Lehetséges, hogy az A320-as típuscsaládon történt bevezetést követően a nagyobb, A330-as típusokon is elérhető lesz az Airbus új szárnyvég technológiája, a Sharklet – adta hírül a Flightglobal.com légiközlekedési hírportál toulouse-i tudósítója.

Nem zárja ki annak a lehetőségét az Airbus gyár, hogy A330-as típuscsaládján is bevezesse az üzemanyag fogyasztás csökkentő hatású új szárnyvégeit, a Sharkleteket. Mindez azonban nem járna az A320-asnál megvalósult NEO-programba való vétellel: új hajtóműveket nem kínálnának, csupán a szárnyvégek változnának az eddigiekhez képest.

John Leahy, az Airbus ügyfélkapcsolatokért felelős vezetője elmondása szerint törekedni fog rá, hogy mérnökeik megvizsgálják az A320-as családhoz fejlesztett Sharklet szárnyvégtípusnak a nagyobb, A330-ason való kivitelezhetőségét.

Az Airbus John Leahy tolmácsolásában tavaly nyáron, a Farnborough Air Show kezdőnapján jelentette be, hogy megrendelői igényekre növeli A330-as típusainak teljesítményét. A megnövelt hatótávú és felszállósúlyú típusváltozatok első verziója az A330-300-as széria lesz, amely várhatóan 2015 közepén áll forgalomba.

Sokan erre a bejelentésre várták, hogy az Airbus előrukkol az igen hatékonynak mutatkozó Sharklet szárnyvégek A330-asokra való bevezetésével is, de a sajtótájékoztatón jelenlévőknek csalódniuk kellett. Ezt követően a szaksajtó tényként kezelte, hogy az egyébként igen népszerű kéthajtóműves szélestörzsű gépcsaládján az Airbus nem fogja bevezetni új szárnyvégeit.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az aktuális (2013.évi) árlista szerint egy Airbus A330-300-as ára 239.4 millió dollár. Az új A350XWB legkisebb típusváltozatért ennél 15 millióval többet kell fizetnie a megrendelőnek. (Fotó: Airbus)


A megrendelők részéről azonban egyre erőteljesebb igény mutatkozik az A330-as nagyobb volumenű korszerűsítésére. Legutóbb például az AirAsia vezérigazgatója fejezte ki határozott igényét egy Sharkletekkel és új generációs hajtóművel szerelt A330Neo típus iránt.

Lehetséges, hogy a piacnak nem elegendő az, amit az Airbus Farnboroughban felkínált, Leahy azonban problémásnak tartja egy új A330-as hajtómű rendszeresítését, mivel a típus teljesítmény optimalizálása szerinte már nem enged új hajtóműveket.

Az A330-asok sharkletesítése igencsak megosztja az Airbus vezetőségét is. Tom Williams, fejlesztési programokért felelős alelnök például érti a javaslat logikáját, de nincs meggyőződve annak előnyeiről.

Leahy szerint az A330-as család 2022-ig gyártásban maradhatna, ami már indokolttá teheti legalább az új szárnyvég bevezetését, de Fabrice Brégier vezérigazgató szerint az A330-as maradjon csak meg a kompozit anyagokból készülő, új generációs A350XWB olcsóbb alternatívájaként.

Jól látható tehát, hogy a legnagyobb ellenpólust az A330 „neosításában” a házon belüli konkurens típus felállításának elkerülése adja.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!