Bemutatta a Lufthansa, az Airbus és a Pratt & Whitney a világ első két Airbus A320neóját Hamburgban, ahol kiderült, hogy a hajtóműves problémák áprilisig nem oldódnak meg. Utána viszont felpörgetik a gyártást és az Airbus szerint már most elérték azokat a teljesítményadatokat, amelyeket előzetesen ígértek.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

Carsten Spohr, a Lufthansa-csoport vezérigazgatója a második, D-AINB lajstromjelű gép ünnepélyes átadásán azt hangsúlyozta, hogy idén a cég flottájának 10 százaléka újul meg, összesen 52 gépet vesznek át, ezek közül öt A320neót, amelyek mind a Lufthansához kerülnek. Összesen 116 neóra van rendelése a németeknek 13,3 milliárd dollár értékben, a gépek egyharmad-egyharmad-egyharmad arányban kerülnek a Lufthansához, a Swisshez és az Eurowingshez. A gépek beszerzése mellett a Lufthansa négyezer ember felvételét is tervezi.

A Pratt PW1100G hajtóművének problémái miatt a földi üzemelés egyelőre korlátozott: a hajtóműindítás után három percig alapjáraton kell üzemeltetni, gurulni sem szabad vele. Ezzel kapcsolatban Carsten Spohr azt mondta, az elmúlt három hétben, amióta Frankfurt, Hamburg és München között repülik a típust összesen 4 járatot kellett törölni biztonsági okokból. Amint megoldják a hibákat a gép Európán belül is repülni fog, de sem konkrét dátumot, sem célállomásokat nem említett.

Mindenki lájkolja. Vajon az utasok is? (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Mindenki lájkolja. Vajon az utasok is? (Fotó: AIRportal.hu)

Robert Leduc, a Pratt & Whitney vezérigazgatója kérdésre válaszolva hangsúlyozta, hogy nem hardveres, hanem szoftveres problémák miatt kell alapjáraton járatni a hajtóműveket, a problémákat jelentős részét várhatóan áprilisra oldják meg. Az Airbus vezérigazgató, Fabrice Brégier elmondása szerint ezt követően kezdi meg a gyártás felpörgetését, a következő üzemeltető az indiai IndiGo diszkont légitársaság lesz.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az eredeti tervek szerint az Airbus december 20-a körül akarta átadni üzemeltetésre az első neót a Qatar Airways-nek, de a hajtómű problémái miatt a dohai légicég közölte, nem veszi át a gépeket, így a Lufthansa lett az indító légitársaság.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu


A Lufthansa január 6-án korlátozott üzemben ugyan, de már repülte volna a gépet Hamburg és Frankfurt között. Szoftveres és hardveres módosítások miatt az erőforrást indítás után három percig alapjáraton kell üzemeltetni a repülőgép álló helyzetében, azaz ez alatt a három perc alatt gurulni sem szabad vele.

Az áttételes sugárhajtómű teljesen új konstrukció, nem meglepő, ha egyelőre nem hibamentes. | © AIRportal.hu

Az áttételes sugárhajtómű teljesen új konstrukció, nem meglepő, ha egyelőre nem hibamentes.

A Pratt & Whitney hajtóműve november végén szerzett tanúsítványt, miután a tesztprogram alatt több problémára is fény derült. A 2014 szeptemberében indult tesztek során idén áprilisban madárral ütközött a gép, az utólagos vizsgálatok és a csere miatt négy hónapot állt a berepülési program. Októberben a forró időjárási körülmények közötti próbák után a Pratt szakemberei – annak ellenére, hogy a hajtómű és a gép jól vizsgázott – leszerelték az egyik hajtóművet, mert egy boroszkópos vizsgálat során súlyos hibát találtak a hajtómű egyik alkatrészénél. Iparági források szerint hűtési problémák állnak a háttérben.

Az A320neo típuscsaládból a magyar kötődésű Wizz Air is rendelt, a cég a tavalyi párizsi légi szalonon jelentette be, hogy 110 darab A321neo vételéről állapodott meg, az első darabok 2019-ben érkeznek meg a flottába.