Idén tizenharmadik alkalommal látogatott el a Red Bull Air Race műrepülő világbajnokság versenysorozata Budapestre, ahol a versenyzők a Duna felett mérhették össze tudásukat. 

Idén a magyar főváros a világbajnoki sorozat negyedik, egyben legszebbnek tartott állomása, amelynek különlegessége, hogy a felső kategória versenyzőinek át kell repülniük a Lánchíd alatt – hasonlót a világon sehol nem hajtanak végre a viadalok során.

A szombati kvalifikációs napon az időjárás nem volt a legideálisabb a repüléshez, látogatóból is valamivel kevesebb volt, de a vasárnapi versenyekre már többen voltak kíváncsiak és az időjárás is kedvezőbb volt.

A műrepülés legjobbjainak tartott pilótákat felsorakoztató Master Class mellett a fiatal tehetségeket bemutató Challenger Class döntő futama is lezajlott a hét utolsó napján a Duna felett, amit Luke Czepiela, lengyel pilóta nyert meg.

Mögötte szoros versenyben Florian Berger, majd a magyar színekben versenyző francia pilóta, Daniel Genevey végzett. A kategória összetett pontversenyében a mai nap után 18-18 ponttal Czepiela és Berger állnak az élen.

Erről a versenyről fontos tudni, hogy a versenyzők nem saját gépeiket, hanem a Red Bull által biztosított Edge 540 V2-eseket használják, így minden technikai feltétel pontosan megegyezik – szemben a Master Class-szel.

A Master Class-ben sokak kedvence, a cseh Martin Sonka aratott emlékezetes győzelmet: 57,5 másodperces idővel, hibák és így büntetések nélkül teljesítette a pályát.

A legjobb időt azonban nem ő, hanem az amerikai Michael Goulian repülte, 57,256 másodperccel, de elképesztően sok, hét másodpercnyi büntetőpontot hozott össze a négyesdöntőben, így még a dobogóra sem állhatott fel.

A műrepülő viadalok mellett a programot színesítették a levegőben a Flying Bulls csapat történelmi repülőgépei, köztük egy B-25-ös bombázó is, valamint Besenyei Péter bemutatója.

A programból a civil gépek mellett a kivette még a részét a Magyar Honvédség is: áthúzott a Duna felett a 40-es és a 33-as oldalszámú JAS-39 Gripen vadászgép, a 605-ös Airbus A319-es, a 704-es Mi-17N és két Zlin Z-242L kiképző-és futárrepülőgép.

Záróakkordként pedig a NATO Strategic Airlift Capability Pápán állomásozó egyik Boeing C-17 Globemaster III gépe húzott át kétszer is Duna felett, az első alkalommal igen lassan, kiengedett futóművekkel, nyitott teherrámpával, amelyen három katona foglalt helyet.

Helyszíni képgaléria a Red Bull Air Race 2018-as budapesti futamáról