Tovább sorvadt a legkisebb új generációs Boeing-keskenytörzsű, a 737 MAX 7-es megrendelésállománya, így már csupán 53 darabra van igény. Ugyanis a jövőre induló kanadai Jetlines törölte az öt példányra szóló szerződését, és inkább A320neókkal üzemel majd.

A látványterv nem válik valósággá, lemondta a megrendelését a kanadai start-up (Grafika: Boeing)

A továbbfejlesztett, új generációs CFM Leap hajtóművekkel felszerelt legkisebb Boeing-keskenytörzsű, a 737 MAX 7-es vásárlásától újabb vevő állt el.

A kanadai start-up légitársaság, az indulását az idei nyárról valamikor a jövő évre elhalasztó Jetlines ugyanis törölte a 2014 decemberében öt példányra leadott megrendelését, tizenhat darabra szóló opciójával együtt – írja az aerotelegraph.com portál.

Így most már csak a Westjet és a Southwest tart igényt összesen 53 darab MAX 7-esre.

A Jetlines a portálnak megerősítette a hírt, és közölte, hogy Airbus A320neo-val üzemelnek majd, az első két gépet jövő márciusban és áprilisban veszik át a tervek szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A 737 MAX 7 nem igazán kelendő az utóbbi évek folyamatainak tükrében (Fotó: Boeing)

A két nagy gyártó legkisebb új generációs keskenytörzsűje, az Airbus A319neo és a Boeing 737 MAX 7 nem túl kelendő. Most már fej-fej mellett állnak az ötvenegynéhány darabos megrendelésekkel, miután az Airbus behúzott egy újabb szerződést az A319neóra tavasszal.

Korábbi változataik, az A319(ceo) és a 737-700 még szép példányszámban talált vevőkre: az európai gépből mintegy ezerötszáz, az amerikaiból ezerkétszáz darab kelt el.

Ám mostanra a nagyjából ugyanekkora kapacitású és teljesítményű, újfajta „crossover” repülőgépek, a most már Airbus A220-300 elnevezésű egykori Bombardier CS300, illetve az Embraer E195-E2 népszerűbbnek bizonyulnak. Épp azért, mert e méretre optimalizáltak, és ugyanúgy új generációs hajtóművekkel szerelték fel őket.

Mint korábban a Boeing és a Bombardier nagy vitája idején megírtuk, az elmúlt évtizedek fejlődési iránya az volt Scott Hamilton, a neves légiipari szakértő szerint, hogy a légitársaságok az egységköltség csökkentése érdekében a nagyobb típusváltozatokat preferálták.

Az A319neo is alig talált vevőre (Fotó: Airbus)

Hiszen így jóval több utast tudnak arányaiban nem annyival nagyobb költséggel elszállítani. Ez az oka annak, hogy népszerűbnek bizonyult már a 737-800-as is a -700-asnál, illetve az A320ceo az A319ceónál.

Nem is beszélve arról, hogy a még kisebb 737-600-as és A318-as alig néhány tucat példányban kelt el, így ezekből már nem is készül új generációs hajtóművekkel felszerelt típusváltozat, a gyártók lemondtak róluk.

Ugyanez a folyamat fokozódik most, ezért keresik az üzemeltetők a nagyobb A320neót és 737 MAX 8-ast a kisebb testvéreik helyett. 

Minden másnál többet elmond a helyzetről, hogy a legnagyobb 737-700-as üzemeltető, az e változatból több mint 500 (!) darabbal rendelkező Southwest maga is csupán 30 darabot rendelt az utód 737 MAX 7-ből, és inkább a nagyobb MAX 8-asra szavazott.