A légiközlekedés a turizmussal együtt a koronavírus-járvány miatt a legnehezebb helyzetbe került iparágak között van, ezért az enyhülés után rendkívül fontossá válik fellendítése összefogással és ötletekkel.
Sok embert kényszerít otthonmaradásra a koronavírus-járvány, emellett a különböző országok kijárási és belépési korlátozásai miatt is nagyon nehézkes az utazás, de hazaérkezést követő kötelező karantén is sokakat eltántorít attól, hogy útra keljenek.
A járványhelyzet következtében a turizmusnak és egyik eszközének, a légiközlekedésnek is súlyos válsággal kell megküzdenie. Többmillió munkahely került veszélybe, és sokmilliárd dollár bevételcsökkenést hoz a krízis a légitársaságok szövetsége, az IATA becslései szerint.
A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) legfrissebb tanulmánya szerint jelenleg a világ összes országában van valamilyen szintű belépési korlátozás. Paradox módon az Egyesült Királyság ahol eddig nem volt ilyen most készül bevezetni a beutazók, vagy külföldről hazatérő állampolgárok számára kötelező 14 napos karantént.
A Föld 107 állama négy hétnél hosszabb időre zárta be határait és függesztette fel a nemzetközi légiközlekedést, amelyhez hasonlóra még soha nem volt példa a történelem során.
Jelenleg is 180 országban van valamiféle korlátozás. Az utazási kedv biztosan vissza fog térni, de az a kérdés, hogy mikor. Ez a járványhelyzet és az azt követő gazdasági recesszió mellett rövid távon a korlátozások eltörlésétől függ, hosszabb távon viszont a légitársaságok, országok és városok által kezdeményezett ösztönző programoktól is.
Egyelőre a szakértők körében is eltérnek a vélemények az idei nyári utazási szezon kilátásairól, illetve a várható visszaesés mértékéről.
Az utazási kedv feléledéséhez azonban ez sem lesz elég. A világjárvány egyik következménye az, hogy az emberek elővigyázatosabbak, fokozottan ügyelnek a higiéniára, és kerülik a zsúfoltabb helyeket, mint amilyenek a légikikötők és a repülőgépek fedélzete. Arról már írtunk korábban, hogy az ágazat szereplőinek olyan intézkedéseket kell hozniuk, amelyekkel csökkenthető a tömeg kialakulása, emellett a megfelelő higiéniára is sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetniük. A reptéri épületek és a repülőgépek kabinjának folyamatos fertőtlenítése, a légiutas-kísérők és a földi személyzet számára maszkok és gumikesztyűk viselése, a fedélzeten elérhető kézfertőtlenítő fontos szerepet kapnak az emberek biztonságérzetének növelésében. A légiközlekedés több szereplője is globálisan alkalmazott, egységes sztenderdek kialakítását sürgeti.
Rövid távon az alacsony árú repülőjegyek a jellemzők, viszont hosszabb távon ez az ellenkezőjébe fordulhat át: ha kisebb töltöttséggel közlekednek a járatok és a légitársaságok bevételei alacsonyabbak, költségeik viszont magasabbak lesznek, akkor ez hosszú távon a jegyárak növekedéséhez vezethet. Legutóbbi előrejelzésében az IATA a jegyárak csökkenését prognosztizálja.
Az országok, városok is különböző kezdeményezésekkel próbálják fellendíteni a turizmust.
Szicília kormányzata fizeti a repülőjegy árának a felét és a szállás árának egyharmadát, valamint ingyenessé teszi a belépőket annak érdekében, hogy minél több turistát csalogasson oda.
Oroszország turisztikai hivatala enyhíteni szeretne a vízumszabályokon úgy, hogy bevezetnék a többszöri belépésre jogosító, öt éves időtartamú vízumot. Az ország negyedévente körülbelül 4 milliárd dolláros veszteséggel számol a jelenlegi korlátozások miatt.
A ciprusi és a görög utazási irodák közös kezdeményezésen dolgoznak, amelynek célja a turizmus újraindítása a két országban, amint a feltételek megengedik. A javaslatot az országok kormányainak nyújtanák be, és már számos légitársasággal és hotellel egyeztettek ezzel kapcsolatban.
Olyan országokban, ahol a turizmusból származó bevétel jelentős részt képvisel a GDP-ben, ingyenes vagy kedvezményes belépőkkel, és akár ingyenessé tett tömegközlekedéssel csábítanák vissza a turistákat. Annyi bizonyos, hogy a turizmus fellendítése érdekében mindennél fontosabb lesz az összefogás, hiszen csak közös erővel érhető el mindez.