Újabb korlátozást adott ki a hibás Rolls-Royce hajtóművekkel szerelt Boeing 787 Dreamlinerekre az USA légügyi hivatala, amely komoly érvágást jelenthet több légitársaságnak is.

Tovább szigorítja az FAA a hibás Rolls-Royce Trent 1000 erőforrásokkal szerelt Boeing 787-esek üzemelési engedélyét.

Eszerint a hibás, vagyis Trent 1000-A2, AE2, C2, CE2, D2, E2, G2, H2, J2, K2 és L2 sorozatú hajtóművekkel felszerelt Dreamlinerek csak hatvanpercnyi távolságra távolodhatnak el a kitérőrepterektől – írja a CH Aviation.

Ez a korábbi, 330 perces engedélyben foglalt időtartamnak kevesebb mint az ötöde, így több légitársaságnak, például a British Airwaysnek is át kell terveznie Európából a tengerentúlra közlekedtetett, a típussal repült útvonalait, hogy azok megfeleljenek a korlátozásnak.

Emellett a gép üzemeltetési utasításába több olyan eljárás is belekerül hamarosan, amelyekkel minimalizálódik az újabb hajtómű leállítással járó esetek kockázata.

Illusztráció (Forrás: Rolls Royce)

Hamarosan érkezhet a megoldás

Forrás: Boeing

Mint arról beszámoltunk, nem ez az első, a Dreamlinert érintő hatósági korlátozás az elmúlt időszakban, korábban az FAA már kisebb mértékben ugyan, de korlátozta az ETOPS-engedélyt, 330-ról 140 percre csökkentve azt.

Az elmúlt időszakban már több légitársaság is földre parancsolta Boeing 787-eseinek egy részét, amelyeken a boroszkópos vizsgálatok hibás hajtóművet találtak, az erőforrásokat pedig elküldték a gyártó Rolls-Royce-nak javításra.

A Trent 1000 sugárhajtóművek fent említett sorozataiban a meghibásodásokat a középső turbina fokozat magasnyomású kompresszorában található lapátok korai anyagfáradása okozza, amelyek az eredetileg tervezett 2000 ciklus helyett jóval kevesebb ideig alkalmasak a biztonságos repülésre.

Az Európai Légügyi Hivatal (EASA) ezért már korábban korlátozást adott ki ezekre a részegységekre, azokat már 300 ciklus után cserélni kell.

Amennyiben a Rolls-Royce minden érintett erőforrásban sikeresen elvégzi a javítást, és azok hosszú ideig problémamentesek maradnak, a hatóságok valószínűleg újra kiadják majd a hosszabb ETOPS-engedélyt a típusra.

Az ETOPS-engedélyek korlátozásai és az érintett repülőgépek javításai miatt több légitársaság gépbérlésekre kényszerült, hogy tartani tudják menetrendjüket. Legutóbb a British Airways és a Qatar Airways tárgyaltak arról, hogy utóbbi szélestörzű repülőgépeket adna kölcsön a brit légitársaságnak. Mint ismert a probléma által érintett több üzemeltető – köztük az Air New Zealand, a Virgin Atlantic és a Norwegian is – járattörlésekre, gépbérlésekre kényszerült.