Idén ősszel kezdi meg a HungaroControl a légiforgalmi irányítók újabb évfolyamának képzését, a tanfolyamra 2019. március 31-ig lehet jelentkezni. A többlépcsős kiválasztási folyamatot sikeresen teljesítő hallgatókra nagyjából kétéves, intenzív képzés vár ultramodern környezetben.

A légiforgalmi irányítók képzéséről legutóbb 2015-ben nyilatkozott az AIRportalnak Orbán Miklós légiforgalmi irányító, az Entry Point Central tanfolyamvezetője, akitől most azt tudhatjuk meg, hogy milyen fontos változások történtek azóta a képzésben.

A magyar irányítók által kezelt forgalom dinamikus növekedését tapasztalhattuk az utóbbi években, a HungaroControl számára 2018 a rekordok éve volt – mondta el az AIRportalnak Orbán Miklós. A cég a fennállása óta először segítette több mint egymillió repülőgép biztonságos közlekedését egy esztendőben, és megdőlt a napi rekord is: 2018. július 29-én 4 561 légijárműmozgást kezelt a HungaroControl 24 óra alatt.

Mindezeken túlmutat, hogy a magyar irányítóknak egyre összetettebb forgalmi helyzeteket kell biztonságosan megoldaniuk.

Orbán Miklós, légiforgalmi irányító, az Entry Point Central tanfolyamvezetője. (Fotó: AIRportal.hu)

Az oktatás jól bevált tematika szerint zajlik évek óta, de a tananyagot, a képzési módszereket és a technikai hátteret is folyamatosan fejlesztjük, hogy a megnövekedett kihívásoknak maradéktalanul meg tudjunk felelni – hangsúlyozta Orbán Miklós.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kezdő képzést a 2011 óta működő – a HunagroControl, valamint a svéd, dán és norvég légiforgalmi szolgálat oktatóközpontja, az Entry Point North (EPN) által közösen alapított – léginavigációs akadémián szerzik meg a hallgatók. Az Entry Point Central (EPC) Budapesten, a HungaroControl székházában működik.

A skandináv gyökerű, de a magyar és közép-európai környezethez adaptált képzés szakmai tartalmát és pedagógiai módszertanát tekintve egyaránt világszínvonalú.

A légiforgalmi irányítók alapképzésével kapcsolatban Orbán Miklós megjegyezte, hogy a tanfolyam első öt hete rendkívül intenzív, ennek során szerzik meg a hallgatók az összes olyan szükséges elméleti ismeretet, amely az első szimulátoros gyakorlatokhoz kell. Az oktatás, a tananyagok és vizsgák is angol nyelvűek.

A légiforgalmi irányítók képzésének folyamata a szakma jellegéből és a tematikából adódóan jelentősen eltér a felnőtt- és a felsőoktatástól: minden nap délután háromig, fél négyig órák vannak, és mindennapos tanulás szükséges. A tanfolyamot úgy alakították ki, hogy a rövid elméleti alapok után rögtön elkezdődik a gyakorlati képzés.

A tananyag részei úgy épülnek egymásra, hogy ha az egyik napi anyagot nem tanulta meg a hallgató, akkor a másnapi anyagot nem fogja érteni, tehát az elmaradások nagyon nehezen pótolhatók.

A szimulátoros gyakorlatok rövid elméleti órákkal kezdődnek, ahol az adott gyakorlathoz szükséges elméletet átismétlik. A megszerzett tudásanyag a szimulátorban viszont nagyon gyorsan beépül és rutinná válik. A szimulátoros gyakorlatok során folyamatos az értékelés.

Orbán Miklós kitért arra is, hogy a képzési központnak meg kell felelnie az egyre fiatalabb generációk változó tanulási szokásainak. A most 20-22 éves korosztálynak, avagy a „digitális bennszülötteknek”, az úgynevezett Z-generáció tagjainak teljesen másképp lehet hatékonyan átadni az ismereteket, mint a korábban születetteknek, és ez az elméleti alapokra fokozottan igaz.

Az EPC és az elméleti anyagokat készítő skandináv anyacég ennek megfelelően fejleszti a képzés módszertanát és a könyvszerű,
hagyományos tananyag helyett sokkal több vizuális elemmel illusztrált e-learning anyagokkal, kisfilmekkel, grafikákkal próbáljuk megragadni a hallgatók figyelmét, magolás helyett komplex megértést próbálunk átadni – hangsúlyozta a szakember.

Természetesen az oktatók számára is tartanak folyamatosan továbbképzéseket, ahol felkészítik őket arra, hogy a fiatal generáció számára miként lehet minél hatékonyabban átadni a tudást, hogyan lehet felkelteni a figyelmüket, fenntartani az érdeklődésüket, motiválni őket a tanfolyam egyes szakaszaiban.

Fontos változás a légiforgalmi irányítók képzésében, hogy a tanfolyam során hamarabb eldöntjük, az egyes hallgatók közül kik fognak majd a körzeti irányító szolgálatnál (ACC), illetve a közelkörzeti egységnél (Approach) dolgozni.

Ennek előnye, hogy a hallgatók már sokkal korábban, az alapképzést követően megkezdhetik a későbbi szakterületükhöz szükséges ismeretek és gyakorlatok elsajátítását.

Orbán Miklós (Fotó: AIRportal.hu)

A tanfolyamvezető szerint szintén hatalmas előrelépés volt a képzési programban, hogy a hallgatók a munkahelyi gyakorlat megkezdését megelőzően, az éles munkatermi környezettel teljesen megegyező szimulátoros közegben sajátítják el a MATIAS rendszer és az egyéb eszközök kezelését, valamint a teljes magyar légtér specifikációját. Ezt hívjuk átmeneti vagy transitional képzésnek.

Amikor a képzés második évében az irányító gyakornokok megkezdik a munkahelyi, on the job training (OJT) szakaszt és éles környezetben, oktatói felügyelet mellett valós forgalmat irányítanak, már nem kell a rendszer kezelésének elsajátításával foglalkozni.

A képzési rendszer mellett folyamatosan fejlesztik a kiválasztási rendszert is, annak érdekében, hogy a képzésbe bekerülők minél nagyobb részben el is végezzék a tanfolyamot és a második év végén szakszolgálati engedélyt szerezzenek. Ennek érdekében az Assessment Centeren a jelöltek például olyan feladatokat is kapnak, amelyekkel a tanulási képességeiket vizsgáljuk, az irányítói munkához szükséges készségek és a csapatmunkára való alkalmasság mellett – mondta el a szakember.

Az oktatók többsége aktív légiforgalmi irányító, azaz a saját leendő kollégáikat képzik. Két év múlva éles és bonyolult szituációban kollégaként, egyenrangú csapattagokként dolgoznak majd együtt, ezért nem a hagyományos tanár-diák viszonyt alakítják ki a hallgatókkal.

Orbán Miklós hangsúlyozta: a képzés során ugyanakkor megköveteljük a pontosságot és fegyelmet, elvárjuk, hogy a hallgató készüljön, tanulja meg az anyagot, mert mi, oktatók sok mindent tudunk tenni a fejlődéséért, de a tananyagot magának kell elsajátítania.

Ha a hallgató motivációja a helyén van, mindent megteszünk azért, hogy sikeres legyen és légiforgalmi irányító váljon belőle – tette hozzá az Entry Point Central tanfolyamvezetője.

Vedd kezedbe az irányítást, jelentkezz légiforgalmi irányítónak most!

Ha érdekel a légiközlekedés vagy a légiforgalmi irányítás és úgy érzed, megvan benned a szükséges motiváció,
küldd el a jelentkezésed a HungaroControl Zrt-hez, hogy a világ egyik legkülönlegesebb szakmájában dolgozhass!