Hivatalosan is három tagúra bővült a Boeing 787-es típuscsalád miután az amerikai gyártó a Párizsi Légi Szalonon bejelentette, útjára indítja a 787-10 programot. A legnagyobb Dreamliner csaknem 13000km-es hatótávval, 330 fős utaskapacitással és leginkább az ehhez a teljesítményhez társuló kedvező üzemeltetési mutatóival száll ringbe a szélestörzsű kéthajtóműves utasszállító repülőgépek piacán.

Döntött a Boeing, lesz a 787-8-as alapmodellnél nem kevesebb, mint 11 méterrel hosszabb törzsű Dreamliner is. A ma beharangozott 787-10-es teljes törzshossza ugyanis 68 méter lesz. Az Boeingnél már jó ideje tervben volt a legnagyobb Dreamliner, de a piaci igényfelmérés mellett a lítium-ion akkumulátor meghibásodások miatt a típust érintő több hónapos repüléstilalom is fékező hatással volt a program indítására.

A megrendelők azonban bizalmat szavaztak az új típusnak és a Boeing máris 102 gépes előrendeléssel büszkélkedve tárhatta a nyilvánosság elé legújabb kéthajtóműves típusát. Az indító ügyfelek sorát gazdagítja két lízingcég, az Air Lease Corporation (ALC) és a GE Capital Aviation Services (GECAS). A légitársasági megrendelők között pedig olyan nagynevű cégek jelentkeztek elsőként a típusért, mint a Singapore Airlines, a British Airways, valamint az United Airlies. A rendelési darabszám a közölt cégek sorrendjében a következő: 30,10, 30,12, 20.

Boeing 787-10 számítógépes grafikán. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Boeing 787-10 számítógépes grafikán. (Forrás: Boeing Company)


Az új Dreamliner típusváltozat végszerelését 2017-ben tervezi kezdeni a Boeing. Az első sorozatgyártott példány pedig 2018-ban kerülhet megrendelőjéhez. A teljesítményadatokat illetően a 787-10-es 7000 tengeri mérföldes (12964km) hatótávra lesz képes, amely a kétfolyosós típusok által repült útvonalak 90%-át fedi. A fedélzet kabinkonfigurációtól függően 300-330 utas szállítására alkalmas.

A Boeing 2011 októberében adta át az első Boeing 787-est az All Nippon Airways (ANA) számára. A 210-250 utasbefogadó képességű és 14200-15200km hatótávú 787-8-as mellett már az everetti végszerelő soron van a közepes törzshosszú (63m), 250-290 utas szállítására alkalmas, maximum 15750km hatótávú 787-9-es prototípusa is, amelynek első felszállását az idei évre időzítik a gyáriak.

A Boeing 787-es típuscsalád legközvetlenebb piaci konkurense az ugyancsak kompozit anyagok felhasználásával készülő Airbus A350 eXtra-Wide-Body, amelyet eleve háromféle kivitelben kínáltak az európaiak. Az A350-800XWB és -900XWB mellett a 787-10-es jövője szempontjából a legnagyobb, A350-1000XWB a legérdekesebb.


Forrás: Boeing YouTube Csatorna

Az Airbus legnagyobb kompozit szélestörzsűje még a 787-10-esnél is nagyobb. Klasszikus háromosztályos elrendezésben 350 utast lesz képes szállítani és hatótávolsága is nagyobb, 15600km lesz. A törzshossza egyébként 5.78 méterrel szárnyalja túl a legnagyobb Dreamlinerét, de ezzel nem szabad azt hinni, hogy a Boeing bármiben is lemaradt volna. Erre a teljesítmény kínálatra várhatóan a 777-es, már előértékesítés alatt álló legújabb generációja fog hathatós választ adni.

A Boeing vezetősége elszántnak tűnik a 787-10 sikerét illetően. Ray Conner, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója az új típus bemutatásakor egyenesen úgy nyilatkozott, hogy a 10-es szériájú Dreamliner a történelem leghatékonyabb sugárhajtású utasgépe lesz. A típus 25%-kal költséghatékonyabb a ma forgalomban lévő hasonló kapacitású gépeknél, de még a jövőben forgalomba álló konkurensekhez képest is 10%-os előnyt lesz képes felmutatni.