Irányítsd az életed! Irányítsd a légteret! Jelentkezz légiforgalmi irányítónak!

Szereted a kihívásokat? Úgy érzed, nem vesznél el egy hipermodern irányító központ képernyőinek rengetegében sem?

El tudod képzelni, hogy monitorok, szoftverek, rádiók és radarok high-tech világában irányítod a több száz tonnás repülőóriásokat? Bírod a stresszt, szereted a kihívásokat?

A HungaroControl Zrt. várhatóan hamarosan megkezdi a toborzást a 2019-ben induló légiforgalmi irányító tanfolyamra. Figyeld az oldalunkat a további részletekért!

Jelentkezés és további információ: https://karrier.hungarocontrol.hu

Tudj meg többet a légiforgalmi irányító hivatásról, a munkakör betöltéséhez szükséges képességekről, a kiválasztás menetéről és a 2 éves légiforgalmi iránytó képzésről!

Kik azok a légiforgalmi irányítók?

Az irányító kezében van az utasok és a repülők biztonsága, a hajtóművek beindításától a magyar légtér elhagyásáig. Ő irányítja az országunk feletti légi forgalmat. Megadja a repülési útvonalat, a repülési magasságot, a felszállási vagy leszállási engedélyt, és biztosítja, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól.

Az ellenőrzött légtérben három nagy egység látja el a légi forgalom biztonságos irányítását: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található toronyban működő repülőtéri irányító szolgálat, a közel- és a távolkörzeti irányító szolgálat.

A három egység egymással szoros munkakapcsolatban van, hiszen az adott horizontális vagy vertikális határokat elérve az egységek átadják a repülőgépek irányítását egymás között. Az irányítás tehát csapatmunka, de nemcsak egymással, hanem a szomszédos szektorokkal, országokkal, és a pilótákkal is folyamatos kommunikációt és együttműködést igényel.

Az új információkat mérlegelve az irányítónak folyamatosan gyors döntéseket kell hoznia. A pilótákkal rádiókapcsolatot tartva utasítások, engedélyek és tájékoztatások adásával köteles biztosítani, hogy két légi jármű között se a vízszintes, se a függőleges távolság ne legyen kevesebb, mint az előírt elkülönítési minimum. Ez a minimális távolság jelenleg névleges 1000 láb (300 méter) függőleges irányban, illetve 5 tengeri mérföld (kb. 9 km) oldalirányban, azonos magasságon. Ha belegondolunk, hogy a magas légtérben közlekedő utasszállító gép sebessége akár 1000 km/óra is lehet, ezek az elkülönítési távolságok ilyen sebesség mellett eltörpülnek.

A légiforgalmi irányítók munkáját radarberendezések, professzionális számítógépes háttér és Európa egyik legkorszerűbb speciális szoftver-rendszere segíti.

A légiforgalmi irányítás magas presztízsű, megbecsült szakma, mely átlagon felüli életszínvonalat és biztos munkát jelent hosszú távon. A versenyképes fizetés mellett a jelenlegi szabályozásoknak megfelelően forgalmi bónuszt, cafeteria juttatást kínálunk a légiforgalmi irányítóknak.

Kiből lehet légiforgalmi irányító?

A légiforgalmi irányítás izgalmas és összetett feladat, amely speciális készségeket és képességeket igényel.

Az ideális jelölt

  • magabiztos, kiegyensúlyozott és felelősségteljes;
  • képes gyorsan és hatékonyan dönteni;
  • átlagon felül bírja a stresszt és a monotóniát;
  • jó koncentrációs készséggel rendelkezik;
  • képes egyszerre több dologra is figyelni, akár huzamosabb ideig is;
  • jó problémamegoldó;
  • igényli a folyamatos fejlődést;
  • képes és akar csapatban dolgozni;
  • szereti a szakmáját és elkötelezett iránta.

A jelentkezés feltételei a következők:

  • Európai uniós állampolgárság
  • A magyar nyelv anyanyelvi szintű ismerete
  • Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány
  • Legalább középfokú iskolai végzettség
  • Betöltött 20. életév
  • Büntetlen előélet

Nem jelentkezhet, aki korábban bármikor sikertelen FEAST tesztet írt.

Jelentkezéskor a következőket kérjük:

  • Fényképes önéletrajz
  • Motivációs levél (amelyben azt várjuk el, hogy írd le, miért szeretnél légiforgalmi irányító lenni, van-e bármiféle kötődésed a légiforgalmi irányításhoz, esetleg hozzá kapcsolódó hobbid, hogyan képzeled el az életedet néhány év múlva légiforgalmi irányítóként)
  • Legalább középfokú iskolai végzettséget igazoló okirat másolata
  • Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány másolata

A munkakör betöltéséhez szükséges a HungaroControl Zrt. által szervezett légiforgalmi irányító képzés sikeres teljesítése.

Hogyan zajlik a légiforgalmi irányítók kiválasztása?

Az irányítás izgalmas és összetett feladat, amely speciális készségeket és képességeket igényel, ezért a jelentkezők közül egy többfordulós felvételi eljárásban választjuk ki azokat, akik részt vehetnek a légiforgalmi irányító képzésen.

1. kör: Regisztráció és 4 fontos dokumentum feltöltése

  • Fényképes önéletrajz
  • Motivációs levél (amelyben azt várjuk el, hogy írd le, miért szeretnél légiforgalmi irányító lenni, van-e bármiféle kötődésed a légiforgalmi irányításhoz, esetleg hozzá kapcsolódó hobbid, hogyan képzeled el az életedet néhány év múlva légiforgalmi irányítóként)
  • Legalább középfokú iskolai végzettséget igazoló okirat másolata
  • Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány másolata

Első körben a beadott pályázati anyagok alapján végzünk egy előszűrést. Ellenőrizzük, hogy a jelentkező megfelel-e a kiírásban szereplő követelményeknek és vizsgáljuk a motivációját.

2-3. kör: Képességek vizsgálata, személyiségvonások feltérképezése

A kiválasztási eljárás második és harmadik körében az előszűrt jelentkezők kognitív képességeit, angol nyelvtudását, valamint a légiforgalmi irányító munkakör ellátásához fontos személyiségjegyeket mérjük.

A vizsgálat során a mért kompetenciák köre igen széles, melyek a légiforgalmi irányító munka ellátásához elengedhetetlenül szükségesek. A teljesség igénye nélkül néhány tulajdonság, kompetencia, melyeket a tesztek vizsgálnak: átfogó, logikus gondolkodásmód; gyors és hatékony döntéshozatal; szelektív és megosztott figyelem; rövidtávú memória, térbeli orientáció, stb.

A fenti kognitív képességek és az angol nyelvtudás mérésére az Eurocontrol által kifejlesztett, Európa szerte alkalmazott, számítógép alapú teszteket (First European Air Traffic Controller Selection Test I-II) használjuk. A feladatok angol nyelven vannak, melyek három részből épülnek fel: útmutató, gyakorló feladatok és példák, illetve maga a teszt, így az éles helyzet előtt van lehetőség átolvasni és gyakorolni a feladatokat. Fontos, hogy középfokú nyelvvizsga a követelmény, azonban a FEAST tesztek nyelvezetének megértése magabiztos középfokú nyelvtudást igényel.

A jelentkezők számára a tesztelés nem jár költséggel, ugyanis a tesztek anyagi terhét a HungaroControl Zrt. viseli.

A képesség vizsgálatok időpontjáról, helyszínéről és a fontos tudnivalókról minden érintettet az általa megadott e-mail címen keresztül előzetesen értesítünk.

További információk a FEAST tesztről: www.feast.info

4. kör: Egészségügyi alkalmasság vizsgálata

Amennyiben sikeresen teljesítette egy jelentkező mindkét FEAST tesztet, a következő lépés az orvosi vizsgálat. Ez a kiválasztási lépés az egészségügyi alkalmasságot hivatott felmérni, amit szigorú feltételek és hatósági szabályok együttesen határoznak meg.

A HungaroControl Zrt. által előzetesen egyeztetett időpontban kell a repülőorvosi vizsgálaton megjelenni, melynek költségei a jelentkezőt terhelik. Az alkalmassági vizsgálat és az arról kiállított igazolás díja jelenleg 33.100 Ft/fő. Az alkalmasságot igazoló hatósági minősítés eljárási díját a HungaroControl Zrt. viseli.

Alkalmas minősítés hiányában a jelentkező nem folytathatja a kiválasztást, illetve nem kezdheti meg a képzést.

Tapasztalataink alapján a vizsgálat közel egy napot vesz igénybe, így a jelentkezőknek azt javasoljuk, hogy ennek tudatában tervezzék meg az aznapi teendőiket.

További részletek az orvosi vizsgálatról: http://www.reporvos.hu

Alkalmasságot kizáró tényezőkről további tájékoztatás az alábbi linken érhető el (A légiforgalmi irányítók orvosi minősítésére vonatkozó követelmények, 2. szakasz.).

5. Assessment Center (AC)
A sikeres orvosi vizsgálatot egy csoportos kiválasztási módszer az úgynevezett Assessment Center követi, ahol szociális (pl.: együttműködés, csapatmunka) és egyéb kompetenciákat (pl: stressztűrés) vizsgálunk. Egy AC 4 jelölt és 8 értékelő részvételével zajlik és körülbelül 4-5 órát vesz igénybe.

Az Assessment Centert követően meghozzuk a végső döntést arra vonatkozóan, hogy kik lesznek azok, akik az aktuális év szeptemberében megkezdhetik a képzést.

A légiforgalmi irányító képzés

A foglalkoztatás feltételei

A légiforgalmi irányító kiválasztási folyamatot sikeresen teljesítő, képzésre kiválasztott résztvevőket a tanfolyam kezdetétől határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatjuk, amelynek feltétele az Alkotmányvédelmi Hivatal által végzett háttérellenőrzésén való megfelelés. A munkaviszony fennállása alatt munkabért fizetünk, jelenlegi szabályozások alapján cafeteria juttatásra is jogosult a felvételt nyert jelölt.

A képzés napi időbeosztása

Az elméleti képzési szakaszban az oktatás heti 5 teljes napon folyik, órarendtől függően, általában 08.00-tól 16.00 óráig.

Munkát lehet vállalni mellette?

A munkavállalás nem tiltott, de azt javasoljuk, hogy az, aki részt vesz a képzésen, kizárólag a tanulmányaira koncentráljon, mert a hiányzási és vizsgaszabályok szigorúak, ezek megszegése esetén a hallgató kizárható a további képzésből.

Hiányzási szabályok

A hiányzás okát a hallgatónak minden esetben igazolnia kell. A tanulmányi szabályzatban meghatározott mértéket meghaladó késés vagy hiányzás a tanfolyamról való kizárást vonja maga után.

A képzésről röviden

A képzés négy fő részből áll:

  • Első év: alapító, jogosító és átmeneti képzés
  • Második év: munkahelyi gyakorlati képzés

Szimulátor (mint a képzés meghatározó eleme)

A szimulátorban a képzés során a hallgatók a gyakorlatban alkalmazzák az elméleti tanfolyamon megszerzett ismereteket. Elsajátítják a légiforgalmi irányításhoz szükséges tudást, fejlesztik a szükséges képességeket, megismerkednek a szakmában általánosan használt gyakorlati megoldásokkal. Megtanulják kezelni a rádiótávbeszélő berendezést, valamint begyakorolják a rádiótávbeszélő kifejezések használatát. A haladó szimulátoros képzés során a hallgatók arra a részterületre és egységhez kapnak kiképzést, ahol munkahelyi képzésüket tölteni fogják.

Megismerkednek az egység felelősségi területéhez tartozó légtérrel, eljárásokkal, körzeti egyezményekkel. Ízelítőt kapnak az általánosan előforduló forgalomáramlásról, valamint megismerkedhetnek a leggyakrabban előforduló konfliktushelyzetekkel, gyakorolják azok megoldását.

Az elméleti és szimulátoros képzés, valamint az angol nyelvi követelmények sikeres teljesítését követően a hallgató jogosulttá válik a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély megszerzésére.

Munkahelyi gyakorlat

A gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély birtokában a hallgatók további elméleti és szimulátoros gyakorlati képzésen vesznek részt, ezt követően a munkahelyi gyakorlattal folytatódik az oktatás. A munkahelyi gyakorlat a HungaroControl Zrt. irányítói munkahelyein történik. Az időbeosztás megegyezik a légiforgalmi irányítók munkarendjével, a jelenlegi gyakorlat szerinti 12-24-12-72 beosztással (a munkáltató a változtatás jogát fenntartja).

A képzés költségei

A HungaroControl Zrt. a képzés időtartamára tanulmányi szerződést köt a hallgatókkal. Ebben a képzés költségeit a HungaroControl Zrt. átvállalja a hallgatóktól. A tanulmányi szerződésben a hallgató kötelezettséget vállal arra, hogy a tanfolyam elvégzését követően, a szakszolgálati engedély megszerzése után legalább 10 évig munkaviszonyban marad a HungaroControl Zrt.-nél. Amennyiben a hallgató önhibájából nem fejezi be a képzést (például igazolatlanul marad távol az órákról, nem jelenik meg, vagy felkészületlenül jelenik meg a vizsgán), vagy a munkaviszonyát 10 éven belül megszakítja, a képzés addig felmerült költségeit, és egyéb ráfordításait időarányosan meg kell térítenie.

Bővebben is érdekel a téma? Olvasd el cikkeinket!

Tudtad-e? Tények és tévhitek a légiforgalmi irányításról

A légiforgalmi irányítás szakmai, technikai és emberi oldaláról Kovacsics Tamás, a HungaroControl Zrt. körzeti irányítási osztályvezetője nyilatkozott az AIRportalnak, és segített eloszlatni a szakmáról a köztudatban élő, leggyakoribb tévhiteket is.

A légiforgalmi irányítóknak munkájuk minden percében a maximumot kell nyújtani

Az irányítók számára biztosított kiemelkedően jó munkakörnyezet és a jó csapat fontos részét képezik annak, hogy az irányítók a legmagasabb szinten végezhessék a feladataikat. Pillantsunk bele az irányítók különleges életvitelébe és mindennapjaiba.

Legyél légiforgalmi irányító, ez a közeg garantáltan magával ragad!

Tavaly két légiforgalmi irányító hallgatóval beszélgettünk az irányítók kiválasztásáról és képzéséről. Ma már mindketten a munkateremben dolgoznak, most ismét felkerestük őket, hogy beszéljenek tapasztalataikról és a fiatal légiforgalmi irányítók életéről.

Így dolgozhatsz a világ legjobb munkahelyén

Gergely Csabát, a HungaroControl repülőtéri légiforgalmi irányítói szolgálatának osztályvezetőjét kérdeztük a tornyos légiforgalmi irányítói munkáról.

Légy a repülők karmestere, soha nem fogod megbánni!

Hargitai Tamás, a HC légiforgalmi irányító oktatásért felelős szakértője 37 évig dolgozott irányítóként. Minden az irányító-képzésről és életpályáról.

A légiforgalmi irányító felvételiről és képzésről első kézből!

Két légiforgalmi irányító hallgatót kértünk fel, hogy osszák meg tapasztalataikat, tanácsaikat az irányítók kiválasztási folyamatáról és a két éves képzésről.

A légiforgalmi irányítók minden napja egy újabb kihívás

A magyar légiforgalmi irányítók között évről évre több nő dolgozik, egy frissen végzett irányító hölggyel, Földváry Annával beszélgettünk álmai hivatásáról.

Újabb tornyos légiforgalmi irányító képzés indul 2017. májusában

Gergely Csaba, a HungaroControl osztályvezetője érdekes részleteket árult el miért vált szükségessé újabb tornyos irányítók képzése.

EPC: Célunk, hogy minden hallgatónkból irányító váljon

A légiforgalmi irányító képzésről és a hallgatókra váró kihívásokról az Entry Point Central (EPC) tanfolyamvezetőjével, Orbán Miklóssal beszélgettünk.

Légiforgalmi irányítóként dolgozni a csúcsok csúcsa

A folyamatosan megújuló légiforgalmi irányítói szakmáról, a hivatás szépségeiről Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője adott interjút.

Út a szakszóig: Interjú Hirling Zsolt légiforgalmi irányítóval

Interjú Hirling Zsolttal, a HungaroControl frissen végzett légiforgalmi irányítójával a kiválasztásról, a tanfolyamról és egy ifjú irányító mindennapjairól.

AIRbility applikáció

Teszteld a képességeid az AIRbility applikációval!

A HungaroControl AIRbility applikációjával saját bőrödön tapasztalhatod meg, hogy milyen egy légiforgalmi irányító élete. Öt izgalmas játék, öt valódi kihívás. Érd el a napi limitet és máris Tiéd a felszállási engedély!

Légiközlekedési állások, képzések

Licensed B1 Aircraft Mechanics & B2 Avionics

Budapest Aircraft Service Ltd.

B1 repülőgép-szerelő, B2 repülőgép-műszerész

Budapest Aircraft Service (BASe) Kft.

Könyvelő

Aeroplex of Central Europe Kft.

Repüléstájékoztató

HungaroControl Zrt.

Meteorológus

HungaroControl Zrt.

Repülőjegy értékesítő

Utazom.com Kft. Utazási Iroda

Licensed B1 Aircraft Mechanic(s)

Lufthansa Technik Budapest Kft.

Repülőgép-szerelő gyakornok

Lufthansa Technik Budapest Kft.

Raktáros

Magyar Duty-Free Kft.

Értékesítő

Magyar Duty-Free Kft.

Embraer 120 Captains

Budapest Aircraft Service (BASe) Kft.

EASA B737/320F B1 or B1/B2 Licensed engineer

Aeroengineers International, s.r.o.

EASA Part-66 Category-A Line maintenance mechanic

Aeroengineers International, s.r.o.

Non-certified mechanic 

Aeroengineers International, s.r.o.