Idén ősszel újabb évfolyam számára indít légiforgalmi irányítói képzést a HungaroControl. A tanfolyamra 2019. március 31-ig lehet jelentkezni, a pályázókra többlépcsős felvételi folyamat vár. Balogh János, a HungaroControl légiforgalmi irányítók kiválasztásával foglalkozó szervezetfejlesztő munkatársa ennek lépéseiről és újdonságairól beszélt az AIRportalnak, valamint adott néhány jótanácsot is a jelölteknek.

Balogh János, a HungaroControl légiforgalmi irányítók kiválasztásával foglalkozó szervezetfejlesztő munkatársa. (Fotó: AIRportal.hu)

A légiforgalmi irányító tanfolyamra bekerülő hallgatókat ötlépcsős, összetett folyamatban választjuk ki – mondta el Balogh János, a HungaroControl szervezetfejlesztő munkatársa az AIRportalnak.

A legtöbb lépés egymásra épül, tehát csak azok juthatnak tovább a következő szakaszba, akik az előző lépéseket sikeresen teljesítették.

A kiválasztási folyamatot évről évre fejlesztik, beépítik az előző évben szerzett tapasztalatokat. Míg az öt fő lépcső megmaradt, számos ponton változtattak, illetve a folyamat kiegészült egy új lépéssel is.

Az idei évben bevezettek egy angol előszűrő tesztet, amelyet még a FEAST tesztek előtt elvégezhetnek a jelentkezők.

Hirdetés

Ez a lépés nem kötelező, de nagy segítség lehet nekik abban, hogy felmérjék az angoltudásukat, mielőtt jelentkeznek a FEAST-tesztre, amelyet csak egyszer lehet megírni. Sokan élnek is ezzel a lehetőséggel.

A folyamat következő lépcsői a FEAST 1 és FEAST 2 tesztek. Ezeket a kiválasztási eszközöket a visszajelzések és kutatási eredmények alapján állandóan fejleszti az ezért felelős nemzetközi csapat. A tesztekbe olyan feladatok is bekerültek, amelyek a korábbinál részletesebb képet adnak a jelöltek térbeli orientációjáról, memóriájáról – tette hozzá a légiforgalmi irányítók kiválasztásáért felelős szakember.

Azok a jelentkezők, akik sikeresen abszolválják a FEAST-teszteket, repülőorvosi vizsgálaton vesznek részt, amelynek költsége a jelentkezőt terheli. Az előző évekhez képest a kiválasztás ezen lépcsője kiegészült egy élettani vizsgálattal, melynek egy része például alvásvizsgálatra is kiterjed, ennek költségeit a HungaroControl állja. Az orvosi és élettani vizsgálattal párhuzamosan végzik el a jelentkezők védelmi háttérellenőrzését.

A FEAST tesztcsomag személyiségpszichológiai tesztet is tartalmaz. Azonban a személyiség alaposabb – és a munkakör szempontjából fontos egyéb aspektusainak – megismerésére a további lépésekkel egybekötve magyar nyelvű személyiségtesztek is várnak a jelentkezőkre. Utóbbiakról szöveges visszajelzést is kapnak a pályázók a következő lépcsőkön való részvételtől függetlenül.

Azok számára, akik a kiválasztás eddigi lépcsőiben nyújtott teljesítményük alapján megfelelnek, orvosilag alkalmasak, és a háttérellenőrzés során sem állapítottak meg kizáró okot, következik az Assessment Center, vagyis az AC – mondta el a szakember.

Az AC a kiválasztás utolsó lépcsőfoka. A jelentkezőket négyfős csapatokban hívják be, és nyolc szakember – négy légiforgalmi irányító és négy HR-es kolléga, köztük pszichológus is – értékeli a jelöltek teljesítményét.

Balogh János, a HungaroControl légiforgalmi irányítók kiválasztásával foglalkozó szervezetfejlesztő munkatársa. (Fotó: AIRportal.hu)

Az AC egy teljes napot vesz igénybe, tartalmaz szituációs feladatokat és hagyományos interjút is.

Ezeken az alkalmakon a kiválasztási folyamat során eddig nem mért, de a munkakör szempontjából fontos kompetenciákat térképezik fel.

A képzésben részt vevő légiforgalmi irányító oktatók és a kiválasztási szakemberek közös szempontok alapján értékelik a jelölteket, illetve a személyes tapasztalatokat összevetik a kiválasztás előző lépcsőiben nyújtott teljesítménnyel.

Az AC során figyelik például a jelöltek csapatmunkára való alkalmasságát, együttműködésre való készségét, kommunikációját. Tesztelik a tanulási képességet és azt is, hogy ki hogyan látja önmagát és saját teljesítményét, mennyire nyitott a visszajelzésekre, valamint hogyan tudja azokat beépíteni a munkájába – hangsúlyozta a szakember.

Mindemellett az összes olyan készséget, képességet és személyiségjegyet keresik a jelentkezőkben, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a tanfolyamot sikeresen el tudják végezni, és légiforgalmi irányító válhasson belőlük. Ezek azért fontosak, mert a képzés két éve alatt a hallgatóknak sok esetben át kell lépniük saját határaikat. Eközben pedig az elméleti órák és a gyakorlati szimulációk során folyamatosak a kiértékelések és visszajelzések, amivel eleinte meg kell barátkozni, ezzel egy időben pedig be is kell építeni az ebből származó tanulságokat.

Az AC szintén új eleme, hogy kiadnak a jelentkezőknek egy előre megtanulandó anyagot, és vizsgálják, hogy mennyire tudják azt elsajátítani, feldolgozni és a gyakorlatban alkalmazni.

Balogh János kiemelte, hogy a kiválasztási folyamatban, valamint a képzés során nagyon fontos a megfelelő szintű önbizalom, önismeret, tudatosság és talpraesettség, ugyanakkor ehhez a munkához nagyfokú alázat is kell. A túlzott önbizalom és az elbizakodottság például könnyen vezethet felületességhez, ami a koncentrált feladatvégzés során elkövethető hibák előszobája. Nagyon fontos, hogy a jelentkezők e téren is találják meg maguk számára az arany középutat.

Maga az AC, illetve később a képzés is a komfortzónából történő folyamatos kilépéssel jár. A fenti esetekben is kockázatokat rejtenek magukban a szélsőségek, ha a jelentkező túlságosan szorong az a magas teljesítmény elérésének útjába állhat, ugyanakkor nem elvárás, hogy valaki egyáltalán ne izguljon vagy túlságosan lazán kezelje a stresszhelyzeteket, hiszen a megfelelő mértékű stresszválasz rendkívül hasznos, valami fontosról jelez ilyenkor vissza a szervezetünk.

Nagyon fontos, hogy a jelölt önmagát adja: nem egy elképzelt légiforgalmi irányítót, vagy egy eljátszott szerepet akarnak látni a szakemberek, hanem a jelölt saját személyiségét. A meglévő energiákat érdemes inkább a gyakorlatokra fordítani, mintsem egy hosszútávon kevésbé fenntartható kép kialakítására.

A kiválasztási folyamat nagyon jó alkalom a jelentkezőknek arra, hogy visszanézzenek az eddig általuk bejárt útra és összefoglalják önmaguknak, hogy aktuálisan hol tartanak az életükben, illetve hová szeretnének eljutni. Mielőtt a jelölt eljön az AC-ra, jó, ha ezeket végiggondolja, mert kérdezni fogják a motivációiról és a céljairól is. Ahhoz, hogy az igen feszített képzést a hallgató sikeresen el tudja végezni, rengeteg erő kell, és jó, ha minél több lábon áll a motivációja, így több forrásból tud erőt meríteni a nehézségek leküzdése során.

Érdemes az AC előtt utánanézni a légiforgalmi irányítói hivatásnak, tájékozódni a HungaroControl weboldalán, közösségi média felületein közzétett szakmai anyagokból, videókból, vagy akár az ehhez hasonló cikkekből.

Nem titok, hogy szeretünk olyan jelentkezőkkel találkozni, akik tudatosak és tájékozottak azzal hivatással és kihívással kapcsolatban, amire épp most vállalkoznak – tette hozzá a légiforgalmi irányítók kiválasztásával foglalkozó, szervezetfejlesztő munkatárs.

Vedd kezedbe az irányítást, jelentkezz légiforgalmi irányítónak most!

Ha érdekel a légiközlekedés vagy a légiforgalmi irányítás és úgy érzed, megvan benned a szükséges motiváció,
küldd el a jelentkezésed a HungaroControl Zrt-hez, hogy a világ egyik legkülönlegesebb szakmájában dolgozhass!