Kormányzati döntést sürgetnek Európa és az Egyesült Államok legnagyobb légitársaságai az egyre erősödő öböl-menti konkurencia ellen, mert álláspontjuk szerint a Qatar Airways, az Emirates és az Etihad jelentős mértékű tiltott állami támogatásban részesül.
Tavaly decemberben a Lufthansa-csoport és az Air France-KLM levélben fordult az Európai Bizottsághoz, hogy kezdeményezzen tárgyalásokat az öböl-menti légitársaságokkal, mivel azok már nem csak a hosszú távú, de már az Európán belüli járatokat is veszélyeztetik.
Ennek egyik jele, hogy az Etihad bevásárolta magát a csődközeli helyzetben lévő Alitaliába – írta sz Aviation Week szaklap hétfőn.
A légitársasági vezetők konkrét lépéseket nem kértek a bizottságtól, de a francia és a német közlekedési miniszter korábban már jelezte: szeretnék, ha az Emirates, a Qatar és az Etihad nem kapna újabb repülési jogot Európában. A vita végére egy új megállapodás tehet pontot – írta az Aviation Week.
Az Egyesült Államok három vezető légitársasága, a United Airlines, az American Airlines és a Delta a Flightglobal szaklap beszámolója szerint egy 55 oldalas dokumentumot tett nyilvánossá, amelyben azt kívánja bizonyítani, hogy az öböl-menti három légicég 2004 óta 40 milliárd dollár – a British Airways, az Iberia és a Vueling 2014-es árbevételének duplája – tiltott állami támogatásban részesült.
Doug Parker, az American Airlines ügyvezető igazgatója a Flightglobal szerint azt mondta, nem pénzügyi támogatást kérnek az Obama-kormányzattól, hanem azt, hogy tárgyaljanak Katarral és az Egyesült Arab Emírségekkel, és egyenlítsék ki a versenyhátrányt.
James Hogan, az Etihad és Tim Clark, az Emirates vezérigazgatója az amerikai féllel megkezdett tárgyalásokról annyit mondott, reagálni fognak, de nem tudni, mikor. Utóbbi annyit tett még hozzá, hogy konstruktívak voltak a megbeszélések.