A koronavírus okozta közlekedési korlátozások annyira meggyengítették az amúgy is nehéz anyagi helyzetben lévő HNA-csoportot, hogy a kínai kormányzat államosítaná a céget – írta a Bloomberg alapján a Reuters.

A köztulajdonba vétel után a Hajnan-szigetén lévő székhelyű, ingatlankezeléssel és pénzügyi szolgáltatásokkal is foglalkozó csoport légitársasági vagyonelemeit eladnák, a vevő a három nagy állami légitársaság, az Air China, a China Eastern és a China Southern lehet.

A HNA 11 légitársaságban, köztük a Lucky Airben és a Budapestre is közlekedő Hainan Airlines-ban is többségi tulajdonos, de a Hongkong Airlines-ban, az Azulban, a TAP Air Portugalban és a Virgin Australiában is van kisebb-nagyobb tulajdonrésze.

A hajnani kormányzat már megkezdte a tárgyalásokat a cég átvételéről. A HNA egyelőre nem reagált a Bloomberg megkeresésére.

(Fotó: AIRportal.hu)

A csoport az elmúlt években rendkívül agresszívan terjeszkedett, 50 milliárd dollárt költött akvizíciókra, részesedést szereztek a Deutsche Bankban és a Hilton Worldwide-ban is. Ezzel azonban akkora adósságot halmozott fel a HNA, hogy később több vagyonelemet eladott, és a légitársaságokra, valamint a turizmusra fókuszált, de a bonyolult pénzügyi szerkezet, a hitelek, és egyéb kapcsolódó üzletek miatt nagyon nehézkes az értékesítés.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A nehézségek miatt tavaly előfordult, hogy a HNA-csoport csak késve tudott fizetést adni, mert nem volt elég szabad készpénze.

A légitársasági portfólióval sem volt minden rendben, a Hongkong Airlines-nál régóta pénzügyi gondok vannak, többször felmerült tavaly, hogy leáll a cég, de valahogy mindig megúszta a csődöt.

Idén azonban a koronavírus miatt olyan nagy mértékben kellett leállítani a járatokat, hogy azt a HNA már nem bírja sokáig anyagilag.

Fotó: AIRportal.hu

A csoport légitársaságainak több mint 50 gépre van megrendelésük, a Comac C919-es mellett Airbusok és Boeingek is vannak a várólistán. Az európai gyártó januárban 30 darab A330neo eladását jelentette, de a megrendelő nevét nem közölték, a Reuters forrásai tudni vélik, hogy a Hainan Airlines volt az ügyfél. Mivel korábbi ügyleteiket sem hozták nyilvánosságra, nem tudni, hogy ez tűzoltás-e, és ha igen, akkor hány más Airbus típusra leadott rendelést áldoztak be ezért.