Új repülési adat- és hangrögzítő berendezéseket vezet be az L3 Technologies-zel együttműködésben utasszállító típusain az Airbus. Az új “fekete dobozok” két változatban érkeznek.

Az egyik egy fix Hang és Repülési Adatrögzítő készülék (Cockpit Voice and Data Recorder – CVDR), mely akár 25 órányi hangfelvételt és adatot tud rögzíteni egy kombinált készülékben.

A másik pedig egy úgynevezett Automatic Deployable Flight Recorder (ADFR), mely a repülőgépet érő nagyobb strukturális deformitás, vagy vízbe merülés esetén leválik a repülőgépről és nem süllyed el a roncsokkal együtt.

A gyártó közlése szerint az új adatrögzítők kisebbek, könnyebbek, kompaktabak, becsapódás állóak, valamint új funkciókkal és többféle interfésszel is rendelkeznek a jelenleg forgalomban lévő fekete dobozokhoz képest. Megfelelnek azoknak az EASA és ICAO elvárásoknak is, hogy 25 órára emelkedjen a pilótafülkében zajló kommunikáció rögzítése a jelenlegi utolsó 2 óra helyett.

Az új, kombinált hang- és adatrögzítő CVDR készülékekből két-két darabot szerelnének minden rövid hatótávú A320-as családba tartozó repülőgépre, a jelenlegi egy hang és egy repülési adatrögzítő helyett. Így a repülési adatokat és a pilótafülkében zajló kommunikációt minden gépen két példányban rögzítik.

Fotó: Airbus | © AIRportal.hu

Fotó: Airbus


A másik, ADFR készüléket a hosszabb hatótávú típusokra tervezték, melyek több órát repülnek nyílt víz felett.

Az Airbus A321LR, A330, A350 XWB és A380 típusokra egy fix és egy katapultálható készüléket szerelnek, előbbit a gépek elülső részébe, utóbbit a repülőgépek törzsének hátsó részére. Ez a készülék automatikusan leválik a repülőgép törzséről, ha a gép vízbe merül, vagy a gép szerkezetét jelentős strukturális behatás éri.

Az ADFR-t egy mechanikus szerkezet szükség esetén gyakorlatilag katapultálja, kilövi a gépről.

Az új fekete doboz memória modulja, mely 25 órás hang és adatrögzítésre képes fent marad a víz felszínén. A készüléket egy Emergency Locator Transmitter (ELT) vészhelyzeti helymeghatározó jeladóval is ellátták, hogy a mentőegységek a lehető leghamarabb megtalálják.

Az új készülékeket először a nagyhatótávú A350 XWB-re szerelik fel 2019-től, de később folyamatosan terjesztik ki a gyártó többi típusára is.

MEGOSZTÁS