilépésnek, a kilépés miatt az Airbus a teljes gyártási folyamat átszervezésére kényszerülne.

Tom Enders erről az Aviation Week szaklapnak adott interjújában beszélt. Mint mondta, a szárnyak az Egyesült Királyságban készülnek, és számos komponens megfordul a szigetországban a gyártási folyamat során. A megállapodások nélküli kilépés miatt a gyártási folyamatokat át kellene tekinteni, és az Airbus mellett a beszállítók is plusz tartalékokat, puffereket kell, hogy kiépítsen a folyamatok zavartalanságának garantálása érdekében.

A vezérigazgató hozzátette: akár hard, akár soft Brexit lesz, az biztos, hogy jelentős hatásai lesznek a légiközlekedésre és a légiiparra, de bízik abban, hogy tárgyalások útján sikerült olyan pozíciókat kialkudni, amelyek biztosítják az Egyesült Királyság helyét a közös piacon.

Az Airbus felsővezetői, B-J: Guillame Faury, az Airbus kereskedelmi divíziójának elnöke, Tom Enders az Airbus elnök-vezérigazgatója és Eric Schulz, az Airbus kereskedelmi repülőgépeinek marketingjéért és értékesítésért felelős vezetője. (Fotó: AIRportal.hu)

A Farnborough Légi Szalon lesz Enders utolsó nagy “fellépése”, mielőtt 2019 áprilisában távozik az Airbus éléről. Elmondása szerint a légi szalon után fő feladatuk, hogy a frissen integrált CSeries (vagyis A220) programban felpörgessék az eladásokat, és csökkentsék a költségeket. Előbbivel kapcsolatban Enders nagyon optimista, szerinte sokak érdeklődését felkeltette a típus most, hogy az Airbus a szárnyai alá vette a projektet, valamint arról is meg van győződve, hogy az A220-as jobb gép, mint az Embraer E-Jet családja, amely viszont a Boeing gyámsága alá kerül.

Enders kitért arra is, hogy a nagyobb kapacitású keskenytörzsűek piaca viszonylag szűk, csak a többi, hasonló kapacitású típus kárára lehet sikeres, ezért is gondolkodik sokat a Boeing a gyártás beindításáról. Az Airbusnál szerinte kicsit tisztább a helyzet az A321LR-rel, illetve az A330neóval, bár utóbbira ráférnének a jobb eladások. Szerinte a típus azért nem népszerű, mert a mostani A330-asok még nem csereérettek, de meggyőződése, hogy a neo típusra fognak váltani a mostani A330 üzemeltetők.

Fotó: AIRportal.hu

A Pratt és a CFM hajtóműproblémáival kapcsolatban azt emelte ki, hogy a beszállítóik pont a tesztelésen spóroltak, pedig, ha megfelelő mennyiségű tesztet folytatnak le, akkor a mostani problémák, már akkor kibuktak volna.

Az Európa és Amerika közti kereskedelmi háború Tom Enders szerint egyelőre semmilyen formában nem érintette az Airbust, mivel Alabamában van összeszerelő üzemük. Bár azt Enders megjegyezte, hogy a szembeszél kicsit erősebb, mint volt, de nincs okuk panaszkodni.