A Qatar Airways helyett a Lufthansa kaphatja az első A320neót, így a német cég lehet az indító légitársaság – írta az Aviation Week légügyi szaklap iparági forrásokra hivatkozva. Az átadás várhatóan december 22-én lesz Hamburgban.

Az ügy hátterében az áll, hogy a Pratt & Whitney PW1100G hajtóművein még hardveres és szoftveres módosításokat is el kell végezni, amely várhatóan néhány hétbe telik. Amíg ezzel a javítással el nem készül a hajtóműgyártó az erőforrást indítás után három percig alapjáraton kell üzemeltetni, a repülőgép álló helyzetében, azaz ez alatt a három perc alatt gurulni sem szabad vele. A Qatar Airways jelezte, hogy így nem veszi az át első gépet.

Az F-WNEO lajstromú A320neo prototípus felszállás közben. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az F-WNEO lajstromú A320neo prototípus felszállás közben. (Fotó: AIRportal.hu)


Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója megerősítette, hogy légitársasága elfogadta az Airbus ajánlatát, néhány szabályozási kérdést kell megvitatni és arra számít a légicég, hogy ezért anyagilag kompenzálják. Emiatt a tárgyalások sikertelenek is lehetnek, de ha megállapodnak, akkor az első A320neót Hamburg-Finkenwerder repülőterén adják át december 22-én, így a gyártó betarthatja ígéretét, amely szerint még 2015-ben átadják üzemeltetésre az első példányt.

A Lufthansa a tervek szerint január 6-án állítja forgalomba a gépet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A korlátozott földi használat miatt először a Frankfurt-Hamburg útvonalon közlekedik majd, mivel probléma esetén mindkét reptéren van megfelelő felkészültséggel és jogosítással rendelkező műszaki karbantartó bázis. A német légitársaság 101 A320neót rendelt, ebből öt érkezik meg a flottába 2016-ban.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

A Pratt & Whitney hajtóműve november végén szerzett tanúsítványt, miután a tesztprogram alatt több problémára is fény derült. A 2014 szeptemberében indult tesztek során idén áprilisban madárral ütközött a gép, az utólagos vizsgálatok és a csere miatt négy hónapot állt a berepülési program. Októberben a forró időjárási körülmények közötti próbák után a Pratt szakemberei – annak ellenére, hogy a hajtómű és a gép jól vizsgázott – leszerelték az egyik hajtóművet, mert egy boroszkópos vizsgálat súlyos hibát találtak a hajtómű egyik alkatrészénél.

Húsz százalékkal hatékonyabb

Az A320neo (new engine option) a toulouse-i gyártó legnépszerűbb típusának új generációja, amelynek az Airbus adatai egy székre jutó üzemeltetési költsége 20 százalékkal lehet alacsonyabb a jelenlegi verzióhoz képest.

A hatékonyság javulása alapvetően három fő okra vezethető vissza: a tervezők javítottak a gép aerodinamikai tulajdonságain, újfajta szárnyvégeket, úgynevezett sharkleteket szereltek fel, hogy kevesebb légörvény képződjön, így csökkenhet a fogyasztás, illetve hatékonyabb, kevesebb kerozinnal is beérő hajtóművek is készültek.

A CFM hajtóművek ventilátorfokozatának átmérője a korábbi másfél méterről két méterre nőtt, tolóereje pedig 27-ről 32 kilonewtonra változott. Az Airbus a francia Snecma és az amerikai GE közös vállalatától, a CFMI-től a Leap-1A hajtóművet, a szintén amerikai Pratt and Whittney-től pedig a PW1100G-t szereli a neókba.