Légügyi szakértők szerint azzal, hogy Abu Dzabi állami légitársasága, az Etihad 49 százalékos részesedést szerez az Alitaliában, csak részben oldja meg az olasz cég helyzetét: pénzügyileg ugyan stabilabb lesz és tovább működhet, de strukturális problémái ettől még nem oldódnak meg.
A Flightglobal légügyi szaklap elemzése szerint a két légicég flottája és az útvonalhálózata is jó fedésbe hozható egymással. Az Alitaliának 91 keskenytörzsű gépe van, mivel kiterjedt az európai úthálózata, a hosszú távú járatokat kiszolgáló szélestörzsűből viszont az Etihadnak van több. A két flottát azonban valamilyen mértékben össze kell hangolni, ennek keretében az Alitaliától 14 közép- és 7 hosszú távú járatot teljesítő gépet törölhetnek.
Megjegyezték, hogy az Alitalia az elmúlt években hajtotta végre flottamodernizációs programját, ezért rendelésállománya nincs, viszont opcióval rendelkezik A320-as és A330-as Airbusokra. Bár a cég vezérigazgatója, Gabriele del Torchio korábban hat új szélestörzsű gép megjelenéséről beszélt az Alitalia kötelékében, ezt a tervet keresztül húzhatja az Etihaddal való együttműködés. A flotta összefésülése után pedig a karbantartási költségek is csökkenhetnek, és meg is oszthatják azokat egymás között.
A járathálózatban szintén nagy szinergiák lehetnek a szaklap elemzése szerint. Míg az Alitalia elsősorban Európában és Olaszországban, az Etihad a Közel-Keleten rendelkezik jól kiépített hálózattal. Az Etihadnak fontos az európai piac, hogy „ráhordjon” közel-keleti központjából induló járataira.
Peter Morris, az Ascend légügyi tanácsadó cég vezető elemzője azt mondta, bár a legnagyobb lehetőségek az útvonalhálózat egyesítésében vannak, ez nem oldja meg az Alitalia egyik legégetőbb problémáját, azt, hogy rövidtávú útvonalhálózata rendkívül veszteséges.
Komoly probléma a gyengélkedő regionális és rövid táv
Az európai és az olaszországi piacon a diszkont légitársaságok hatalmas szeletet szakítottak ki a tortából, a Lufthansa, az Air France-KLM és a Delta pedig a hosszú távú járatokon bizonyultak erős konkurenciának. Jelenleg a Ryanair az olasz piacon lévő ülőhely-kapacitás 21 százalékát adja, ezzel a legnagyobb szolgáltató lett ezen adat alapján, és az easyJet is bázist nyitott Róma-Fiumicino repülőtéren, az Alitalia bázisrepterén.
Emiatt az Alitalia belföldi és európai járathálózata továbbra is jelentős veszteségeket termelhet, ezért a cégstruktúra, és az üzleti modell átszervezésére is szüksége elehet – vélte Peter Morris hozzátéve: alternatív megoldás lehet, hogy az Etihad a két ország közötti egyezményt kihasználva Olaszországból is elkezdene nemzetközi járatokat üzemeltetni, ugyanakkor az unió és az USA is felléphet ez ellen saját piaca védelme érdekében. Ebbe a falba ütközött bele az Emirates is, amely Milánón keresztül üzemeltette Dubaj-New-York járatát.
Az egyesülés, és az ezzel járó friss készpénz, tőke, (és ezzel együtt a továbbműködés) valamint szakértelem azonban az Alitalának akár több ezer munkahelybe is kerülhet, amely érintheti a földi kiszolgáló és a hajózó személyzetet is. Maurizio Lupi közlekedési miniszter szerinte kétezer fős elbocsátásra is fel kell készülni, amely a hagyományosan erős olasz szakszervezetek figyelmét is felkeltheti.