Piaci korrekció zajlik az Egyesült Államokban, a légitársaságok, élükön a Southwesttel elkezdték visszafogni a kapacitásbővítést. A háttérben az elszabaduló üzemelési költségek húzódnak meg, és további lépések szükségesek.

A Morgan Stanley elemzését idézve az ATW Online azt írta, a világ legnagyobb fapados légitársasága nagyjából 1 százalékkal vágta vissza növekedési ütemét, a kapacitásbővítés 4 százalék körül alakulhat majd idén a tavalyihoz képest. Jövőre a korábbinál 1 százalékkal alacsonyabb, 6 százalékos bővülést prognosztizáltak.

A tanácsadó cég jelentésében ugyanakkor megegyezte, hogy a légitársaság nagyobb részt azért kényszerült erre a lépésre, mert a hajtóműfelrobbanós esete után jelentősen csökkent a foglalások száma. A másik ok azonban mindenkit érint: az emelkedő kerozinárak nagyobb költséget jelentenek, ezért a cégek költségcsökkentésre kényszerülnek.

A Morgan Stanley szerint a 3-4 százalékos éves bővülési ráta egészséges szintet jelent, mert megfelel az igényszint növekedésének, így nincs szükség nagyobb mértékű növekedésre. Tennivaló azonban szerintük még akad, mert átlagosan az amerikai légitársaságok a belföldi piacon 4-6 százalék körüli bővülést terveznek jövőre az ideihez képest. Alulról lóg ki a sorból a maga 2 százalékával az American Airlines.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A bővítés területileg rendkívül aránytalan, mivel a versenytársak oda tesznek nagyobb kapacitást, ahol valamelyik versenytársuk ott van, és próbálják erőből lenyomni a másikat. Így fordulhat elő, hogy Kaliforniában most kezd kiéleződni a verseny a Southwest és az Alaska között, ennek példája a Hawaii-ra induló új járatok bejelentése.

Az emelkedő kerozinárak miatt több hete kongatják a vészharangot a légitársaságok és az ernyőszervezetek is. A téma szóba került a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) sydney-i éves közgyűlésén is, ahol egy panelbeszélgetésen a résztvevő légitársasági vezetők azt mondták, lesznek áldozatai a magasabb üzemanyagáraknak.