Az ősszel induló légiforgalmi irányító tanfolyamra toboroz jelentkezőket a HungaroControl, a kiválasztási folyamat újdonságairól és a kétéves képzés legérdekesebb részleteiről Lautner Lizával, a vállalat képzésmódszertani specialistájával beszélgettünk.
Mik az újdonságok a légiforgalmi irányítók kiválasztási folyamatában?
A legfontosabb változás, hogy újra jelentkezhetnek azok, akik a 2023-ban vagy korábban induló tanfolyam kiválasztási folyamata során sikertelen FEAST-tesztet (First European Air Traffic Controller Selection Test) írtak. Fontos, hogy az érintetteknek a FEAST I. és II. tesztet is újra meg kell írniuk, függetlenül attól, hogy korábban melyik volt sikertelen.
A másik változás, hogy Assessment Center helyett Kiválasztási napokat tartunk a folyamat utolsó fordulójaként, ezzel igyekszünk gyorsabbá és hatékonyabbá tenni a kiválasztási folyamatot. A további részletekkel kapcsolatban karrieroldalunkon tudnak tájékozódni az érdeklődők.
A jelentkezés feltételeiről és a kiválasztás folyamatáról részletesen itt lehet tájékozódni.
Örökzöld téma a jelentkezők körében, hogy a kiválasztási folyamathoz és később a tanfolyamhoz milyen szintű angol nyelvtudás szükséges. Mit tanácsolsz ezen a téren?
A jelentkezés egyik feltétele a komplex, középfokú nyelvvizsga – vagy azzal egyenértékű bizonyítvány – megléte. Ennek oka, hogy a repülés nyelve az angol, az irányítók a pilótákkal és a szomszédos szektorokkal is ezen a nyelven kommunikálnak.
Éppen ezért már a kiválasztás egy-egy része is angolul zajlik. A FEAST tesztek például angol nyelvűek, amelyek során a feladatok és a kapcsolódó instrukciók megértéséhez hétköznapi, középfokú angol nyelvtudás elegendő, szakmai nyelvismeret nem szükséges. A kiválasztás további szakaszaiban viszont már az aktív szóbeli nyelvtudás is fontos, amelyre érdemes felkészülni.
A tanfolyamra felvételt nyert hallgatók számára a magabiztos tudás elengedhetetlen, hiszen a teljes képzés, így a tananyagok és a vizsgák is angol nyelvűek. A tanfolyam éppen ezért egy két hetes angol alapozással kezdődik. Természetesen ezt követően a speciális szaknyelvet, az aviation english-t is megtanítjuk a hallgatóknak, különös tekintettel a légiforgalmi irányítók számára fontos szakkifejezésekre és szakzsargonra.
Ugyanakkor az általános angol nyelvtudás aktívan tartása is fontos, hiszen váratlan helyzetek esetén olyan információcserére is szükség lehet az irányítók és a pilóták között, amely nem része ennek a szabványosított szaknyelvnek. A mai húszéveseknél szerencsére ez már egyre kevésbé jelent gondot.
Kanyarodjunk vissza az elejére, hogyan indul a képzés?
Az alapképzés a nulláról indul, a hallgatók megismerik a légiforgalmi irányítás alapjait, valamint a későbbi tanulmányaik és munkájuk során használandó eszközöket. Ebben a szakaszban olyan ismeretanyag birtokába jutnak, amelyre a későbbi elméleti és gyakorlati tudásukat építhetik.
Az irányításhoz szorosan kapcsolódó tantárgyak mellett tanulnak meteorológiáról, navigációról, berendezésekről (pl. radar-, navigációs-, rádióberendezések), légijogról, repülőgép-típusokról, sőt az emberi tényezőkről is.
Az elméleti szakaszt követően elindulnak a szimulációs gyakorlatok, amelyek során a hallgatók elkezdik megtanulni a radaros munka alapjait. Először elsajátítják, hogy miként kell dolgozni a repülőgépekkel, azaz megszerzik a képzeletbeli „kezdő szerszámkészletüket”, amellyel képesek lesznek a repülőgépek irányítására. Ha az alapok megvannak, akkor pedig fokozatosan növekvő terhelés mellett egyre komplexebb gyakorlatokat végeznek.
Az alapképzés sikeres elvégzését követően a hallgatók megkezdik a jogosító képzést (rating). Ennek során már annak az irányítói egységnek a speciális elméleti és gyakorlati ismeretanyagát sajátítják el, ahol később dolgozni fognak. A szimulátoros gyakorlatok során pedig ezt a megszerzett tudást fejlesztik készségszintre.
Mi alapján dől el, hogy a hallgatók melyik légiforgalmi irányítói egységhez kerülnek?
A különböző egységeknél végzett munkához eltérő kompetenciák szükségesek, az pedig a szimulátoros gyakorlatok során derül ki, hogy a hallgatót a képességei melyik területre teszik leginkább alkalmassá.
A hazánk felett áthaladó forgalmat kezelő körzeti irányítóknak (ACC) gyorsan, nagyon sok információ feldolgozásával kell felelős döntéseket hozni. A legbonyolultabb helyzetekben is tudni kell a szektorban lévő összes repülőgépről, hogy hol van és mit csinál, emellett figyelni kell a szomszédos szektorok forgalmára is.
A közelkörzetben (approach) ugyan már kisebb sebességgel repülnek a légijárművek, de az érkező és induló repülőgépek mellett a légtérben kisgépek, helikopterek is közlekednek. Emiatt rengeteg magasság- és irányváltással kell az elkülönítést fenntartani, amihez nagyon jó térlátás szükséges.
A repülőtéri (torony) irányításnál kiemelkedő multitasking képességek szükségesek. Figyelni kell a guruló repülőgépekre, a földi járművek forgalmára és a reptér szűkebb légterében lévő egyéb forgalomra. Az irányítók munkáját befolyásolják az esetleges gurulóút és pályazárak, valamint itt a legközvetlenebb az időjárás hatása is.
Mi következik a jogosító képzés sikeres elvégzése után?
Megkezdődik a munkahelyi képzés átmeneti szakasza (transitional), amely a helyi sajátosságok elméleti szintű megismerésével indul. Minden ország légtere más és más, az egyes szolgáltatók eltérő berendezéseket, hardveres és szoftveres környezetet használnak.
Ezeknek a kezelését és működését készségszinten el kell sajátítani, valamint meg kell tanulni az adott egységnél használt speciális munkatechnológiát, az adott légtér és szektorok szerkezetét, sajátosságait, az EC-PC (executive controller és planning controller) együttműködést elméletben és gyakorlatban is.
A HungaroControl által használt Mathias rendszer kezelésének elsajátítása az egyik legnehezebb tantárgy a kétéves képzés során. Emellett meg kell tanulni a körzeti egyezményeket is (LOA), hogy a szomszédos országok szektoraival milyen szabályok mentén kell együtt dolgozni, és az adott légtérre (FIR/TMA/CTR) jellemző meteorológiai ismereteket szintén részletesen megismerik a hallgatók.
A képzés ezen szakaszában már a valós légtérhez hasonló, szimulációs környezetben dolgoznak a hallgatók, fokozatosan növekvő, a valóshoz nagyon hasonló mértékű és típusú forgalommal. Emellett vannak úgynevezett „mindent bele” gyakorlatok is, amelyek során az elmúlt évek összes típusú eseménye, rendkívüli helyzete előfordul.
A szimulátoros képzés során felváltva követik egymást a kis és nagy terheléssel járó szakaszok. Előbbiben kisebb forgalom és kevesebb az újdonság, ennek célja, hogy hagyjuk leülepedni az addig megszerzett tudást. A legnehezebb rész pedig egyértelműen az, amikor az adott évi valós forgalom akár 130 százalékával terheljük meg a hallgatókat. Ezekben a gyakorlatokban a legkomplexebb helyzetek is előfordulnak, sőt rendkívüli és vészhelyzeteket is kezelniük kell.
A különböző elméleti és gyakorlati vizsgák sikeres teljesítése mellett az oktatók folyamatosan, fázisonként értékelik a hallgatók teljesítményét, amelyről visszajelzést is adnak. A képzés ezen szakasza egy döntéshozó megbeszéléssel zárul, amelynek tárgya, hogy a hallgató megkezdheti-e a munkahelyi képzést, ahol már valós forgalmat irányíthat oktató felügyelete mellett.
Nyilván a hallgatók számára mindig a tanfolyam éppen aktuális szakasza a legnehezebb, de hogyan látod, vajon a munkahelyi képzés (on the job training – OJT) jelenti a legnagyobb fordulópontot?
Óriási változást jelent a hallgatók számára a szimulátoros környezetből átkerülni a valós forgalomba. Bár az átmeneti képzésen használt szimulátor megegyezik a munkateremben és a toronyban lévő eszközökkel és interfésszel, de teljesen más a környezet, az emberek és a légkör is. Az irányító gyakornokok itt találkoznak először azzal, hogy a pilóták változatos akcentussal beszélnek, valamint meg kell szokni azt is, hogy a szomszédos szektorok hogyan kommunikálnak.
Mindezek miatt még úgy is, hogy a szimulátorban a hallgatók gond nélkül kezeltek a valós forgalomnál jóval nagyobb terhelést, az OJT elején természetes egy bizonyos fokú teljesítménycsökkenés. Az oktatók és mentorok persze mindezt tudják, ahogy azt is, hogy hogyan lehet átsegíteni a gyakornokokat a kezdeti nehézségeken. A mentorok a hallgatók támogatása mellett az oktatók munkáját is összefogják, a supervisorokkal egyeztetve körültekintően szervezik a beültetéseket. Az oktatókkal közösen briefingeken készítik fel a gyakornokokat a várható forgalomra, illetve utólagos napi szintű és a formális havonta történő értékeléseken segítik feldolgozni a tapasztalatokat és a hibákat.
Az OJT alatt a gyakornokok három szinten mennek keresztül, mindegyik végeztével szintén van egy külön értékelés, visszajelzés. A tornyosok esetében 350-500, a körzeti és közelkörzeti irányítók esetében 400-600 órát dolgoznak a gyakornokok oktatók felügyelete mellett. Amikor az oktatók és a mentorok úgy ítélik meg, hogy a gyakornok készen áll, akkor megszervezzük számára a hatósági vizsgát, amelynek sikeres teljesítését követően kapja meg a szakszolgálati engedélyét.
A teljes képzés során a HR osztály coach-ai is támogatják a hallgatókat. Ők tudnak segíteni a tanulási technikák, az időmenedzsment, a problémamegoldás, a helyzettudatosság és a döntéshozatal területein, valamint a stresszkezelésben. Sőt, a szakszolgálati engedély megszerzését követően még fél évig támogatják a fiatal irányítókat.
Mit üzennél azoknak, akik az elmondottak alapján kedvet kapnak a jelentkezéshez?
Lehet, hogy valakinek az kelti fel a figyelmét, hogy a légiforgalmi irányítás menő szakma, vagy irányítóként sokat lehet keresni, de miután valaki először beül a szimulátorba, már nem ezek lesznek a lényegesek. Beleszeret a hivatásba, és soha többet nem akar máshová menni.
Én 1977-ben kerültem a Malévhez a javító és fejlesztő főmérnökség nemzetközi műszaki kapcsolatok szolgálatára, később az ottani kollégákkal jelentkeztem légiutas-kísérőnek.
Ott és akkor, több mint 47 évvel ezelőtt tudtam meg az örök igazságot, amit most megosztok veletek: a repülésen kívül nincs is élet, beleértve a gépek fedélzetét, a repülőteret és a HungaroControlt egyaránt.
Minden egyes nap óriási izgalom, öröm és sikerélmény a repülésben dolgozni. Beszippant, hová is mennél máshova dolgozni, ha nem ide. Nem tudok mást mondani, ez egy szerelem!
Ha úgy érzed, hogy ez egy életre szóló hivatás lehet számodra, küldd be a jelentkezésedet még ma
a HungaroControl karrieroldalán!