Előrehaladott tárgyalások folynak Brazília és Magyarország között az Embraer KC-390 multifunkciós szállító- és légi utántöltő gépek vásárlásáról – nyilatkozta egy brazil diplomata. A becsült árát és a honvédség rendelkezésére álló forrást tekintve négy példányt vehetne hazánk a nyáron Pápán is bemutatott típusból.

José Luiz Machado e Costa augusztus 14-én, szerdán mondta ezt a brazil parlament külügyi bizottságában két helyi újság beszámolója szerint, amikor arról döntött a testület, hogy ő lesz a Magyarországra akkreditált új nagykövet.

A diplomata a két ország kapcsolatáról beszélt, elmondása szerint miután Orbán Viktor miniszterelnök Jair Bolsonaro elnök beiktatására a dél-amerikai országba látogatott, az új brazil államfő konkrét utasításokat adott a minisztériumoknak a diplomáciai, gazdasági, technológiai és tudományos kapcsolatok szorosabbra fűzésére.

Beszédében kitért arra, hogy a dél-amerikai országnak jelenleg nem kifejezetten aktív a Magyarországgal való kereskedelme, ezért ezen szeretnének mihamarabb változtatni.

Például egyszeri, de annál nagyobb volumenű üzlettel, Embraer KC-390-es, két sugárhajtóművel szerelt, multifunkciós szállító- és légi utántöltő gépek eladásával Magyarország számára
– erről Costa szerint már előrehaladott tárgyalások folynak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Illusztráció, Embraer KC-390-es a párizsi légiszalonon (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Az Odocumento lap által közölt információk szerint (amelyet a Jogalappal.hu oldal szúrt ki elsőként még szerdán) Magyarország katonai szállítógép-flottájának megújítása céljából érdeklődik a típus iránt. Ez egybevág a Zrínyi 2026 haderő-fejlesztési program törekvéseivel, amelynek részeként számos új eszközt szerezett be a honvédség a légi alakulatok számára is.

Ezen felül régóta nem titok, hogy a kiöregedett, szovjet gyártású Antonov An-26-os szállítógépek bevethetősége már korántsem kielégítő mértékű, jelenleg egyetlen egy példány, a 406-os oldalszámú repül aktívan, és változás a közeljövőben nem várható. Emiatt a flotta sürgős cserére szorul.

Amint az AIRportal is megírta, a beszerzésre szóló követelményrendszer kiszivárgott részletei alapján három, az An-26-os hoz hasonlóan szintén turbólégcsavaros típus, az Alenia C-27J Spartan, az Airbus C295 és a Lockheed C-130 Hercules jöhetett volna szóba.

Júniusban azonban a párizsi légiszalonon a KC-390-es programról az Embraer katonai divíziójának egyik névtelenséget kérő képviselője lapunknak azt nyilatkozta, hogy a vállalat számára fontos a magyar piac.

Ezt erősítette meg, hogy a Párizsban bemutatott, hamarosan a brazil légierőhöz kerülő példány a légiszalon után közvetlenül Magyarországra érkezett.

A pápai légibázison ez a gép nem nyilvános demórepülést hajtott végre, vélhetően a honvédség vezetői előtt bemutatva a képességeit, felszereltségét.

Utasszállító konfigurációban a KC-390-es raktere, a párizsi légiszalonra elvitt példány az Embraer repülőgépgyártó személyzetét, és kisebb rakományokat hozott (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Azt, hogy pontosan hány gépre és milyen felszereltséggel – légi utántöltő egységgel, és egyéb képességbővítő csomagokkal vagy azok nélkül – tart igényt a Magyar Honvédség, egyelőre nem lehet tudni.

Egy korábbi becslés szerint a KC-390-es ára darabonként 55 millió USA-dollár (16 milliárd forint) körül mozog, a beszerzésre pedig 75 milliárd forint a Honvédelmi Minisztérium kerete, ezek alapján maximum négy példány vásárlása jöhet szóba.