Átstartolásra kapott utasítást a Norwegian Boeing 737 MAX 8-as repülőgépe Helsinkiben, ennek ellenére leszállt a repülőtér 22L jelű futópályájára.

Az EI-FYA lajstromjelű repülőgép a légitársaság D8 351-es számú, menetrend szerinti Krakkó – Helsinki járatát teljesítette, amikor a 22L pálya végső megközelítése során (short final-en) már a leszállási engedély kiadása után, átstartolásra kapott utasítást a légiforgalmi irányítástól.

Illusztráció (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A Norwegian 737 MAX gépének pilótái feltehetően nem hallották az utasítást, mert nem is ismételték vissza azt, hanem folytatták a megközelítést, és minden további incidens nélkül leszálltak, majd a ZJ gurulóúton elhagyták a pályát.

Az utasítást az átstartolásra azért adta ki az irányító, mivel a Norwegian 737-ese előtt leszálló a Turkish Airlines TC-JYH Boeing 737-900-asa a várnál lassabb sebességgel hagyta el a futópályát.

A Norwegian 737 MAX földet érésének pillanatában a Turkish gépe már a ZJ jelű gyorslegurulón volt, de még nem hagyta el a várópont vonalát, azaz a futópálya biztonsági zónájában tartózkodott.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A finn balesetvizsgáló hivatal, az Onnettomuustutkintakeskus (AIBF) vizsgálatot indított az ügyben, hogy kiderüljön ki hibázott az incidens során.

A hivatal egyik szóvivője az AvHerald beszámolója szerint elmondta, hogy a Norwegian gépének pilótái nem reagáltak a toronyban szolgálatot teljesítő légiforgalmi irányító kétszer kiadott utasítására sem.

Január 19-én az ország légiforgalmi irányítóit képző és foglalkoztató ANS közölte, a Turkish Airlines 737-900-asa már éppen elhagyni készült a pályát, az ilyen esetekben pedig kiadható a következő gép leszállási engedélye, ha annak földet érésének pillanatában a megelőző gép várhatóan a pályabiztonsági zónáján kívül lesz.

A január 18-i esetnél azonban a török gép váratlanul lelassított, emiatt kellett a Norwegian 737-ese számára utasítást adni az átstartolásra.

Az ANS szerint azonban annak figyelmen kívül hagyása ellenére nem merült fel valós vészhelyzet, mivel a két gép között végig megfelelő távolság volt, és a látási viszonyok is jók voltak.