A Qantas non-stop Sydney-London járatot szeretne indítani, a húsz órás repülőút teljesítéséhez az Airbus az A350-900-as, a Boeing pedig az új generációs 777-8-as módosításán dolgozik.

Mégsem a valószínűleg meg nem születő, legrövidebb törzsű A350-800-as, hanem az ultra nagy hatótávú A350-900ULR továbbfejlesztésével pályázna az Airbus a Qantas kiírására – mondta az európai gyártó Csendes-óceáni térségért felelős vezetője, Iain Grant a Reuters tudósítása szerint. Az ausztrál légitársaság a húsz órás repült időt jelentő, 2022 körül elindítani tervezett, közvetlen Sydney-London járatra alkalmas gépet keres, az Airbust és a Boeinget versenyeztetve.

Meg kell “tuningolni” az A350-est a Qantas kívánságainak teljesítéséhez (Fotó: Airbus)

Korábban a sajtóhírekben az szerepelt, hogy belsős információk szerint a kevés megrendelés miatt lényegében törölt A350-800-ast „élesztené fel” az Airbus, hogy a minden eddiginél nagyobb hatótávú repülőgépet megalkossa.

A spekulációt az is fűtötte, hogy a Qantas vezetője, Alan Joyce azt mondta: az Airbus „gondolkodhat” az amúgy a Singapore-nál jövőre üzembe álló A350-900ULR rövidebb törzsű változatán. Ez azért lehetne logikus, mert a még sosem látott hatótáv-igény miatt viszonylag korlátozott hasznos teher férhet be a típusba.

Az Airbus-alvezér most azonban világossá tette, hogy az A350-900ULR-en alapuló változaton dolgoznak, és a Qantas minden kívánságát teljesíteni fogják reményei szerint.

Az ausztrál légitársaság ugyanis amellett, hogy non-stop húsz órát repülni képes típust keres, mintegy háromszáz utast is szállítani szeretne rajta.

Korábban Joyce közölte, hogy az Airbus és a Boeing is kihívással küzd e téren, mind az A350-es, mind az új generációs 777-8 szerinte nem képes ennyit repülni teljes hasznos terheléssel.

A Boeing mérnökei is keresik a megoldást

Az amerikai gyártó a flightglobal.com cikke szerint ugyancsak azon dolgozik, hogy a 777-8-ast alkalmassá tegye erre az extrém feladatra. Az új generációs szélestörzsű rövidebbik, ám a -9-esnél nagyobb hatótávú változatán azonban szintén lesz munka.

Eric Lindblad, a 777X-program felelőse kiemelte, hogy módosítaniuk kell a 777-8-ason a Qantas igényeinek való megfeleléshez, de úgy véli, sikerülni fog.

A projekt felelős mérnöke, Michael Teal szerint azt vizsgálják, hogy miképp adhatnának további hatótávot a 777-8-asnak, és az egyelőre papíron létező változat szerinte néhány pontban nem felel meg a Qantas elvárásainak, de ugyanakkor több ponton túl is teljesít.

Az egyik megoldás az lenne, ha növelnék a legnagyobb felszállótömeget, hogy több üzemanyagot szállíthasson a gép a megnövelt szárnyakban, azonban ez a hasznos teher rovására menne. Tehát ennek feloldásán kell még dolgozniuk – tette hozzá.

A még csak papíron létező 777-8-ast is módosítani kell a hatótáv-hasznos teher igények miatt (Grafika: Boeing)

A Qantas azt tervezi, hogy a következő hónapokban a gyártók véglegesítik az ajánlataikat, majd hivatalos versenytárgyalást hirdet, a győztessel pedig 2019-ben szerződhetnek.

Eric Lindblad egyébként a flightglobal.com másik írása alapján szólt a 777X-program megrendeléseiről is: bár sokan kevésnek tartják a két típusváltozatra leadott 340 példányra szóló szerződést, a Boeing nem aggódik.

Összehasonlításul azt mondta: a ma igazán sikeresnek mondható 777-300ER fejlesztésének hasonló pontján, annak idején csak 69 darabra volt megrendelésük a típusváltozatból.

Arra, hogy az ultra nagy hatótávú 777-200LR-ből csak ötvennyolcat sikerült eladni, és az utódjának szánt 777-8-ból is csupán ötvenháromra van megrendelés, a programfelelős azt válaszolta, hogy bíznak a jövőben, szerinte utóbbi nagyobb sikert arat majd.