A UBS augusztusi tanulmánya szerint 30 milliárd dollár spórolhat a légiközlekedésnek, ha a technika fejlődésével bevezetik a pilóta nélküli repülőgépeket.

A Business Insider által idézett tanulmány szerint a UBS azzal kalkulált, hogy két évtized alatt 30 milliárd dollárt tudnak spórolni a pilóta nélküli repülőgépek az iparágnak. Ebből a legnagyobb részt, 26 milliárd dollárt természetesen a pilóták fizetése teszi ki, 3 milliárd dollárt lehetne megfogni az olcsóbb biztosításokon és képzéseken, a fennmaradó 1 milliárd dollár pedig a tökéletesített üzemelés miatt maradhat a légitársaságok zsebében.

Természetesen a folyamat nem holnap fogja meghozni a gyümölcsét, de, ahogy az autóiparban. úgy a légiközlekedésben is lépésről lépésre törnek maguknak utat az automatizált, vagy félig automatizált rendszerek. Bár utóbbiból egyre több van, a repülőgépek ma még megkövetelik a két pilóta jelenlétét a fülkében.

Korábban a gépeket négy, majd három fős személyzet repülte, ma ez két pilótára korlátozódik, de a UBS szerint a technikai fejlesztéseknek köszönhetően később egy pilóta is elég lesz arra, hogy elvezessen egy utasszállító gépet. idővel aztán már ő is feleslegessé válhat.

Az Airbus A350-es pilótafülkéje. Fotó: Airbus Industries

Egy biztos, azon a napon, amikor már nem lesz szükség pilótákra (ha egyáltalán lesz ilyen nap), az rengeteg költségtől szabadíthatja meg a légitársaságokat. A fizetés és képzés mellett a béren kívüli juttatások, sőt a pilótahiány sem okozhat majd többletköltséget a cégeknek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

 

A UBS jelentésében azzal számol, hogy 2030 előtt biztosan nem jön el az önvezető repülőgépek kora, már csak azért sem, mert nagyon sok problémát kell addig megoldania a technológiának is. Nem mellesleg erős és hatékony kommunikációra lesz szükség ahhoz, hogy az emberek fel merjenek szállni egy vezető nélküli repülőgépre.

Legutóbbi felmérésében a UBS nyolcezer embert kérdezett meg és többségük, 54 százalék úgy nyilatkozott, hogy valószínűtlennek tartja, hogy felszálljon egy automata repülőgépre. Leginkább a tanulók, munkanélküliek, a repüléstől félők, vagy a repülésbiztonság miatt aggódók nem mernének felszállni egy ilyen gépre. A pilóta nélküli repülés leginkább a 18 és 34 év közötti, üzleti utazókat, és a jegyet online foglalókat érdekli.