El tudod képzelni, hogy monitorok, szoftverek, rádiók és radarok high-tech világában vagy épp az irányítótoronyból irányítod a több száz tonnás repülőóriásokat? Bírod a stresszt, szereted a kihívásokat?
A 2023. augusztus 21-től induló légiforgalmi irányító tanfolyamra a jelentkezés elindult!
Tudj meg többet a légiforgalmi irányító hivatásról, a munkakör betöltéséhez szükséges képességekről, a kiválasztás menetéről és a 2 éves légiforgalmi irányító képzésről!
2023 augusztus végén ismét légiforgalmi irányító képzést indít a HungaroControl, amelyre már most várják a jelentkezőket.
Kik azok a légiforgalmi irányítók?
A légiforgalmi irányítók felelnek a magyar légtérben közlekedő repülőgépek és a rajtuk utazó többmillió ember biztonságáért. Az irányítók ritkábban kerülnek reflektorfénybe, ellentétben a pilótákkal, ám munkájuk legalább annyira komplex és felelősségteljes. Rengeteg, folyamatosan változó információ birtokában kell gyors és jó döntéseket hozniuk, biztosítva ezzel, hogy a légi járművek egymástól biztonságos távolságban, balesetmentesen közlekedjenek. A légiforgalmi irányítás egy magas presztízsű, életre szóló hivatás a repülés szerelmeseinek.
Mit csinál az irányító?
Az irányító kezében van az utasok és a repülők biztonsága, a hajtóművek beindításától a magyar légtér elhagyásáig. Megadja a repülési útvonalat, a repülési magasságot, a felszállási vagy leszállási engedélyt és biztosítja, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól. Ugyanígy ő irányítja az országunk felett átrepülő forgalmat is.
Az irányítók munkáját radarberendezések, korszerű szoftver-rendszerek és professzionális kollégák támogatják.
Az ellenőrzött légtérben három nagy egység látja el a légi forgalom biztonságos irányítását: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található toronyban működő repülőtéri irányító szolgálat, továbbá a közel-körzeti irányító szolgálat és a körzeti irányító szolgálat.
A három egység egymással szoros munkakapcsolatban van, hiszen az adott horizontális vagy vertikális határokat elérve az egységek átadják a repülőgépek irányítását egymásnak. Ez tehát egy jól összehangolt csapatmunka – de nemcsak egymással, a szomszédos szektorok, országok irányítóival, hanem a pilótákkal is folyamatosan együtt kell működniük.
Az új információkat mérlegelve az irányítónak folyamatosan gyors döntéseket kell hoznia. A pilótákkal rádiókapcsolatot tartva utasítások, engedélyek és tájékoztatások adásával köteles biztosítani, hogy két légi jármű között se a vízszintes, se a függőleges távolság ne legyen kevesebb, mint az előírt elkülönítési minimum. Ez a minimális távolság jelenleg 1000 láb (300 méter) függőleges irányban, illetve 5 tengeri mérföld (kb. 9 km) oldalirányban, azonos magasságon. Ha belegondolunk, hogy a magas légtérben közlekedő utasszállító gép sebessége akár 1000 km/óra is lehet, ezek az elkülönítési távolságok ilyen sebesség mellett szinte eltörpülnek.
Kiből lehet légiforgalmi irányító?
Az ideális jelölt
kiválóan kommunikál;
kiegyensúlyozott és felelősségteljes;
gyorsan és hatékonyan hoz döntéseket;
képes egyszerre több dologra figyelni, akár huzamosabb ideig is;
jó problémamegoldó;
szeret csapatban dolgozni.
A jelentkezés feltételei a következők:
Európai uniós állampolgárság
A magyar nyelv anyanyelvi szintű ismerete
Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány
Legalább középfokú iskolai végzettség
Betöltött 20. életév
Büntetlen előélet
Nem jelentkezhet, aki korábban bármikor sikertelen FEAST tesztet írt.
A pár perc alatt, online elvégezhető jelentkezéskor csak egy fényképes önéletrajz feltöltése és a releváns bizonyítványok adatainak beküldése szükséges. A kiválasztás folyamatáról az alábbi részben tájékozódhatsz.
Hogyan zajlik a légiforgalmi irányítók kiválasztása?
Az irányítás izgalmas és összetett feladat, amely speciális készségeket és képességeket igényel, ezért a jelentkezők közül egy többfordulós felvételi eljárásban választjuk ki azokat, akik részt vehetnek a légiforgalmi irányító képzésen.
Infógrafika a légiforgalmi irányítók kiválasztásának folyamatáról. (Forrás: HungaroControl)
1. kör: Regisztráció
Fényképes önéletrajz
Legalább középfokú iskolai végzettséget igazoló okirat adatai
Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány adatai
2 – 3. kör: FEAST képességfelmérő tesztek
A FEAST I teszt előtt személyesen, a tesztírás helyszínén ellenőrizzük, hogy a jelentkező rendelkezik-e legalább középfokú angol nyelvvizsgával és legalább középfokú végzettséget igazoló dokumentummal.
A kiválasztási eljárás második és harmadik körében a jelentkezők kognitív képességeit, angol nyelvtudását, valamint a légiforgalmi irányító munkakör ellátásához fontos személyiségjegyeket mérjük.
A teljesség igénye nélkül néhány kompetencia, melyeket a FEAST tesztek vizsgálnak: átfogó, logikus gondolkodásmód; gyors és hatékony döntéshozatal; megosztott figyelem; rövidtávú memória, térbeli orientáció, stb.
A fenti kognitív képességek és az angol nyelvtudás mérésére az Eurocontrol által kifejlesztett, Európa szerte alkalmazott, számítógép alapú FEAST teszteket (First European Air Traffic Controller Selection Test I-II) használjuk. A feladatok angol nyelven vannak és három részből épülnek fel: útmutató, gyakorló feladatok és példák, illetve maga a teszt, így az éles helyzet előtt van lehetőség átolvasni és gyakorolni a feladatokat. A FEAST tesztek sikeres elvégzéséhez elengedhetetlen a magabiztos középfokú angol nyelvtudás!
A jelentkezők számára a tesztelés nem jár költséggel, a tesztek anyagi terhét a HungaroControl viseli.
A FEAST tesztek időpontjáról és a fontos tudnivalókról minden érintettet az általa megadott e-mail címen keresztül előzetesen értesítünk.
További információk a FEAST tesztről: www.feast.info
4. kör: Személyiségtesztek és interjú
Azok a jelentkezők, akik sikeresen teljesítették a FEAST I és II teszteket, részt vesznek egy rövid személyes interjún is. A beszélgetés célja annak a felmérése, hogy fennáll-e a jelentkezőnél olyan személyiség- vagy viselkedésbeli kockázat, mely nem teszi lehetővé a légiforgalmi irányító képzés megkezdését.
5. kör: Repülőorvosi vizsgálat
A kiválasztás következő lépése a repülőorvosi vizsgálat. Ez a kiválasztási lépés az egészségügyi alkalmasságot hivatott felmérni, amit szigorú feltételek és hatósági szabályok együttesen határoznak meg.
A HungaroControl által előzetesen egyeztetett időpontban kell a kb. 3-4 órát igénybe vevő repülőorvosi vizsgálaton megjelenni. Az alkalmassági vizsgálat és az arról kiállított igazolás díja jelenleg 33.700 Ft/fő. A vizsgálat díját számla ellenében visszafizeti a HungaroControl.
Alkalmas minősítés hiányában a jelentkező nem folytathatja a kiválasztást, illetve nem kezdheti meg a képzést. További részletek az orvosi vizsgálatról: http://www.reporvos.hu
Alkalmasságot kizáró tényezőkről további tájékoztatás az alábbi linken érhető el (A 3. osztályú orvosi minsítésre vonatkozó részletes követelmények, 10. oldal).
Az orvosi vizsgálattal párhuzamosan zajlik egy Védelmi Háttérellenőrzés, melyet az Alkotmányvédelmi Hivatal és a Repülőtéri Rendőrigazgatóság végez el, valamint a jelentkező kitölt majd egy magyar nyelvű személyiségtesztet is.
6. Assessment Center (AC)
A kiválasztás utolsó lépése az úgynevezett Assessment Center követi, ahol szociális (pl.: együttműködés, csapatmunka) és egyéb kompetenciákat (pl: stressztűrés) vizsgálunk. Egy AC napon 4 jelölt és 8 értékelő részvételével zajlik és körülbelül 6-7 órát vesz igénybe.
Az Assessment Centert követően meghozzuk a végső döntést arra vonatkozóan, hogy kik lesznek azok, akik 2023 augusztusában megkezdhetik a légiforgalmi irányító képzést.
A légiforgalmi irányító képzés
A képzés helyszíne: A HungaroControl Zrt. képzési központja, illetve munkahelyei.
Cím: 1185 Budapest, Igló u. 33-35.
A képzés időtartama várhatóan 2 év.
A foglalkoztatás feltételei
A légiforgalmi irányító kiválasztási folyamatot sikeresen teljesítő, képzésre kiválasztott résztvevőket a tanfolyam kezdetétől határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatjuk, amelynek feltétele az Alkotmányvédelmi Hivatal által végzett háttérellenőrzésén való megfelelés. A munkaviszony fennállása alatt munkabért fizetünk, jelenlegi szabályozások alapján cafeteria juttatásra is jogosult a felvételt nyert jelölt.
A képzés napi időbeosztása
Az elméleti képzési szakaszban az oktatás heti 5 teljes napon folyik, órarendtől függően, általában 08.00-tól 16.00 óráig.
Munkát lehet vállalni mellette?
A munkavállalás nem tiltott, de azt javasoljuk, hogy az, aki részt vesz a képzésen, kizárólag a tanulmányaira koncentráljon, mert a hiányzási és vizsgaszabályok szigorúak, ezek megszegése esetén a hallgató kizárható a további képzésből.
Hiányzási szabályok
A hiányzás okát a hallgatónak minden esetben igazolnia kell. A tanulmányi szabályzatban meghatározott mértéket meghaladó késés vagy hiányzás a tanfolyamról való kizárást vonja maga után.
A képzésről röviden
A képzés négy fő részből áll: Első év: alapító, jogosító és átmeneti képzés Második év: munkahelyi gyakorlati képzés
Infógrafika
Szimulátor (mint a képzés meghatározó eleme)
A szimulátorban a képzés során a hallgatók a gyakorlatban alkalmazzák az elméleti tanfolyamon megszerzett ismereteket. Elsajátítják a légiforgalmi irányításhoz szükséges tudást, fejlesztik a szükséges képességeket, megismerkednek a szakmában általánosan használt gyakorlati megoldásokkal. Megtanulják kezelni a rádiótávbeszélő berendezést, valamint begyakorolják a rádiótávbeszélő kifejezések használatát. A haladó szimulátoros képzés során a hallgatók arra a részterületre és egységhez kapnak kiképzést, ahol munkahelyi képzésüket tölteni fogják.
Megismerkednek az egység felelősségi területéhez tartozó légtérrel, eljárásokkal, körzeti egyezményekkel. Ízelítőt kapnak az általánosan előforduló forgalomáramlásról, valamint megismerkedhetnek a leggyakrabban előforduló konfliktushelyzetekkel, gyakorolják azok megoldását.
Az elméleti és szimulátoros képzés, valamint az angol nyelvi követelmények sikeres teljesítését követően a hallgató jogosulttá válik a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély megszerzésére.
Munkahelyi gyakorlat
A gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély birtokában a hallgatók további elméleti és szimulátoros gyakorlati képzésen vesznek részt, ezt követően a munkahelyi gyakorlattal folytatódik az oktatás. A munkahelyi gyakorlat a HungaroControl Zrt. irányítói munkahelyein történik. Az időbeosztás megegyezik a légiforgalmi irányítók munkarendjével, a jelenlegi gyakorlat szerinti 12-24-12-72 beosztással (a munkáltató a változtatás jogát fenntartja).
A képzés költségei és a képzés alatti juttatások
A HungaroControl Zrt. a képzés időtartamára tanulmányi szerződést köt a hallgatókkal, melyben a képzés költségeit átvállalja a hallgatóktól. A tanulmányi szerződésben a hallgató kötelezettséget vállal arra, hogy a tanfolyam elvégzését követően, a szakszolgálati engedély megszerzése után legalább 10 évig munkaviszonyban marad a HungaroControl Zrt.-nél. Amennyiben a hallgató önhibájából nem fejezi be a képzést (például igazolatlanul marad távol az órákról, nem jelenik meg a vizsgán) vagy a munkaviszonyát 10 éven belül megszakítja, a képzés addig felmerült költségeit, és egyéb ráfordításait időarányosan meg kell térítenie.
A képzés alatt a hallgatók alapbért kapnak. A képzés elején ennek mértéke br. 300.000 HUF/hó. Egy későbbi fázisban ez az összeg br. 350.000 HUF/hó-ra emelkedik. A munkahelyi gyakorlat alatt a gyakornok hallgató fizetése br. 400.000HUF/hó, illetve itt már megilleti a hallgatót műszakpótlék is, mely kb. 15-20%. A teljes képzés alatt jár cafeteria juttatás is, mely jelenleg br. 450.000 HUF/év.
Szanyi Imre közel tízéves pilótakarriert követően vágott bele a légiforgalmi irányító képzésbe, interjúnkban eddigi pályafutásáról és a nem mindennapi váltásról kérdeztük.
Győrei Tamás 14 éves kora óta készült arra, hogy légiforgalmi irányító lehessen, a HungaroConrol távolkörzeti légiforgalmi irányítója és ATM képzési csoportvezetője mesélt hivatásáról, és jó tanácsot is adott az idén jelentkezőknek.
A légiforgalmi irányítók kiválasztásával és képzésével kapcsolatban korábbi játékunkban számos kérdés érkezett, ezekre válaszolt Szépvölgyi-Perger Viktória, a HungaroControl HR és toborzási specialistája.
Kérdések és válaszok, hasznos tippek a légiforgalmi irányítók kiválasztásával és a tanfolyammal kapcsolatban, mindenkinek, aki tervezi a jelentkezést, jelentkezett, vagy már sikeresen túl is van a folyamat első lépésein.
Miként lett egy fiatal balatonfüredi lánynak álmai hivatásává a légiforgalmi irányítás? Hogyan készült a kiválasztásra? Mi a legnagyobb kihívás a képzésen? Molnár Elizabet légiforgalmi irányító hallgatóval beszélgettünk.
Balogh János, a HungaroControl szervezetfejlesztő munkatársa a légiforgalmi irányítók kiválasztási folyamatának lépéseiről és újdonságairól beszélt az AIRportalnak, valamint adott néhány jótanácsot is a jelölteknek.
Egyre nagyobb és összetettebb forgalomra kell felkészíteni a jövő légiforgalmi irányítóit, a tanfolyamra egyre többen kerülnek be a Z-generáció tagjai közül - a szakemberek ennek megfelelően fejlesztik az irányítóképzés módszertanát, tananyagát.
A légiforgalmi irányítás szakmai, technikai és emberi oldaláról Kovacsics Tamás, a HungaroControl Zrt. körzeti irányítási osztályvezetője nyilatkozott az AIRportalnak, és segített eloszlatni a szakmáról a köztudatban élő, leggyakoribb tévhiteket is.
Az irányítók számára biztosított kiemelkedően jó munkakörnyezet és a jó csapat fontos részét képezik annak, hogy az irányítók a legmagasabb szinten végezhessék a feladataikat. Pillantsunk bele az irányítók különleges életvitelébe és mindennapjaiba.
Tavaly két légiforgalmi irányító hallgatóval beszélgettünk az irányítók kiválasztásáról és képzéséről. Ma már mindketten a munkateremben dolgoznak, most ismét felkerestük őket, hogy beszéljenek tapasztalataikról és a fiatal légiforgalmi irányítók életéről.
A légiforgalmi irányító hivatást az egyik legnehezebb és legizgalmasabb munkának tartják, nem véletlen, hogy a képzésre jelentkezők is komoly szűrőkön esnek át.
Két légiforgalmi irányító hallgatót kértünk fel, hogy osszák meg tapasztalataikat, tanácsaikat az irányítók kiválasztási folyamatáról és a két éves képzésről.
A magyar légiforgalmi irányítók között évről évre több nő dolgozik, egy frissen végzett irányító hölggyel, Földváry Annával beszélgettünk álmai hivatásáról.
A folyamatosan megújuló légiforgalmi irányítói szakmáról, a hivatás szépségeiről Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője adott interjút.
Interjú Hirling Zsolttal, a HungaroControl frissen végzett légiforgalmi irányítójával a kiválasztásról, a tanfolyamról és egy ifjú irányító mindennapjairól.