Beindult a harc a közép-kelet-európai régióért a Ryanairnél és a Wizz Airnél, mindkét diszkont légitársaság Romániában és Pozsonyban is erősít, de nem biztos, hogy a Ryanair erőből le tudja nyomni a régióspecialista Wizz Airt.
A Ryanair a héten jelentette be, hogy Bukarestben nyitja meg új bázisát október végétől. Az ír diszkont légicég Henri Coandáról a téli menetrend életbe lépésével három 737-essel tíz repülőtérre közlekedik majd.
A Ryanair emellett egy temesvári bázis megnyitását és Bukarest-Temesvár járatot is bejelentett, utóbbi novemberben indulna. További járatok a bukaresti jelenlét sikerén múlnak.
Ezzel párhuzamosan a Wizz Air januárban jelentette be, hogy belföldi járatokat indít Romániában, egyelőre Bukarest és Kolozsvár között szállítanának utasokat heti hat alkalommal júliustól, vagyis jó négy hónappal korábban már megkezdenék az üzemelést a Ryanairhez képest. Emellett a Wizznek már most is van bázisa egyebek mellett Kolozsváron, Marosvásárhelyen, Temesváron, Craiovában és Bukarestben is.
Michael O’Leary, a Ryanair szabad szájú vezérigazgatója a bukaresti bázis bejelentésén hangsúlyozta, hogy terveiknek semmi köze a Wizz Air terjeszkedéséhez, ők a saját fejlesztéseiket tartják szem előtt, a saját ütemtervük szerint haladnak. Hogy miért vártak eddig, arra O’Leary azt válaszolta az Anna Aerónak, hogy Olaszországban és Németországban jobb üzleti lehetőséget láttak, és gépek híján nem tudtak Kelet-Közép-Európában terjeszkedni. A tervek szerint idén mintegy 50 gépet vesznek át – amely majdnem annyi, mint a Wizz Air teljes flottája -, így most már tudnak gépeket kihelyezni az itteni bázisokra is. Emellett tavasszal beindult a pozsonyi bázis is, ahonnan 12 járatot üzemeltetnek. A Wizz Pozsonyban még nincs jelen, Kassán nyitottak bázist tavaly szeptemberben, onnan Londonba, Sheffieldbe és Bristolba repülnek.
Nem állta meg, hogy ne szóljon oda
O’Leary szerint minél több a diszkont légitársaság egy repülőtéren, annál jobb az utasoknak, mert egyre alacsonyabb árakon repülhetnek majd. Az árversenyt pedig – mint mondta, meg fogják nyerni, mert 50 százalékkal alacsonyabb az üzemelési költségük, mint a Wizz Airnek.
Megjegyezte, hogy eddig mindenhol, ahol felvették a versenyt a Wizzel, nyertek és az ellenfél kivonult a piacról.
Korábban ezt még annyival fejelte meg, hogy egy Air Transport Worldnek adott interjúban kijelentette:
2018-ra átveszik a Wizz Airtől a vezető szerepet a kelet-közép-európai régióban.
Azt O’Leary elfelejti, hogy a Malév-csőd után azzal a tervvel jöttek Budapestre, hogy kiszorítják a Wizzt, ma viszont csak három gépük állomásozik itt, és az eddigi bejelentések szerint idén nem is terveznek újabbat Budapestre telepíteni, míg a Wizz kilenc géppel gazdálkodik Budapestről.
A Ryanair amióta elindította always gettig better nevű szolgáltatásjavító csomagját folyamatosan kétszámjegyű utasforgalom-bővülést produkál, éves utasszáma százmillió fölött van. Ez ugyanakkor még nem garantálja, hogy mindenhol sikeresek, a francia piacon például visszaléptek, O’Leary szerint azért, mert nem kecsegtetett elég profittal a piac. A Wizz Air mindig is Kelet-Közép-Európára koncentrált, és bár a légitársaság mérete töredéke a Ryanairének, működése lehet annál hatékonyabb. A kérdés, hogy a Wizz mennyire megy, mehet bele az árháborúba, illetve az, hogy O’Leary-nek a befektetők mennyire adnak szabad kezet, és repülőgépet a piac megszerzésére.