A régóta nehéz anyagi körülmények között működő angol regionális Flybe légitársaság problémái az egész piaci szegmens haldoklását mutatják, szakértők szerint hosszútávon erősen kérdőjeles a fenntarthatóság.

Az Aviation Weeknek nyilatkozó John Strickland, a JLS Consulting szakértője azt mondta, a regionális utasszállítás piacán elég nagy rizikója van annak, hogy a most jelen lévő légitársaságok csődöt jelentenek, utalva ezzel a SkyWork és a VLM csődjére is.

Ennek oka, hogy a repülőtéri adók, az üzemanyag-költségek nagyon magasak, jelentős a gyorsvasutak által jelentett konkurencia, és akkor a fapados légitársaságok jelentette versenyhelyzetről még nem is esett szó. Ellenük szól az is, hogy nagyon korlátozott azoknak a köre, amelyen az utasok hajlandóak többet fizetni azért, hogy közvetlen összeköttetést kapjanak.

Fotó: AIRportal.hu

A regionális légitársaságoknak kreatívnak kell lenniük, ha túl akarnak élni – mondta.

Ennek egyik formája lehet, ha összefognak, mint ahogy tette azt júliusban az ír CityJet, valamint a spanyol Air Nostrum, ezzel ugyanis csökkenthetőek az üzemelési költségek, ugyanakkor alapvetően ezek az együttműködések sem változtatják meg a regionális légitársaságok pénzügyi modelljét és környezetét és azt, hogy a regionális járatok mennyire fenntarthatóak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A konszolidáció több társaság számára nem jelenthet megoldást, mert olyan kicsi a légitársaság, és a piac, amit kiszolgál, hogy a tőkeerős vevőknek fel sem keltik az érdeklődését. A Flybe-nek az az előnye, hogy esetében erről nincs szó, mivel elég nagy az üzemméret ahhoz, hogy tárgyalni tudjanak a nagyokkal.

Az európai regionális piacon a további költségcsökkentésnek még egy módja van, amelyet az Air France-KLM cége, a HOP! már alkalmaz: kivezeti a drágábban üzemeltethető turbolégcsavaros gépeket és helyettük kisebb méretű sugárhajtású gépeket vásárolnak. A franciák az ATR-eket 170-es és 190-es Embraerekre cseréli és megmaradnak a szintén sugárhajtású CRJ-k is.

Ezeket a folyamatokat láthatták előre a Bombardiernél, amikor úgy döntöttek, eladják a szintén turboprop Dash-8 Q400-as gyártását.