Az orosz hadügyminisztérium határozata alapján elköltöztetik az orosz légierő jelenleg Monyinóban található Központi Repülőgép Múzeumát. A művelet sokak szerint egyet jelent a gyűjtemény nagy részének megsemmisítésével.

A minisztériumhoz közelálló források szerint a költöztetésre már részletes tervet is kidolgoztak, amely leírja annak pontos menetét, és majdnem minden repülőgéphez külön szakembergárdát rendel, amely annak épségéért lesz felelős.

A kiállítás új otthonaként a Moszkva közelében található Kubinka Patriot Parkot jelölték ki, ahol a légi haditechnika a szárazföldi hadsereg eszközeivel közösen kerülne bemutatásra.

Ennek azonban feltétele, hogy a felbecsülhetetlen értékű, sok esetben mára csak egyetlen példányban megmaradt repülőeszközök, köztük számos technológiademonstrátor és kísérleti gép, túléljék az szállítást.

Ez azonban külső szakértők mellett a gépeket ismerő múzeumi alkalmazottak szerint is szinte teljesen lehetetlen, tekintetettel azok egyediségére és arra, hogy szinte soha nem nyúltak hozzájuk komolyabban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Szerintük bizonyos darabokat még szétszerelni is lehetetlen, mivel semmilyen útmutató vagy műszaki leírás nem áll rendelkezésre, mert hasonlóra aktív pályafutásuk során sem volt szükség.

Ezért a közúton szállítható, kisebb darabokra bontásuk egyetlen módja a lángvágóval történő darabolás.

Ezzel azonban visszafordíthatatlanul elvész azok eredeti, szinte repülőképes állapota, aminek megőrzéséért mindenki dolgozik, és amiért létrehozták a múzeumot.

Légifelvétel a Monyinó-i múzeumról (Forrás: Wikimedia Commons)

A minisztérium igyekszik lenyugtatni a kedélyeket, szerintük semmilyen károsodást nem okoz egyik repülőben sem a költözés. Az ellenvéleményüket kifejező szakemberek, köztük egykori űrhajósok szerint viszont az adott biztosítékok hiteltelenek.

Egyes hírek szerint az átköltöztetés már 2016 óta a levegőben lóg, de a pontos tervezetet csak most hagyták jóvá a felelős állami tisztségviselők.

A kiállítás jelenlegi formájában számos sorozat gyártott szovjet, és orosz típus mellett több, mint 20 egyedi, kísérleti, vagy igen kis darabszámban készült típust vonultat fel, melyek sehol máshol a világon nem láthatóak a nagyközönség számára.

Ilyen például a világ valaha készült legnagyobb forgószárnyasa a Mil Mi-12 Homer technológiademonstrátor egy példánya, egy Myasishchev M-50 bombázó, a Szuhoj T-4 szuperszonikus bombázó, vagy a Beriev Bartini VVA-14 amfíbia prototípusa.