A szakértők szerint a kutató csoportok jó helyen keresgélnek a Malaysia Airlines kereken két évvel ezelőtt eltűnt Boeing 777-200-asa után, így hónapokon belül előkerülhet a Dél-kínai-tengeren eltűnt repülőgépet.

Legutóbb Mozambik partjainál találtak olyan roncsdarabot, amelyről azt gyanítják, hogy a 370-es járatot teljesítő géphez tartozik, ezt követően Martin Dolan, az ausztrál közlekedési hatóság vezetője az Airline Ratings szaklapnak nyilatkozva optimizmusának adott hangot, és azt mondta, szerinte megtalálják a gépet még az előtt, hogy a mostani, 120 ezer négyzetkilométeres területen befejeznék a keresést. Jelentések szerint eddig a terület kétharmadát kutatták át – eredménytelenül.

A megtalált roncsdarab

A Réunion szigeténél talált roncsdarab. Forrás: Youtube

Charitha Pattiaratchi óceánográfus a lapnak azt mondta, ha a roncsok a most feltételezettnél délebbre lennének, akkor Réunion szigeténél sem tavaly szeptemberben, hanem később mosta volna partra a szárny egyik darabját az óceán, ha pedig északabbra lenne, akkor korábban ért volna szárazföldet a gép egy darabja és ez az elmélet igaz a most Mozambiknál talált darabra is, amelyről azt sejtik, hogy a vízszintes vezérsík része lehet. Ezt a vizsgálatok derítik majd ki, amelyeket Ausztráliában végeznek el.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Malaysian Airlines Boeing 777-200ER típusú repülőgépe a párizsi Charles de Gaulle repülőterén. (Fotó: Kovács Gábor - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Malaysian Airlines Boeing 777-200ER típusú repülőgépe a párizsi Charles de Gaulle repülőterén. (Fotó: Kovács Gábor – AIRportal.hu)


A keresésre eddig 200 millió dollárt fordítottak, és ezzel a legdrágább tengeralatti kutatássá vált. A munkákban négy hajó vesz részt, de a keresést nehezíti, hogy a tengerfenék nagyon egyenetlen, szakértők az Alpokhoz hasonlították a vízfelszín alatti viszonyokat.

A Malaysian Airlines Boeing 777-200-as repülőgépét 2014. március 8-a óta nem találják. Az MH-370-es járatot teljesítő, 9M-MRO lajstromjelű Boeing 777-es 239 emberrel a fedélzetén Kuala Lumpur-ból Pekingbe tartott, amikor 40 perccel a felszállást követően eltért a tervezett útvonaltól és déli irányba fordult, majd eltűnt a radarokról. A repülőgép személyzete nem adott le semmilyen vészjelzést, a repülőgép összes kommunikációs rendszerét és transzponderét lekapcsolták.

Kártérítést követelnek kínai utasok hozzátartozói

Egy nappal a határidő lejárta előtt beadták keresetüket az erre kijelölt pekingi bíróságon 12 olyan család képviselői, akiknek hozzátartozói a Malaysia Airlines két évvel ezelőtt nyomtalanul eltűnt MH370-es járatának utasai voltak – számolt be a helyi média hétfőn – írja az MTI.

A gép 2014. március 8-án szállt fel Kuala Lumpurból, de célállomására, Pekingbe már soha nem érkezett meg. Fedélzetén 239-en tartózkodtak, köztük 153 kínai. A gép feltételezések szerint valahol az Indiai-óceán felett zuhanhatott le, egyelőre ismeretlen okból. Az úgynevezett montreali egyezmény értelmében a repülőbalesetek esetén két év áll rendelkezésre a kártérítési per megindításához. Csang Csi-huaj, a kártérítést követelő rokonokat képviselő ügyvédi iroda munkatársa úgy nyilatkozott: sokan az érintettek közül továbbra is hisznek abban, hogy szeretteik élnek valahol, esetleg ismeretlen helyen tartják őket fogva. A családtagok nem tartják meggyőzőnek azokat a híreket, amelyek szerint a Boeing 777-es roncsát, vagy roncsdarabjait vetette partra a víz.

Az érintettek százai két éve márciusban a malajziai nagykövetség előtt is tüntettek, mert szerintük a maláj hatóságok nem tájékoztatták őket megfelelően, illetve úgy vélték, félrevezetik őket, elhallgatják előlük az igazságot. Peking hivatalosan is alapos nyomozást és időben történő tájékoztatást követelt Malajziától. A hozzátartozók attól is tartanak, hogy ha kártérítést kapnak, utána a légitársaság úgy fogja érezni, hogy teljesítette kötelességét, további tennivalója nincs, s a maláj hatóságok fel fognak hagyni a gép és az utasok utáni kutatással. Sokan nem is akartak perelni, ugyanakkor a határidő elmulasztását sem szerették volna kockáztatni. A keresetben megfogalmazott kártérítési összegek körülbelül 5 és 8 millió jüan között mozognak (215-344 millió forint) áldozatonként, az illető korától és foglalkozásától függően. Sajtóértesülések szerint amerikai, maláj és más kínai ügyvédi irodák is nyújtottak be kártérítési igényeket. Korábbi jelentések szerint Pekingben is beadtak már hasonló keresetet, amelyet a bíróság be is fogadott. A felperes akkor 4,7 millió jüant (202 millió forint) követelt.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!