A brit Filtonban működő Airbus-üzemben 2019-től egy új generációs szárnyszerkezetet tesztelnek majd. Vélhető, hogy ez az A320neo típuscsalád továbbfejlesztését szolgálja majd. Eközben pedig egy másik kutatási projektben az egyik A340-es prototípuson különleges szárnykialakítást tesztel a gyártó, az eddigi repülési adatok szerint sikerrel.

Vajon egy továbbfejlesztett A321neóhoz készül az új generációs szárny? (Forrás: Airbus)

Bejelentette az Airbus egyesült királyságbeli, Filtonban működő egysége, hogy elkészült egy új részleg, ahol 2019-től új generációs szárnyszerkezetet fejlesztenek majd – írja az aero.de portál. Azt nem közölte a gyártó, hogy mely típushoz folynak majd a kísérletek.

Mint azonban arról beszámoltunk, az A320-as típuscsalád továbbfejlesztésére vannak tervei az Airbusnak. Az A321neo plus fantázianéven ismert változat lehetséges, hogy új szárnyakat is kapna és hosszabb törzse lenne, egyéb módosítások mellett, növelve a teljesítményt és a befogadóképességet is. Igaz, a hajtóműproblémák miatt egyelőre jegelte az Airbus a fejlesztési terveket.

Ezzel venné fel a versenyt a Boeing 757-es helyére szánt, „797-es” néven is ismert, de még csak elképzelt új közepes méretű utasszállítóval az európai gyártó.

Filtonban egyébként nem csak az Airbusok szárnyainak gyártása zajlik, hanem kutató-fejlesztő részleg is működik itt.

A lamináris áramlás nyomában

Egy ős-A340-esen kutatják egy másik projektben a legjobb szárnykialakítást (Forrás: Airbus)

Eközben egy másik kutatási projektben is részt vesz az Airbus. A berlini légiipari szakkiállításra, az ILA programjára is elvitték a csaknem 27 éves A340-es prototípust is. Az 1-es gyári számú példány szárnyainak eredeti, külső része helyére különleges kialakítású szerkezeteket szereltek fel.

Az uniós BLADE-projekt részeként (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe) ugyanis repülési teszteket végeznek a géppel. Ez a kutatás az úgynevezett lamináris áramlásra fókuszál, amellyel a szárnyak légellenállását és a hatékonyságot csökkentő turbulens áramlást igyekeznek csökkenteni – olvasható az aero.de másik cikkében.

Ez némileg leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a tesztgépen a külső szárnyrészek olyan kialakításúak, hogy repülés közben a levegő szinte egyforma, párhuzamos rétegekben áramoljon körülöttük, a lehető legtovább a felület mentén.

Így akár tíz százalékkal is csökkenthető a szárnyak közegellenállása, amely pedig a kerozinfogyasztást is mérsékli, egy rövid- és közepes hajtótávolságú gépnél mintegy 5 százalékkal.

Forrás: Airbus

Az eddigi adatokkal a kutatók már elégedettek, az újfajta szárnykialakítás valóban elősegíti a lamináris áramlást, a mérési eredmények pedig jobbak, mint várták.

Egyúttal a nagyobb méretű, ilyen kialakítású szárnyak szénszálas anyagból való gyártását is tesztelik. A két szárnyrész kétféle eljárással készült, eddig egy kis eltérést tapasztalnak csak a mérési adatokban, így még nem döntötték el, mely változatot vizsgálnák tovább. Egyébként 66 órát repült az A340-es tesztgép a tavaly szeptemberi első felszállás óta, a projekt jövő évi befejezéséig még nagyjából ugyanennyit terveznek.