Államközi együttműködés keretében hamarosan új, első sorban regionális járatokat üzemeltető balkáni légitársaság alakulhat.

Állami tulajdonú nemzeti légitársaságok hiányában Bulgária és Bosznia-Hercegovina között tárgyalások kezdődtek nemrég egy új, első sorban regionális, a Dél-és Nyugat-Balkán fővárosai járatokat üzemeltető balkáni légitársaság alapításáról.

Bár Bulgáriának van nemzeti légitársasága, a magánkézben lévő Bulgaria Air, jelenleg két ország, Bulgária és Bosznia-Hercegovina tárgyal egy közös tulajdonú és üzemeltetésű fuvarozó létrehozásáról, amely a régió országainak fővárosai között üzemeltetnie járatokat.

A tárgyalásokba valószínűleg hamarosan bevonnak két további országot, Albániát és Macedóniát, akik szintén részt vennének a projektben. A koncepció szerint minden ország résztulajdont kapna a cégben, cserébe pedig bizonyos infrastruktúrális egységek fenntartásáért lennének felelősek.

Bár a tavalyi év végén érkeztek hírek egy új, Air Albania néven induló, a Turkish Airlines segítségével létrehozott cégről, az idén tavaszra ígért indulásnak egyelőre semmi jele nincs. Amint arról korábban beszámoltunk, a bosnyákok pedig szaúdi befektetői háttérrel próbálkoztak egy új nemzeti légicég elindításával tavaly.

Életképes lehet-e ma egy ilyen kezdeméynezés?

A balkáni régió légiforgalma az elmúlt időszakban nagyot fejlődött, több légitársaság számára is haszonnal, vagy pénzügyileg legalábbis rentábilisan üzemeltet ide járatokat Európa nagyvárosaiból.

A régió más gazdasági területeken sem teljesít rosszul, ezt mutatja az is, hogy 2016-ban a magyar kormány koncessziós eljárás útján indíttatta újra a Malév csődjével 2012-ben megszűnt nyugat-és dél-balkáni útvonalakat Budapestről.

Ezek mindegyike várakozásokon felül teljesít jelenleg is, egyedül a Budapest-Szkopje járat nem termel hasznot, de még az az útvonal is nullszaldós a Wizz Air szerint.

Legutóbb pedig a LOT jelentette be, hogy Varsót heti hat járatpárral összeköti Szkopjéval és Podgoricával, bár a lengyel cég elsősorban nem az odautazni vágyók nagy tömege miatt döntött a járatok elindítása mellett, hanem a Balkánról induló, Varsóban átszálló forgalom miatt.

A balkáni országok fővárosai között ugyanakkor nem igazán áll fent közvetlen légi kapcsolat, eddig senki nem ítélte elegendően nagy piaci résnek ezeket az útvonalakat.