Elkezdte a 787-es típuscsalád hosszított törzsű tagjának végszerelését a Boeing. A B-787-9-es törzse 6 méterrel lesz hosszabb; messzebbre repülhet és több utast is szállíthat, mint az alaptípus. A gyáriak ütemterve szerint a prototípus még az idén levegőbe emelkedik, hogy 2014 elején már forgalomba is állíthassák a nagyobbik Dreamliner első, sorozatban gyártott példányát.

Május 30-án, a Boeing Everettben felállított ideiglenes gyártósorán vette kezdetét a 787-9-es prototípusának végszerelése. Az ugyancsak Everettben és Dél-Karolinában működő két nagy 787-es üzemet kiegészítő, tehermentesítő soron három 9-es széria fog készülni, előkészítendő a fővonali felfutást.

A 787-es gyártósorok mindeközben a lehető legnagyobb kapacitással működnek, hogy állni tudják a lítium-ion akkumulátor problémák okozta késésekből fakadó megrendelői rohamot. Jelenleg havi szinten 7 darab 787-8-as készül, de az év végére már 10 gép hagyhatja el a gyártósorokat. A következő lépésben ekkorára tervezik növelni a havi produktivitási szintet.


A Boeing reményei szerint a prototípus az idei év második felében teljesítheti első felszállását, majd a berepülési programot követően 2014 elején az Air New Zealand forgalomba is állítja az első 787-9-est.

A típus törzse 6 méterrel hosszabb, mint a 787-8-as szériáé, amelynek köszönthetően átlagosan 40 utassal szállíthat többet. Hatótáv teljesítménye pedig 300 tengeri mérfölddel (555km) múlja felül az alaptípust. A korszerű technológiák és a kompozit anyaghasználat révén ugyanakkor 20%-kal lesz költséghatékonyabb, mint kategóriatársai.

Eddig összesen 20 üzemeltető választotta a típust, amelynek rendelésállománya 355 darabon áll. Ez a teljes 787-es típuscsaládra eddig érkezett igények 40%-át teszi ki. A megrendelők között van az Air France – KLM, az American Airlines, az Etihad Airways, a Japan Airlines, a Singapore Airlines és a legnagyobb lízingcégek is.

Boeing 787-9 Etihad Airways festésben. A típus maximális hatótávja 15750km.
Fedélzetén konfigurációtól függően 250-290 utas foglalhat helyet. (Grafika: Boeing Company)


A Dreamliner élmény természetesen a B-787-9-esen sem marad el. Nagyobb, szabályozható fényerősségű ablakok, tágasabb utastér, energiatakarékos LED kabinvilágítás és az alacsonyabb magasságnak megfelelő kabinnyomást, valamint magasabb páratartalmat biztosító légkondicionáló rendszer mind ugyanúgy részei a legújabb 787-esnek.

A Boeing egyébként nagyon büszke beszállítóira, mert a partnerek nagyszerű teljesítményének köszönhető, hogy a szükséges alkatrészek és alkotóelemek a tervezettnél hamarabb Everettbe érkeztek. Ez tette ugyanis lehetővé, hogy a végszerelést még május hónapban elkezdhessék.

A Dreamliner típuscsalád jelenleg két típusváltozatból, a 787-8-asból és a 787-9-esből áll, de tervben van egy még hosszabb törzsű verzió is, amely 787-10X kódnéven fut. A legnagyobb Dreamlinerre elsőként a Singapore Airlines (SIA) tett előrendelést.