Krezinger-Lloyd Zita, a HungaroControl légiforgalmi irányítója beszélt arról, hogy az irányítói hivatás miként egyeztethető össze a gyermekvállalással és a családi élettel.

Hogyan kerültél kapcsolatba a HungaroControllal, és lettél irányító?

A közgazdász diplomám megszerzése után még nem döntöttem el, hogy milyen területen szeretnék dolgozni, de mivel repülős családba születtem, édesapám repülőgép-szerelő volt, kézenfekvő volt, hogy a budapesti légikikötőben vállaltam nyári munkát, rampásként.

Otthonosan mozogtam abban a környezetben, és nagyon jó volt a társaság, többen folytatták karrierjüket a légiközlekedésben, egyesek pilótaként, mások egyéb területen.

A HungaroControlról és a légiforgalmi irányításról az egyik ottani oktatónk mesélt bővebben, aki tornyos irányító volt. Ezt követően értesültem az induló tanfolyamról, és végül az utolsó pillanatban be is adtam a jelentkezésemet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ahogy haladtam előre a közel három hónapig tartó, többlépcsős felvételi folyamatban, egyre jobban kezdett érdekelni ez a hivatás. Mintegy félévvel a diplomám megszerzése után, 2004 januárjában elkezdtem a tanfolyamot, 24 évesen pedig megszereztem a szakszolgálati engedélyt.

Az évfolyamunkról repülőtéri (tornyos) és közelkörzeti (approach) területekre képeztek irányítókat. A szimulátoros képzéseken a radaros munka állt hozzám közelebb, így az approach-ot választottam, és sikerült is erre a területre kerülnöm.

Hogyan lehet összeegyeztetni ezt a hivatást, illetve az ezzel járó, különleges munkabeosztást a családdal?

Öt gyermekem van, a legnagyobb 15 és fél, a legkisebb pedig 5 éves lesz.

A beosztásnak köszönhetően – egy 12 órás nappali műszakot 24 órás pihenő követ, majd egy 12 órás éjszakai műszak következik, ami után 72 óra pihenő jár, miután újra kezdődik elölről a ciklus – sokkal több szabadidővel rendelkezünk napközben, mint egy szokványos 8 órás munkarendben dolgozó ember, ugyanakkor nyilván minden hétre esik legalább egy éjszakai műszak, illetve a beosztástól függően hétvégén és ünnepnapokon is dolgozunk.

Az utóbbi években a csoportomban dolgozó kollégáimnak köszönhetően mindig otthon tudtam lenni karácsonykor, amiért nagyon hálás vagyok nekik. Persze eshet a beosztás például iskolai rendezvény, vagy egyéb program időpontjára is, de tudomásul kell venni, hogy ez a munka ezzel jár, épp ezért nagyon fontos a rugalmasság.

Krezinger-Lloyd Zita, a HungaroControl légiforgalmi irányítója (Fotó: AIRportal.hu)

A gyerekek megszokták, minden előnyével és hátrányával együtt, számukra ez a munkarend vált természetessé, de ehhez elengedhetetlen a biztos hátország: a férj, a nagyszülők és a családtagok, főleg amíg kisebbek a gyerekek.

Ugyanakkor amíg még nem voltak iskolások, rugalmasabban lehetett a nyaralásokat is megszervezni, valamint szinte mindig el tudtuk hozni őket ebéd után az óvodából, illetve a reggeli rohanás is többnyire kimaradt az életünkből. Most, hogy a legkisebb gyermek is óvodás, már mindketten teljes állásban tudunk dolgozni. Az nem várható el a gyerekektől, hogy az éjszakás műszakom után egész nap lábujjhegyen járkáljanak otthon, így ilyenkor a műszak után inkább valamennyit pihenek a vállalatnál kialakított kapszulák egyikében és csak utána megyek haza.

Öt gyermek mellett szakmai projektekben nem tudok részt venni, de 13 évvel ezelőtt elvégeztem az oktatói tanfolyamot, így az oktatásban és a mentorálásban közreműködök.

A légiforgalmi irányítást stresszes hivatásnak tartják. A várandósság hányadik hónapjáig lehet, illetve célszerű dolgozni ebben munkakörben?

Nem szabad ezt túlmisztifikálni. Ha az irányításhoz szükséges képességekkel rendelkezik az ember, akkor számára egyáltalán nem stresszesebb ez a munka, mint bármi más.

Sőt bizonyos szempontból sokkal stresszmentesebb, mint egy hét fős háztartást vezetni, hiszen ha a pilótának azt mondod, hogy forduljon jobbra, akkor arra is fordul, míg a gyerek esetében nem biztos, hogy így történik.

Visszatérve a kérdésre, volt, hogy egészen a terhesség 8. hónapjáig dolgoztam. Várandósan nem lehet éjszakai műszakot vállalni, amivel a törvény ezt tiltja. Ugyanakkor a légiforgalmi irányításban egy 12 órás nappalos műszak sokkal fárasztóbb és megterhelőbb lehet, mint egy éjszakai.

Mennyi időt lehet, illetve célszerű a gyermek megszületése után otthon tölteni?

Itt nem a gyermek születésének időpontja, hanem az utolsó munkában töltött nap számít, így ha valaki tud és bír, érdemes addig dolgozni a szülést megelőzően, ameddig csak lehet, még akkor is, ha közben az orvos kiírja a kismamát például a vizsgálatokra.

Ha az anyának van segítsége, illetve a gyermek habitusa is lehetővé teszi, akkor akár megoldható a visszatérés egy éven belül is, mert a beosztásból adódóan csak 1-1 napot vagy távol.

A törvény szerint arra is van lehetőség, hogy a gyermek 3 éves koráig félállásban térjen vissza az anyuka a munkába, 3 vagy több gyermek esetén pedig akár a legkisebb 5 éves koráig biztosított ez.

Forrás: HungaroControl

A 36 hónapnál rövidebb távollétek esetén – még érvényes szakszolgálati engedély birtokában – a munkavállaló köteles megismerni az időközben életbe lépő jogszabályokat, a belső utasításokat, együttműködési megállapodásokat, munkatechnológiai változásokat, valamint elméleti szaktudás-értékelésen kell részt vennie.

Ezt követően, a megszakítás időtartamától függően legalább 5 óra szimulátoros és minimum 50 óra munkahelyi gyakorlatot (OJT) kell elvégezni oktató felügyelete mellett. Utóbbi szükség esetén 30 órával hosszabbítható. Az OJT szakasz egy gyakorlati szaktudás-értékelő vizsgával zárul, melynek sikeres teljesítése után láthat el újból önálló szakszolgálati tevékenységet az érintett munkatárs.

Számodra milyen volt a visszatérés a gyermekek születése után? Hogyan sikerült megküzdeni az akadályokkal?

Igyekeztem minden gyermek után egy éven belül újra munkába állni. Volt, hogy csak félállásban, de volt, hogy a férjem maradt otthon a gyerekkel, így én teljes állásban dolgoztam.

A harmadik és negyedik gyermekem között kicsi a korkülönbség, így a kettő között nem tudtam rendesen visszarázódni a gyakorlatba, emiatt összességében túl hosszú lett a kihagyás, tehát ez után volt a legnehezebb a visszatérés.

Amikor pedig a legkisebb gyerekem született, épp teljesen megváltozott a közelkörzeti légtér (TMA) szerkezete. Mindent újra kellett tanulni, de mivel az összes kollégának újdonság volt, így talán ez volt a legkönnyebb visszatérésem.

Pályaválasztás előtt álló, de családot tervező hölgyeknek ajánlanád ezt a hivatást?

Magyarországon a légiforgalmi irányítás korábban férfias szakma volt, és bár ma már egyre több a nő, azért még messze vagyunk például az észak-európai országoktól a nemek arányát illetően.

Szívesen látnék minél több nőt ebben a szakmában. Ha valakinek tetszik ez a hivatás és megvannak a szükséges képességei, semmiképpen ne zárkózzon el előle amiatt, mert gyermeket szeretne. A munkát és a beosztást is össze lehet egyeztetni a családdal, csak akarni kell.

Ha úgy érzed, hogy ez egy életre szóló hivatás lehet számodra, küldd be a jelentkezésedet még ma
a HungaroControl karrieroldalán!