Fordulóponthoz érkezett az Alitalia: hatvan napjuk van megállapodni a folytatásról, amelyet létszámleépítés, költségcsökkentés kövez ki. Ha nem jön be, akkor az a véget is jelentheti.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

A légitársaság legutóbbi közleménye szerint a részvényesek hatvan napot adtak az Alitaliának, hogy megegyezzen a szakszervezetekkel, illetve befektetőkkel. Az olasz sajtó szerint ez lefordítva annyit jelent, hogy hatvan napi üzemelésre elegendő pénzt biztosítottak hitel formájában.

A tárgyalás azonban eléggé fájdalmas lesz, főleg a szakszervezetekkel, mert újabb létszámleépítés is szerepel a költségcsökkentési és cégátszervezési tennivalók között. A leépítés mértéke egyelőre nem nyilvános, erről is egyeztetni kell az érdekképviseletekkel.

További lépésként az Alitalia egyebek közt átszervezi az európai és olasz belföldi üzemelést és tovább bővíti a hosszútávú járathálózatot.

Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy az európai járatokat várhatóan tovább konszolidálják, és megpróbálnak minél több erőforrást a valamicskét még a konyhára hozó hosszútávú járatok üzemeltetésére koncentrálni.

Cramer Ball, a cég vezérigazgatója a közlemény szerint azt mondta, bár rengeteget tettek az elmúlt időszakban az Alitalia életben maradásáért, a piac közben még kiélezettebbé vált, ezért a társaság megmentése érdekében újabb lépéseket kell tenni.

Luca Cordero di Montezemolo elnök még a nyáron azt nyilatkozta, hogy az Alitalia napi félmillió euró veszteséget termel, miközben az első Etihados tervek között 2017-re már százmillió euró körüli nyereséget prognosztizáltak.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu


Az olaszok minestrone levesébe elsősorban a Ryanair és az easyjet köpött bele azzal, hogy jelentős kapacitást dobtak az olasz belföldi piacra, és a gyorsvasút is a légitársaság ellen játszik a belföldi járatokon. Így az Alitalia egyetlen esélye a hosszútávú járathálózat bővítése, amelynek átszervezésére az Etihad megjelenéséig nem volt pénz.

2014 nyarán 250 millió eurós, 2013 októberében pedig 300 millió eurós tőkeemelésre szorult a társaság, majd 2014 augusztusában megállapodtak az airberlint kisebbségi tulajdonosával, befektetőjével, az abu-dzabi székhelyű Etihaddal. Ennek részeként 560 millió eurót ruháztak be a veszteséget termelő Alitaliába, és 387 millió euróért az öböl-menti légitársaság 49 százalék részesedést szerzett. A hitelező bankok hozzájárultak 598 millió euró rövid és közepes futamidejű hitel átütemezéséhez, és további 300 milliós hitelkeretet is biztosítottak. Így megvolt a pénz az átszervezésre, amelyet el is kezdtek, sőt, nagyobb mértékben végre is hajtottak.

A folyamat elindult és 2015-ben az eredmények is látszottak a gépek új festésén és a légiutas-kísérők új formaruhája mögött: 580-ról 200 millió euróra csökkent a társaság vesztesége, összesen 22,1 millió utast szállítottak egész évben, a járatok töltöttsége pedig 76 százalék volt.

A pénzt többnyire az Alitalia 51 százalékos, vagyis többségi tulajdonosa, az UniCredit és az Intesa San Paolo bank adta. Mindkettő az olasz bankrendszerrel együtt a közelmúltban nagyon nagy bajba került azzal, hogy sok lett a nem fizető, rossz hitelkihelyezésük. A folyamat az olasz bankrendszert is alapjaiban rengette meg, az még kérdéses, hogy hogyan húzzák őket ki a slamasztikából.

Ezzel a háttérrel kérdéses, hogy a két bank mennyire akar még Alitalia tulajdonos lenni, mivel ez nem jelent mást, mint számolatlanul önteni a pénzt a cégbe.

Lehet, hogy az Etihad is hátat fordít az olaszoknak. (Fotó: Etihad Airways) | © AIRportal.hu

Lehet, hogy az Etihad is hátat fordít az olaszoknak. (Fotó: Etihad Airways)


Úgy tűnik, az Etihad is megelégelhette, hogy euró százmilliók ide, vagy oda, az Alitaliát az airberlinhez hasonlóan nem tudják talpra állítani. A német sajtó már meg is szellőztette karácsony előtt, hogy a két, pénzt vivő légitársaságot egy, de jól fizetőre, a Lufthansára cserélnék az arabok. A híresztelések szerint az Etihad átpasszolná mindkét légitársaságban lévő részesedését a Lufthansának, cserébe pedig részesedést szerezhetnek az német cégben. Amiért a Lufthansa ebbe belemenne az a római bázis, amelyről korábban azt tartották, hogy az utolsó, számukra értékes európai bázis.

Szintén német lapok úgy tudják, James Hogan Etihad-elnök széke is beleremegett a rossz akvizíciókba, de még van esélye a Lufthansa-megállapodással szépíteni.

MEGOSZTÁS