Jelentkezz légiforgalmi irányítónak!

El tudod képzelni, hogy monitorok, szoftverek, rádiók és radarok high-tech világában vagy épp az irányítótoronyból irányítod a több száz tonnás repülőóriásokat? Bírod a stresszt, szereted a kihívásokat?

Tudj meg többet a légiforgalmi irányító hivatásról, a munkakör betöltéséhez szükséges képességekről, a kiválasztás menetéről és a 2 éves légiforgalmi irányító képzésről!

A 2024 augusztusában induló képzésre 2024. március 15-ig lehet jelentkezni itt!

Kik azok a légiforgalmi irányítók?

A légiforgalmi irányítók felelnek a magyar légtérben közlekedő repülőgépek és a rajtuk utazó többmillió ember biztonságáért. Az irányítók ritkábban kerülnek reflektorfénybe, ellentétben a pilótákkal, ám munkájuk legalább annyira komplex és felelősségteljes. Rengeteg, folyamatosan változó információ birtokában kell gyors és jó döntéseket hozniuk, biztosítva ezzel, hogy a légi járművek egymástól biztonságos távolságban, balesetmentesen közlekedjenek. A légiforgalmi irányítás egy magas presztízsű, életre szóló hivatás a repülés szerelmeseinek.

Mit csinál az irányító?
Az irányító kezében van az utasok és a repülők biztonsága, a hajtóművek beindításától a magyar légtér elhagyásáig. Megadja a repülési útvonalat, a repülési magasságot, a felszállási vagy leszállási engedélyt és biztosítja, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól. Ugyanígy ő irányítja az országunk felett átrepülő forgalmat is.

Az irányítók munkáját radarberendezések, korszerű szoftver-rendszerek és professzionális kollégák támogatják.

Az ellenőrzött légtérben három nagy egység látja el a légi forgalom biztonságos irányítását: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található toronyban működő repülőtéri irányító szolgálat, továbbá a közel-körzeti irányító szolgálat és a körzeti irányító szolgálat.

A három egység egymással szoros munkakapcsolatban van, hiszen az adott horizontális vagy vertikális határokat elérve az egységek átadják a repülőgépek irányítását egymásnak. Ez tehát egy jól összehangolt csapatmunka – de nemcsak egymással, a szomszédos szektorok, országok irányítóival, hanem a pilótákkal is folyamatosan együtt kell működniük.

Az új információkat mérlegelve az irányítónak folyamatosan gyors döntéseket kell hoznia. A pilótákkal rádiókapcsolatot tartva utasítások, engedélyek és tájékoztatások adásával köteles biztosítani, hogy két légi jármű között se a vízszintes, se a függőleges távolság ne legyen kevesebb, mint az előírt elkülönítési minimum. Ez a minimális távolság jelenleg 1000 láb (300 méter) függőleges irányban, illetve 5 tengeri mérföld (kb. 9 km) oldalirányban, azonos magasságon. Ha belegondolunk, hogy a magas légtérben közlekedő utasszállító gép sebessége akár 1000 km/óra is lehet, ezek az elkülönítési távolságok ilyen sebesség mellett szinte eltörpülnek.

Kiből lehet légiforgalmi irányító?

Az ideális jelölt

  • kiválóan kommunikál;
  • kiegyensúlyozott és felelősségteljes;
  • gyorsan és hatékonyan hoz döntéseket;
  • képes egyszerre több dologra figyelni, akár huzamosabb ideig is;
  • jó problémamegoldó;
  • szeret csapatban dolgozni.

A jelentkezés feltételei a következők:

  • Európai uniós állampolgárság
  • A magyar nyelv anyanyelvi szintű ismerete
  • Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány
  • Legalább középfokú iskolai végzettség
  • Betöltött 20. életév
  • Büntetlen előélet

A pár perc alatt, online elvégezhető jelentkezéskor csak egy fényképes önéletrajz feltöltése és a releváns bizonyítványok adatainak beküldése szükséges. A kiválasztás folyamatáról az alábbi részben tájékozódhatsz.

Hogyan zajlik a légiforgalmi irányítók kiválasztása?

A kiválasztás folyamata:

1. kör: Regisztráció
2-3. kör: FEAST képességfelmérő tesztek
4. kör: Személyes beszélgetés
5. kör: Repülőorvosi vizsgálat
6. kör: Assessment Center

Az irányítás izgalmas és összetett feladat, amely speciális készségeket és képességeket igényel, ezért a jelentkezők közül egy többfordulós felvételi eljárásban választjuk ki azokat, akik részt vehetnek a légiforgalmi irányító képzésen.

Infógrafika a légiforgalmi irányítók kiválasztásának folyamatáról. (Forrás: HungaroControl)

1. kör: Regisztráció

  • Fényképes önéletrajz
  • Legalább középfokú iskolai végzettséget igazoló okirat adatai
  • Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány adatai

2 – 3. kör: FEAST képességfelmérő tesztek

A FEAST I teszt előtt személyesen, a tesztírás helyszínén ellenőrizzük, hogy a jelentkező rendelkezik-e legalább középfokú angol nyelvvizsgával és legalább középfokú végzettséget igazoló dokumentummal.

A kiválasztási eljárás második és harmadik körében a jelentkezők kognitív képességeit, angol nyelvtudását, valamint a légiforgalmi irányító munkakör ellátásához fontos személyiségjegyeket mérjük.

A teljesség igénye nélkül néhány kompetencia, melyeket a FEAST tesztek vizsgálnak: átfogó, logikus gondolkodásmód; gyors és hatékony döntéshozatal; megosztott figyelem; rövidtávú memória, térbeli orientáció, stb.

A fenti kognitív képességek és az angol nyelvtudás mérésére az Eurocontrol által kifejlesztett, Európa szerte alkalmazott, számítógép alapú FEAST teszteket (First European Air Traffic Controller Selection Test I-II) használjuk. A feladatok angol nyelven vannak és három részből épülnek fel: útmutató, gyakorló feladatok és példák, illetve maga a teszt, így az éles helyzet előtt van lehetőség átolvasni és gyakorolni a feladatokat. A FEAST tesztek sikeres elvégzéséhez elengedhetetlen a magabiztos középfokú angol nyelvtudás!

A jelentkezők számára a tesztelés nem jár költséggel, a tesztek anyagi terhét a HungaroControl viseli.

A FEAST tesztek időpontjáról és a fontos tudnivalókról minden érintettet az általa megadott e-mail címen keresztül előzetesen értesítünk.

További információk a FEAST tesztről: https://feast-info.eurocontrol.int/

4. kör: Személyes beszélgetés

Azok a jelentkezők, akik sikeresen teljesítették a FEAST I és II teszteket, részt vesznek egy rövid személyes interjún is. A beszélgetés célja annak a felmérése, hogy fennáll-e a jelentkezőnél olyan személyiség- vagy viselkedésbeli kockázat, mely nem teszi lehetővé a légiforgalmi irányító képzés megkezdését.

5. kör: Repülőorvosi vizsgálat

A kiválasztás következő lépése a repülőorvosi vizsgálat. Ez a kiválasztási lépés az egészségügyi alkalmasságot hivatott felmérni, amit szigorú feltételek és hatósági szabályok együttesen határoznak meg.

A HungaroControl által előzetesen egyeztetett időpontban kell a kb. 3-4 órát igénybe vevő repülőorvosi vizsgálaton megjelenni. Az alkalmassági vizsgálat és az arról kiállított igazolás díja jelenleg 70 000 Ft/fő. A vizsgálat díját számla ellenében visszafizeti a HungaroControl.

Alkalmas minősítés hiányában a jelentkező nem folytathatja a kiválasztást, illetve nem kezdheti meg a képzést. További részletek az orvosi vizsgálatról: https://repuloorvos.hu/

Alkalmasságot kizáró tényezőkről további tájékoztatás az alábbi linken érhető el (A 3. osztályú orvosi minősítésre vonatkozó részletes követelmények, 10. oldal).

Az orvosi vizsgálattal párhuzamosan zajlik egy büntetlen előéletet vizsgáló, a légiközlekedési hatóság által végrehajtott fokozott védelmi háttérellenőrzés, valamint a továbbjutó jelentkező kitölt majd egy magyar nyelvű személyiségtesztet is.

6. Assessment Center (AC)

A kiválasztás utolsó lépése az úgynevezett Assessment Center követi, ahol szociális (pl.: együttműködés, csapatmunka) és egyéb kompetenciákat (pl: stressztűrés) vizsgálunk. Egy AC napon 4 jelölt és 8 értékelő részvételével zajlik és körülbelül 6-7 órát vesz igénybe.

Az Assessment Centert követően meghozzuk a végső döntést arra vonatkozóan, hogy kik lesznek azok, akik megkezdhetik a légiforgalmi irányító képzést.

A légiforgalmi irányító képzés

A képzés helyszíne: A HungaroControl Zrt. képzési központja, illetve munkahelyei.

Cím: 1185 Budapest, Igló u. 33-35.

A képzés időtartama várhatóan 2 év.

A foglalkoztatás feltételei

A légiforgalmi irányító kiválasztási folyamatot sikeresen teljesítő, képzésre kiválasztott résztvevőket a tanfolyam kezdetétől határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatjuk, amelynek feltétele az Alkotmányvédelmi Hivatal által végzett háttérellenőrzésén való megfelelés. A munkaviszony fennállása alatt munkabért fizetünk, jelenlegi szabályozások alapján cafeteria juttatásra is jogosult a felvételt nyert jelölt.

A képzés napi időbeosztása

Az elméleti képzési szakaszban az oktatás heti 5 teljes napon folyik, órarendtől függően, általában 08.00-tól 16.00 óráig.

Munkát lehet vállalni mellette?

A munkavállalás nem tiltott, de azt javasoljuk, hogy az, aki részt vesz a képzésen, kizárólag a tanulmányaira koncentráljon, mert a hiányzási és vizsgaszabályok szigorúak, ezek megszegése esetén a hallgató kizárható a további képzésből.

Hiányzási szabályok

A hiányzás okát a hallgatónak minden esetben igazolnia kell. A tanulmányi szabályzatban meghatározott mértéket meghaladó késés vagy hiányzás a tanfolyamról való kizárást vonja maga után.

A képzésről röviden

A képzés négy fő részből áll:
Első év: alapító, jogosító és átmeneti képzés
Második év: munkahelyi gyakorlati képzés

Infógrafika

Szimulátor (mint a képzés meghatározó eleme)

A szimulátorban a képzés során a hallgatók a gyakorlatban alkalmazzák az elméleti tanfolyamon megszerzett ismereteket. Elsajátítják a légiforgalmi irányításhoz szükséges tudást, fejlesztik a szükséges képességeket, megismerkednek a szakmában általánosan használt gyakorlati megoldásokkal. Megtanulják kezelni a rádiótávbeszélő berendezést, valamint begyakorolják a rádiótávbeszélő kifejezések használatát. A haladó szimulátoros képzés során a hallgatók arra a részterületre és egységhez kapnak kiképzést, ahol munkahelyi képzésüket tölteni fogják.

Megismerkednek az egység felelősségi területéhez tartozó légtérrel, eljárásokkal, körzeti egyezményekkel. Ízelítőt kapnak az általánosan előforduló forgalomáramlásról, valamint megismerkedhetnek a leggyakrabban előforduló konfliktushelyzetekkel, gyakorolják azok megoldását.

Az elméleti és szimulátoros képzés, valamint az angol nyelvi követelmények sikeres teljesítését követően a hallgató jogosulttá válik a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély megszerzésére.

Munkahelyi gyakorlat

A gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély birtokában a hallgatók további elméleti és szimulátoros gyakorlati képzésen vesznek részt, ezt követően a munkahelyi gyakorlattal folytatódik az oktatás. A munkahelyi gyakorlat a HungaroControl Zrt. irányítói munkahelyein történik. Az időbeosztás megegyezik a légiforgalmi irányítók munkarendjével, a jelenlegi gyakorlat szerinti 12-24-12-72 beosztással (a munkáltató a változtatás jogát fenntartja).

A képzés költségei és a képzés alatti juttatások

A HungaroControl Zrt. a képzés időtartamára tanulmányi szerződést köt a hallgatókkal, melyben a képzés költségeit átvállalja a hallgatóktól. A tanulmányi szerződésben a hallgató kötelezettséget vállal arra, hogy a tanfolyam elvégzését követően, a szakszolgálati engedély megszerzése után legalább 10 évig munkaviszonyban marad a HungaroControl Zrt.-nél. Amennyiben a hallgató önhibájából nem fejezi be a képzést (például igazolatlanul marad távol az órákról, nem jelenik meg a vizsgán) vagy a munkaviszonyát 10 éven belül megszakítja, a képzés addig felmerült költségeit, és egyéb ráfordításait időarányosan meg kell térítenie.

A képzés alatt a hallgatók alapbért kapnak. A képzés elején ennek mértéke br. 300.000 HUF/hó. Egy későbbi fázisban ez az összeg br. 350.000 HUF/hó-ra emelkedik. A munkahelyi gyakorlat alatt a gyakornok hallgató fizetése br. 400.000HUF/hó, illetve itt már megilleti a hallgatót műszakpótlék is, mely kb. 15-20%. A teljes képzés alatt jár cafeteria juttatás is, mely jelenleg br. 450.000 HUF/év.

Bővebben is érdekel a téma? Olvasd el cikkeinket!

Az ötgyermekes édesanya, aki a repülőgépeket irányítja

Krezinger-Lloyd Zita, a HungaroControl légiforgalmi irányítója beszélt arról, hogy az irányítói hivatás miként egyeztethető össze a gyermekvállalással és a családi élettel.

Már a képzésen felkészítik a kényszerhelyzetekre a légiforgalmi irányítókat

A rendkívüli helyzetekben is a lehető leggyorsabban kell meghozni a legjobb döntéseket: a kényszerhelyzetekről és az erre való felkészülésről beszélt Szabó Bálint körzeti légiforgalmi irányító az AIRportal.hu-nak.

Kereskedelmi pilótából tornyos légiforgalmi irányító: az élet tartogat meglepetéseket

Szanyi Imre közel tízéves pilótakarriert követően vágott bele a légiforgalmi irányító képzésbe, interjúnkban eddigi pályafutásáról és a nem mindennapi váltásról kérdeztük.

Győrei Tamás: Légiforgalmi irányítóként dolgozni a megvalósult álmom

Győrei Tamás 14 éves kora óta készült arra, hogy légiforgalmi irányító lehessen, a HungaroConrol távolkörzeti légiforgalmi irányítója és ATM képzési csoportvezetője mesélt hivatásáról, és jó tanácsot is adott az idén jelentkezőknek.

Kérdések és válaszok a légiforgalmi irányítók kiválasztásáról és képzéséről

A légiforgalmi irányítók kiválasztásával és képzésével kapcsolatban korábbi játékunkban számos kérdés érkezett, ezekre válaszolt Szépvölgyi-Perger Viktória, a HungaroControl HR és toborzási specialistája.

Leggyakoribb kérdések és válaszok a légiforgalmi irányítók képzéséről

Kérdések és válaszok, hasznos tippek a légiforgalmi irányítók kiválasztásával és a tanfolyammal kapcsolatban, mindenkinek, aki tervezi a jelentkezést, jelentkezett, vagy már sikeresen túl is van a folyamat első lépésein.

Gyermekkorom óta az álmaim hivatása a légiforgalmi irányítás

Miként lett egy fiatal balatonfüredi lánynak álmai hivatásává a légiforgalmi irányítás? Hogyan készült a kiválasztásra? Mi a legnagyobb kihívás a képzésen? Molnár Elizabet légiforgalmi irányító hallgatóval beszélgettünk.

Kihívások a Toronyban: növekvő forgalom, új technológiák, utánpótlásképzés

A repülőtéri légiforgalmi irányító szolgálat előtt álló kihívásokról a részleg vezetője, Petrovai Anna beszélt az AIRportal.hu-nak.

Újdonságok a légiforgalmi irányítók kiválasztási folyamatában

Balogh János, a HungaroControl szervezetfejlesztő munkatársa a légiforgalmi irányítók kiválasztási folyamatának lépéseiről és újdonságairól beszélt az AIRportalnak, valamint adott néhány jótanácsot is a jelölteknek.

Kihívások az irányítóképzésben: felkészülés a növekvő forgalomra és a Z-generációra

Egyre nagyobb és összetettebb forgalomra kell felkészíteni a jövő légiforgalmi irányítóit, a tanfolyamra egyre többen kerülnek be a Z-generáció tagjai közül - a szakemberek ennek megfelelően fejlesztik az irányítóképzés módszertanát, tananyagát.

Tudtad-e? Tények és tévhitek a légiforgalmi irányításról

A légiforgalmi irányítás szakmai, technikai és emberi oldaláról Kovacsics Tamás, a HungaroControl Zrt. körzeti irányítási osztályvezetője nyilatkozott az AIRportalnak, és segített eloszlatni a szakmáról a köztudatban élő, leggyakoribb tévhiteket is.

A légiforgalmi irányítóknak munkájuk minden percében a maximumot kell nyújtani

Az irányítók számára biztosított kiemelkedően jó munkakörnyezet és a jó csapat fontos részét képezik annak, hogy az irányítók a legmagasabb szinten végezhessék a feladataikat. Pillantsunk bele az irányítók különleges életvitelébe és mindennapjaiba.

Legyél légiforgalmi irányító, ez a közeg garantáltan magával ragad!

Tavaly két légiforgalmi irányító hallgatóval beszélgettünk az irányítók kiválasztásáról és képzéséről. Ma már mindketten a munkateremben dolgoznak, most ismét felkerestük őket, hogy beszéljenek tapasztalataikról és a fiatal légiforgalmi irányítók életéről.

Így dolgozhatsz a világ legjobb munkahelyén

Gergely Csabát, a HungaroControl repülőtéri légiforgalmi irányítói szolgálatának osztályvezetőjét kérdeztük a tornyos légiforgalmi irányítói munkáról.

Így választják ki a jövő légiforgalmi irányítóit

A légiforgalmi irányító hivatást az egyik legnehezebb és legizgalmasabb munkának tartják, nem véletlen, hogy a képzésre jelentkezők is komoly szűrőkön esnek át.

Légy a repülők karmestere, soha nem fogod megbánni!

Hargitai Tamás, a HC légiforgalmi irányító oktatásért felelős szakértője 37 évig dolgozott irányítóként. Minden az irányító-képzésről és életpályáról.

A légiforgalmi irányító felvételiről és képzésről első kézből!

Két légiforgalmi irányító hallgatót kértünk fel, hogy osszák meg tapasztalataikat, tanácsaikat az irányítók kiválasztási folyamatáról és a két éves képzésről.

A légiforgalmi irányítók minden napja egy újabb kihívás

A magyar légiforgalmi irányítók között évről évre több nő dolgozik, egy frissen végzett irányító hölggyel, Földváry Annával beszélgettünk álmai hivatásáról.

Újabb tornyos légiforgalmi irányító képzés indul 2017. májusában

Gergely Csaba, a HungaroControl osztályvezetője érdekes részleteket árult el miért vált szükségessé újabb tornyos irányítók képzése.

EPC: Célunk, hogy minden hallgatónkból irányító váljon

A légiforgalmi irányító képzésről és a hallgatókra váró kihívásokról az Entry Point Central (EPC) tanfolyamvezetőjével, Orbán Miklóssal beszélgettünk.

Légiforgalmi irányítóként dolgozni a csúcsok csúcsa

A folyamatosan megújuló légiforgalmi irányítói szakmáról, a hivatás szépségeiről Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője adott interjút.

Út a szakszóig: Interjú Hirling Zsolt légiforgalmi irányítóval

Interjú Hirling Zsolttal, a HungaroControl frissen végzett légiforgalmi irányítójával a kiválasztásról, a tanfolyamról és egy ifjú irányító mindennapjairól.

Légiközlekedési állások, képzések

Passenger Sales Assistant

China Southern Airlines

Passenger Operation Assistant

China Southern Airlines

People Engagement Specialist

Budapest Airport Zrt.

Repülőgép festő-fényező tanuló

Lufthansa Technik Budapest Kft.

Repülőgép-szerkezetjavító és oktató

Lufthansa Technik Budapest Kft.

AOG Buyer

Aeroplex of Central Europe Kft.

EASA B1-es tapasztalt repülőgép-szerelő

Lufthansa Technik Budapest Kft.

Pályázatírási munkatárs

Budapest Airport Zrt.

Karbantartó

Magyar Duty-Free Kft.

Cargo Védelmi ellenőr

Bud Security Kft.

Fleet Manager

Wizz Air Hungary Ltd.

MOC Manager

Wizz Air Hungary Ltd.

MOC Duty Engineer

Wizz Air Hungary Ltd.

Szerkezetjavító

Aeroplex of Central Europe Kft.

Kompozit szerkezetjavító

Aeroplex of Central Europe Kft.
Translate »